Leadership in Contemporary World
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ-ER.016 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Leadership in Contemporary World |
Jednostka: | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Mazurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Mazurkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Diagnoza i refleksja nad aktualnym stanem badań nad przywództwem, popularnymi paradygmatami i przekonaniami na jego temat oraz stosowanymi praktykami z perspektywy ich przydatności w stawianiu czoła wyzwaniom współczesnego świata. Propozycja koniecznych zmian w teorii i praktyce przywództwa. Zdefiniowanie kluczowych kompetencji współczesnych przywódców. |
|
Efekty kształcenia: | Znajomość podstawowych paradygmatów, teorii i definicji przywództwa Znajomość paradygmatu konstruktywizmu poznawczego Znajomość metodologii badań Posiadanie wiedzy na temat przyczyn i skutków ekonomicznych, społecznych, środowiskowych i kulturowych rozwoju współczesnej cywilizacji w kontekście lokalnym i globalnym Rozumienie wyzwań współczesności i zasad adekwatnego przywództwa Umiejętność analizy stylów przywództwa i dostosowania do kontekstu Umiejętność wyjaśnienia zasad przywództwa partycypacyjnego Umiejętność działania w zróżnicowanym środowisku Umiejętność formułowania i analizowania problemów badawczych wynikających z omawianych zjawisk ekonomicznych, społecznych, środowiskowych i organizacyjnych Gotowość do krytycznego odbioru i analizy przedstawionych mu treści |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Podstawa zaliczenia: 1/ obecność na zajęciach, czytanie zalecanej literatury i udział w dyskusji w trakcie zajęć 2/ prowadzenie dziennika uczenia się (5 wpisów) 2/ esej końcowy opierający się na refleksji związanej z własnym doświadczeniem, lekturą i dyskusją podczas zajęć. Punkty do zdobycia (50 pkt): 1/ 20 pkt - obecność i aktywność podczas zajęć, 2/ 10 pkt - blog 3/ 20 pkt - esej Razem: 50 pkt Zaliczenie: 30 pkt |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Dyskusja, prezentacja, prace pisemne |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Seminarium on-line, dyskusja, praca w parach i małych grupach, symulacje, warsztat, prezentacja. |
|
Bilans punktów ECTS: | 5 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Brak |
|
Skrócony opis: |
Przywództwo jest jednym z tych problemów, na które zwracają uwagę ci, którzy chcą zmian. Jesteśmy w momencie rekonstrukcji tradycyjnych paradygmatów, w czasach zmiany i kryzysu. Kryzys jest dziś popularnym słowem. Na całym świecie różne rodzaje instytucji społecznych, a także gospodarka i edukacja znajdują się w kryzysie. Obserwujemy kryzysy polityczne i kryzys przywództwa. Dlaczego? Z powodu naturalnego zjawiska zmiany. Zmiany klimatu i wszelkie problemy środowiskowe, globalizacja, konflikty, migracja, zmiany w komunikacji, rewolucja technologiczna, ale także stały wzrost społeczeństwa opartego na wiedzy tworzą nowe wyzwania i wymagania dotyczące nowych pomysłów, podejść, struktur i procesów. Różne perspektywy i kwestie, które zostaną omówione, pomogą nam nawiązać relacje między demokracją, przywództwem i edukacją. Nasze spojrzenie na świat jest produktem tego, na co patrzymy, na czym stoimy, kiedy na to patrzymy, a także tego, co myślimy o sobie i rzeczach, na które patrzymy. Będziemy kwestionować nasz punkt widzenia, zadając trudne pytania, ponieważ można zmienić sposób postrzegania świata przez ludzi, dostarczając im nowych informacji. Ten kurs jest przeznaczony dla każdego, kto jest na tyle odważny, by zadawać niewygodne pytania i jest gotowy usłyszeć niewygodne odpowiedzi. Wszystko się zmienia, kiedy się zmieniamy. Proces dociekań i edukacji nas zmieni, a więc i inne rzeczy się zmienią. Być może podczas tego kursu zakwestionujemy nasze postrzeganie problemów świata. Możemy szukać znaczenia na wiele sposobów. Poezja czy film? Nauka czy intuicja? Psychologia czy dialog i rozmowa? Udamy się w miejsca, w których możemy znaleźć wyjaśnienia. |
|
Pełny opis: |
Wyzwania - kontekst naszego działania 1/ Współczesny świat jako kontekst przywództwa. 2/ Wyzwania i dylematy. Diagnoza i definicje 1/ Przywództwo - główne założenie, perspektywy, modele 2/ Paradygmaty przywództwa 3/ Style przywództwa. Kontekstowe przywództwo 4/ Znaczenie przywództwa. Warunki przywództwa 5/ Stereotypy głównego nurtu. Typowe błędy Kierunki rozwoju i nadzieje 1/ Przywództwo w społecznościach uczących się. 2/ Nauka i rozwój. Organizacja nauczania. 3/ Współpraca. Zespół 4/ Empowerment. Wizja, wartości i etyka. 5/ Kobiety i przywództwo. Przeszkody i zachęty 6/ Konstruktywizm społeczny. Komunikacja. Przywództwo jako rozmowa. 7/ Role i strategie. Inteligencja emocjonalna i społeczna. 8/ Przywództwo w trudnym czasie. Przywództwo edukacyjne. 9/ Przyszłe wyzwania. Przyszłe narracje 10/ Samoocena i samorozwój. |
|
Literatura: |
K. Blanchard, Przywództwo wyższego stopnia, PWN, Warszawa 2007. M. Gelert & C. Nowak, Zespół, GWP, Gdańsk 2008. F. Hesselbein & M. Goldsmith (red.), The leader of the future 2, Jossey-Bass, New York 2006 M. Kets de Vries, Mistyka przywództwa. Wiodące zachowania w przedsiębiorczości, Studio EMKA, Warszawa 2008. P. Senge, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002. S.D. Parks, Przywództwa można się nauczyć, Wydawnictwo Helion One Press, Gliwice 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.