Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

The ecology and conservation of Carnivora

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WBNZ-852 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia
Nazwa przedmiotu: The ecology and conservation of Carnivora
Jednostka: Instytut Nauk o Środowisku
Grupy: Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-UD-4
Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, II st.
Przedmioty w języku angielskim dla studentów Erasmus+ na Wydziale BiNoZ
Zarządzanie zasobami przyrody - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 4.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-01-29
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Wierzbowska
Prowadzący grup: Henryk Okarma, Izabela Wierzbowska
Strona przedmiotu: http://www.eko.uj.edu.pl/gbk/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

wiedza

- ma wiedzę w zakresie biologii i ekologii wybranych rodzin i gatunków Carnivora,

- wyjaśnia mechanizmy adaptacyjne ssaków drapieżnych do życia w różnych środowiskach,

-zna problematykę koegzystencji ssaków drapieżnych z człowiekiem,

-zna zastosowanie prawodawstwa w ochronie i zarządzania populacjami ssaków drapieżnych,

- zna podstawowe narzędzia analizy oraz zasady planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w opracowaniu radio-telemetrii, analizy diety oraz zbioru materiału badawczego w terenie


umiejętności

- stosuje techniki i narzędzia badawcze w laboratoryjnych i terenowych badaniach w zakresie badań radiotelemetrycznych

- posługuje się fachową terminologią i czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim

- potrafi sformułować i uzasadnić własną opinię na temat analizy danych statystycznych w zakresie analizy diety wybranych gatunków ssaków drapieżnych


kompetencje społeczne

- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

- poszukuje praktycznych zastosowań dla zdobytej wiedzy

- dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy

Wymagania wstępne:

b. dobra znajomość j. angielskiego na poziomie B1-B2

Forma i warunki zaliczenia:

warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest udział w ćwiczeniach terenowych i laboratoryjnych, zaliczenie raportu z analizy diety

Warunkiem zaliczenia modułu jest napisanie i zdanie pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z odbytych zajęć

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

ćwiczenia: obecność i zaliczenie pisemne (test), raport z ćwiczeń laboratoryjnych (analiza diety)

wykłady: zaliczenie pisemne na ocenę (test)


Wagi do poszczególnych części kursu

- aktywny udział na wykładach – 15%

- raport (praca zespołowa) – 20%

- test – 65%


skala ocen:

- < 60%: 2.0

- 60 - 66.5%: 3.0

- 67 - 74.9%: 3.5

- 75 - 81.5%: 4.0

- 82 - 89.5%: 4.5

- ≥90%: 5.0



Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne

Bilans punktów ECTS:

udział w wykładach (16 h): 16h

udział w ćwiczeniach terenowych: 8h

udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 6h

przygotowanie do zaliczenia: 40h

przygotowanie raportu z ćwiczeń: 30h

przygotowanie do egzaminu: 50h

Suma: 150h

Pełny opis:

wykład: Podstawowe informacje związane z biologią i ekologią rzędu Carnivora, omówienie podziału systematycznego ze szczególnym zwróceniem uwagi na przystosowania do zróżnicowanych środowisk wykazanych w planie budowy, fizjologii i zachowaniu. Zapoznanie słuchaczy z przepisami prawnymi dotyczącymi ochrony i zarządzaniem populacjami ssaków drapieżnych.

ćwiczenia laboratoryjne: poznanie metod wykorzystywanych do oceny diety ssaków drapieżnych, wykorzystanie kluczy oraz materiału referencyjnego, nauka wykonywania preparatów mikroskopowych wybranych frakcji pokarmu. Wprowadzanie danych do arkusza kalkulacyjnego, obliczanie wskaźnika szerokości niszy pokarmowej i współczynnika nakładania się nisz pokarmowych dwóch gatunków. Analiza danych w programie Statistica. Napisanie raportu z opracowanych danych.

ćwiczenia terenowe: zbieranie materiału badawczego w terenie, planowanie i wykonanie badań radio-telemetrycznych.

