Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

NATO – Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IE-S39D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: NATO – Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego
Jednostka: Instytut Studiów Europejskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Górka
Prowadzący grup: Stanisław Górka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

Kurs ma przekazać gruntowną wiedzę na temat Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO), jednej z najważniejszych wojskowych i politycznych organizacji współczesnego świata. Omówiona zostanie historia, struktura i zasady funkcjonowania Sojuszu a także w podstawowym stopniu działalność Sojuszu w ostatnich latach (misje, partnerstwo). Oprócz tego, wobec aktualności pytania „co dalej z NATO?”, przedmiot ma zapoznać uczestników z wybranymi koncepcjami i prognozami na ten temat.


EK1: zna i rozumie podstawową terminologię używaną w naukach stanowiących składowe części studiów europeistycznych (K1_W03+)

EK2: posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie współczesnej historii stosunków międzynarodowych oraz współczesnej historii politycznej i społecznej Polski i Europy (K1_W08+++)

EK3: umie wyszukiwać, selekcjonować i poprawnie wykorzystać informacje, stosując odpowiedni dobór źródeł (K1_U01++)

EK4: potrafi czytać ze zrozumieniem i analizować krytycznie teksty z dziedzin wchodzących w skład studiów europejskich (K1_U02++)

EK5: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami wykładowców (K1_U04+)

EK6: potrafi posługiwać się dwoma językami obcymi, w tym przynajmniej jednym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego (K1_U14+)

EK7: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się pod względem zawodowym i rozwoju osobistego, potrafi wyznaczyć kierunki własnego rozwoju (K1_K01++)

Wymagania wstępne:

przydatna znajomość języka angielskiego, francuskiego lub rosyjskiego.

Forma i warunki zaliczenia:

Wykład kończy egzamin, obejmujący tematykę zajęć (egzamin testowy). W wyjątkowych przypadkach może się odbyć egzamin ustny.

Jeśli student aktywnie uczestniczył w zajęciach, zwłaszcza gdy jego aktywność wnosiła istotne treści merytoryczne, to podnosi to ocenę końcową o jeden stopień względem oceny z egzaminu (chyba że egzamin już został ukończony z najwyższą możliwą oceną).

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wiedza:

EK1 (K1_W03), EK2 (K1_W08) - egzamin


Umiejętności:

EK3 (K1_U01), EK4 (K1_U02), EK5 (K1_U04), EK6 (K1_U14) - egzamin

ponadto - ocena rzetelności i uczciwości na podstawie wiedzy prowadzącego i uwag krytycznych grupy


Kompetencje społeczne:

EK7 (K1_K01): analiza przez prowadzącego postępu studenta od aktywnego uczestnictwa w zajęciach do egzaminu.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda sytuacyjna
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

wykład z zastosowaniem technik wizualnych i materiałów multimedialnych (prezentacje).

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie

Metody podające - opis

Metody podające - prelekcja

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody podające - wykład informacyjny

Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa

Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda sytuacyjna

Metody problemowe - wykład problemowy

Bilans punktów ECTS:

Udział w wykładach: 30 h;

samodzielne studiowanie tematyki wykładów: 30 h;

przygotowanie do egzaminu: : 30 h;

sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90 h;

punkty ECTS: 3

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kształcenia do wyboru

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Przedmiot przekazuje gruntowną wiedzę na temat Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO), jednej z najważniejszych wojskowych i politycznych organizacji współczesnego świata. Omówiona zostanie historia, struktura i zasady funkcjonowania Sojuszu a także w podstawowym stopniu działalność Sojuszu w ostatnich latach (misje, partnerstwo). Oprócz tego, wobec aktualności pytania „co dalej z NATO?”, przedmiot ma zapoznać uczestników z wybranymi koncepcjami i prognozami na ten temat.