Literatura:

Jędrzejewska B., Jędrzejewski W. 2001. Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej. PWN, Wa-wa

Gittleman J.L. [ed]. 1989. Carnivore, behavior, ecology, and evolution. Cornell University Press

Gittleman J.L. [ed]. 1989. Carnivore, behavior, ecology, and evolution. Cornell University Press, Vol. 2

Mech D.L., Boitani L. [eds]. 2003. Wolves, Behavior, Ecology, and Conservation. The university of Chicago Press, Chicago

Gehrt S.D., Riley S.P.D., Cypher B.L. 2010. Urban Carnivores, ecology, conflict, and conservation. The Johns Hopkins University Press, Baltimore

Pucek Z. [red.] 1984. Klucz do oznaczania ssaków Polski. PWN, Wa-wa

Wilson D.E., Mittemeier R.A. (eds.). 2009. Handbook of the mammals of the world. Vol. 1. Carnivores. Lynx Edicions, Barcelona.

Uwagi:

Każdy uczestnik jest zobowiązany do zaliczenia 6 godzin lekcyjnych ćwiczeń (2 x 2 h - zajęcia laboratoryjne, 1 x2 h - zajęcia w sali komputerowej) oraz zajęć terenowych (1-dniowa wycieczka). Podczas pierwszego wykładu odbędą się zapisy na zajęcia (dwa terminy do wyboru). Wycieczka jest jednorazowa i odbędzie się w październiku lub listopadzie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2017-10-01 - 2018-01-28

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Wierzbowska
Prowadzący grup: Izabela Wierzbowska
Strona przedmiotu: http://www.eko.uj.edu.pl/gbk/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Poznanie biologii i ekologii rzędu Carnivora, ochrony prawnej gatunków i ich siedlisk, ze szczególnym uwzględnieniem ssaków drapieżnych.

Efekty kształcenia:

Wiedza

Student:

- rozpoznaje i opisuje gatunki należące do podrzędów Feliformia, Caniformia, opisuje ich przystosowania do zróżnicowanych warunków środowiskowych,

- zna podstawowe informacje dotyczące ewolucji Carnivora,

- identyfikuje zagrożenia dla ssaków drapieżnych oraz zna sposoby ochrony wybranych gatunków

- ma wiedzę o metodach opracowywania analiz diet ssaków drapieżnych


Umiejętności

Student:

- zna i wykorzystuje metody służące do badań ssaków drapieżnych w terenie

- potrafi rozpoznać ślady bytowania ssaków drapieżnych w terenie,

- dokonuje analizy diety drapieżnika,

- potrafi napisać raport naukowy w języku angielskim, w oparciu o wyniki z analizy danych,


Kompetencje społeczne

Student:

- planuje pracę rozdzielając obowiązki i zarządzając czasem,

- jest świadomy etycznych problemów związanych z badaniem żywych zwierząt,

- rozumie potrzebę ciągłego uczenia się poprzez czytanie czasopism naukowych i popularnonaukowych, oraz korzystanie z innych, uznanych źródeł informacji naukowej

Wymagania wstępne:

Znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B1

Forma i warunki zaliczenia:

Ćwiczenia terenowe – jednodniowa wycieczka do Gorczańskiego Parku Narodowego, wraz z pracownikiem Parku przejście wzdłuż wyznaczonej trasy. Poznanie podstawowych informacji o Parku, głównych typów siedliskowych, flory i fauny, rozpoznawanie śladów bytowania dużych ssaków w tym drapieżników. Podczas zajęć będą dyskutowane zależności międzygatunkowe (drapieżnik – ofiara), sposoby zarządzania terenem objętym ochroną, potencjalne i istniejące zagrożenia dla przyrody. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.


Ćwiczenia laboratoryjne – poznanie metod służących do analizy diety drapieżników, nauka identyfikacji materiału referencyjnego (materiał kostny, preparaty mikroskopowe). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.


Ćwiczenia komputerowe – opracowywanie danych empirycznych na temat diety drapieżników, tworzenie bazy danych, korzystanie z tabeli przestawnej podstawowe obliczenia: indeks szerokości niszy pokarmowej, indeks nakładania się nisz pokarmowych, obliczanie frekwencji i biomasy skonsumowanego pokarmu. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.


Podczas ćwiczeń studenci otrzymają zestaw danych, na podstawie których będą musieli napisać raport wykorzystując poznane metody. Raport będzie pisany w małych grupach i oceniany wspólnie. Za raport zostaną przyznane punkty, które będą wliczane do oceny końcowej. Złożenie raportu w wyznaczonym terminie do prowadzącego jest obowiązkowe i stanowi warunek przystąpienia do egzaminu pisemnego.



Aktywne uczestnictwo w zajęciach – za udział podczas wykładów będą przyznawane punkty. Obecność na wykładach jest wskazana. Za aktywność podczas wykładów oraz brak nieobecności będą przyznane punkty przez prowadzącego, odpowiednio po 3 i 2 pkt. Przyznane punkty będą stanowiły 10% oceny końcowej.


Udział i zaangażowanie w pracy grupowej podczas pisania raportu. Punkty będą przyznawane przez innych uczestników grupy poprzez wypełnienie anonimowej ankiety przekazanej do prowadzącego. Każda osoba otrzyma średnią liczbę przyznanych punktów. Przyznane punkty będą stanowiły 5% oceny końcowej. Przekazanie ankiety do prowadzącego jest obowiązkowe.


Warunki dopuszczenia do egzaminu:

Przystąpienie do egzaminu tylko w przypadku zaliczenia wszystkich ćwiczeń (na podstawie obecności) oraz złożenia i zaliczenia raportu (minimum 50% punktów przyznanych za zaliczenie).


Forma egzaminu:

Egzamin pisemny z zakresu wykładów i ćwiczeń składający się z dwóch części: pierwsza w postaci zamkniętych pytań i/oraz pytań do uzupełnienia, część druga w postaci krótkiego eseju na wybrane dwa tematy.


Udział procentowy komponentów cząstkowych końcowego zaliczenia:

- czynne uczestnictwo, brak nieobecności, praca w grupie - 15%

- raport - 20%

- egzamin pisemny - 65%



Warunkiem zaliczenia jest:

- obecność podczas ćwiczeń terenowych;

- obecność podczas ćwiczeń laboratoryjnych;

- obecność podczas ćwiczeń komputerowych;

- zaliczenie raportu z przeprowadzonych badań przekazanego do prowadzącego w nieprzekraczalnym terminie;

- przekazanie wypełnionej ankiety z oceną pracy uczestników grupy;

- uzyskanie co najmniej 50% z wszystkich komponentów

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wiedza

Egzamin pisemny: student stosując odpowiednie słownictwo poznane na zajęciach rozpoznaje i opisuje podstawowe cechy współczesnych rodzin rzędu Carnivora; zna ewolucję Feliformia i Caniformia, potrafi opisać przystosowania do zróżnicowanych warunków środowiskowych stosując odpowiednie przykłady; potrafi opisać sposoby komunikacji wśród wybranych gatunków ssaków drapieżnych, opisuje co najmniej trzy zagrożenia, w tym antropogeniczne dla gatunków z rzędu Carnivora; na podstawie danych umie wyliczyć współczynniki służące do analizy troficznej, zna i potrafi opisać najważniejsze przepisy prawne służące do ochrony wybranych gatunków i ich siedlisk w Polsce i na świecie; potrafi odróżnić tropy i ślady bytowania kotowatych, psowatych i łasicowatych; potrafi odróżnić wybrane cechy materiału kostnego należącego do potencjalnych ofiar ssaków drapieżnych


Umiejętności

Uzyskanie zaliczenia z raportu: studenci będą pracować w małych, kilkuosobowych grupach. Podczas ćwiczeń, każda grupa otrzyma zestaw danych dotyczących składu pokarmu wybranych gatunków ssaków drapieżnych. Każda grupa będzie musiała dokonać analizy tych danych zgodnie z instrukcją podaną przez prowadzącego Uzyskane wyniki należy omówić na tle literatury (co najmniej 10 artykułów naukowych). Raport musi zawierać analizę danych, podsumowanie i spis literatury. Szczegółowe kryteria oceny raportu zostaną omówione podczas wykładu i ćwiczeń terenowych.