Pełny opis:

1. Historia NATO; przyczyny, powstanie i rozwój Sojuszu do lat 80. XX w. (2 godz.);

2. Ewolucja NATO w reakcji na upadek bloku wschodniego i pojawienie się nowych wyzwań (2 godz.);

3. Ewolucja strategii NATO od powstania do końca zimnej wojny (2 godz.);

4. Ewolucja strategii NATO w okresie pozimnowojennym (2 godz.);

5. Proces podejmowania decyzji; organy polityczne, cywilne i wojskowe (2 godz.);

6. Wojskowe struktury dowodzenia (2 godz.);

7. Rodzaje wojsk i sposób ich użycia (2 godz.);

8. Komitety, organizacje, agencje; organizacje parlamentarne i pozarządowe w pracy Sojuszu (2 godz.);

9. Wspólne zasoby finansowe, budżet NATO (2 godz.);

10. Interoperacyjność i standaryzacja; koncepcja smart defence (2 godz.);

11. Otwartość NATO (proces rozszerzania się NATO, formy współpracy z państwami nie będącymi członkami (2 godz.);

12. Działalność pokojowa i rola w kontroli zbrojeń (2 godz.);

13. Współpraca z ONZ, wybranymi partnerami, NATO a UE (Europejska Polityka Bezpieczeństwa i Obrony) (2 godz.);

14. Znaczenie NATO dla równowagi strategicznej i bezpieczeństwa zbiorowego (2 godz.);

15. Przyszłość Sojuszu Północnoatlantyckiego (2 godz).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Podstawowe źródło stanowią dokumenty, informacje i opracowania NATO, w większości zamieszczone na stronie Sojuszu (http://www.nato.int); wiele podstawowych informacji można znaleźć na jej podstronach – NATO A-Z: http://www.nato.int/cps/en/natolive/67954.htm

http://www.nato.int/cps/en/natolive/68147.htm

obowiązkowa znajomość:

1. Traktat Północnoatlantycki (Waszyngtoński);

2. NATO Handbook (wskazane rozdziały; http://www.nato.int/docu/handbook/2006/hb-en-2006.pdf; wersja polska: Vademecum NATO – częściowo nieaktualna); zamieszczam też na Dropboxie: http://dl.dropbox.com/u/7990440/handbook_pl.pdf

Niestety w niektórych kwestiach jest on już zdezaktualizowany.

3. Kupiecki R., Siła i solidarność. Strategia NATO 1949-1989, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2009;

Literatura uzupełniająca:

1. Reader’s Guides z ostatnich szczytów NATO;

2. kwartalnik „NATO Review” – „Przegląd NATO” w wielu językach:

http://www.nato.int/docu/review/2012/Archives/EN/index.htm

oraz po polsku:

http://www.nato.int/docu/review/2011/Archives/PL/index.htm

(wskazane artykuły)

3. Asmus R. D., NATO: koncepcja bezpieczeństwa w XXI wieku, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1997;

4. Asmus R. D., NATO - otwarcie drzwi, Muza, Warszawa 2002;

5. Kaczmarek J., NATO w systemie bezpieczeństwa świata, Atla 2, Wrocław 1998;

6. Kaczmarek J., NATO, Europa, Polska – 2000, Atla 2, Wrocław 2000;

7. Kaczmarek J., Skrzyp J., NATO, Atla 2, Wrocław 2003.

8. Kupiecki R., NATO a operacje pokojowe. Stadium sojuszu w transformacji, Wyd. Adam Marszałek, Warszawa-Toruń 1998;

9. Kupiecki R., NATO u progu XXI wieku, Wyd. ASKON, Warszawa 2000;

10. Marszałek M., Wybrane aspekty operacji pozawojennych w doktrynie Sojuszu Północnoatlantyckiego, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2004.

Więcej przydatnych dokumentów informujących o różnych kwestiach:

http://www.nato.int/cps/en/natolive/79511.htm

Uwagi:

Kurs Aktywność NATO we współczesnym świecie: misje, partnerstwo, rozszerzenie (WSM.IE-L75D) jest kontynuacją tematyki niniejszego kursu w semestrze letnim

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b