Kompetencje społeczne

1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach

2.Udział i zaangażowanie w pracy grupowej

Kompetencje społeczne będą ocenione na podstawie punktów przyznanych przez innych uczestników grupy (oceniana będzie współpraca w grupie, planowanie i zarządzanie czasem, czynna dyskusja i uczestnictwo podczas analizowania, uzgadniania prezentacji i raportu) oraz prowadzącego (obecność na zajęciach, czynne uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach).



Metody dydaktyczne:

• wykład informacyjny,

• prezentacje multimedialne, film

• ćwiczenia terenowe

• ćwiczenia laboratoryjne

• ćwiczenia komputerowe

Bilans punktów ECTS:

Udział w zajęciach:

wykład – 30 h

ćwiczenia – 20 h


Praca własna studenta:

• przygotowanie do egzaminu – 15 h

• przygotowanie raportu – 10 h


w sumie: 75 h = 3 pkt ECTS


Pełny opis:

Wykłady

- podstawowe aspekty z biologii i ekologii wybranych rodzin i gatunków z rzędu Carnivora,

- co oznacza termin „drapieżnik”?

- mechanizmy adaptacyjne ssaków drapieżnych do życia w różnych środowiskach,

- problemy koegzystencji z człowiekiem,

- największe zagrożenia dla ssaków drapieżnych,

- badania terenowe i laboratoryjne dużych ssaków

- jak napisać poprawnie raport naukowy na podstawie badań empirycznych

Ćwiczenia: zostaną poznane metody służące w opracowywaniu danych, np. z telemetrii, analizy diety oraz zbioru materiału badawczego w terenie.

Literatura:

Podczas zajęć zostanie przekazana literatura w wersji elektronicznej, obowiązuje znajomość treści wykładów oraz materiałów przekazanych podczas trwania modułu przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

Gehrt S.D., Riley S.P.D., Cypher B.L. Urban Carnivores, ecology, conflict, and conservation. The Johns Hopkins University Press, Baltimore, 2010

Wilson D.E., Mittermeier R.A. [red.]. Handbook of the mammals of the world. 1. Carnivores. Lynx Editions, Barcelona, 2009

Gittleman J.L. [red]. Carnivore, behavior, ecology, and evolution. Cornell University Press, 1989

Gittleman J.L. [red]. Carnivore, behavior, ecology, and evolution. Cornell University Press, Vol. 2, 1989

Jędrzejewska B., Jędrzejewski W. Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej. PWN, Wa-wa, 2001

Mech D.L., Boitani L. [red]. Wolves, Behavior, Ecology, and Conservation. The university of Chicago Press, Chicago, 2003

Pucek Z. [red.]. Klucz do oznaczania ssaków Polski. PWN, Wa-wa, 1984

Wilson D.E., Mittemeier R.A. [red.]. Handbook of the mammals of the world. Vol. 1. Carnivores. Lynx Editions, Barcelona, 2009

Uwagi:

Każdy uczestnik jest zobowiązany do zaliczenia 6 godzin lekcyjnych ćwiczeń (2 x 2 h - zajęcia laboratoryjne, 1 x2 h - zajęcia w sali komputerowej) oraz zajęć terenowych (1-dniowa wycieczka). Podczas pierwszego wykładu odbędą się zapisy na zajęcia (dwa terminy do wyboru). Wycieczka jest jednorazowa i odbędzie się w październiku lub listopadzie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.