NATO – Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IE-S39D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | NATO – Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego |
Jednostka: | Instytut Studiów Europejskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Górka | |
Prowadzący grup: | Stanisław Górka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Kurs ma przekazać gruntowną wiedzę na temat Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO), jednej z najważniejszych wojskowych i politycznych organizacji współczesnego świata. Omówiona zostanie historia, struktura i zasady funkcjonowania Sojuszu a także w podstawowym stopniu działalność Sojuszu w ostatnich latach (misje, partnerstwo). Oprócz tego, wobec aktualności pytania „co dalej z NATO?”, przedmiot ma zapoznać uczestników z wybranymi koncepcjami i prognozami na ten temat. EK1: zna i rozumie podstawową terminologię używaną w naukach stanowiących składowe części studiów europeistycznych (K1_W03+) EK2: posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie współczesnej historii stosunków międzynarodowych oraz współczesnej historii politycznej i społecznej Polski i Europy (K1_W08+++) EK3: umie wyszukiwać, selekcjonować i poprawnie wykorzystać informacje, stosując odpowiedni dobór źródeł (K1_U01++) EK4: potrafi czytać ze zrozumieniem i analizować krytycznie teksty z dziedzin wchodzących w skład studiów europejskich (K1_U02++) EK5: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami wykładowców (K1_U04+) EK6: potrafi posługiwać się dwoma językami obcymi, w tym przynajmniej jednym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego (K1_U14+) EK7: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się pod względem zawodowym i rozwoju osobistego, potrafi wyznaczyć kierunki własnego rozwoju (K1_K01++) |
|
Wymagania wstępne: | przydatna znajomość języka angielskiego, francuskiego lub rosyjskiego. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykład kończy egzamin, obejmujący tematykę zajęć (egzamin testowy). W wyjątkowych przypadkach może się odbyć egzamin ustny. Jeśli student aktywnie uczestniczył w zajęciach, zwłaszcza gdy jego aktywność wnosiła istotne treści merytoryczne, to podnosi to ocenę końcową o jeden stopień względem oceny z egzaminu (chyba że egzamin już został ukończony z najwyższą możliwą oceną). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza: EK1 (K1_W03), EK2 (K1_W08) - egzamin Umiejętności: EK3 (K1_U01), EK4 (K1_U02), EK5 (K1_U04), EK6 (K1_U14) - egzamin ponadto - ocena rzetelności i uczciwości na podstawie wiedzy prowadzącego i uwag krytycznych grupy Kompetencje społeczne: EK7 (K1_K01): analiza przez prowadzącego postępu studenta od aktywnego uczestnictwa w zajęciach do egzaminu. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z zastosowaniem technik wizualnych i materiałów multimedialnych (prezentacje). Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - opis Metody podające - prelekcja Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda sytuacyjna Metody problemowe - wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 30 h; samodzielne studiowanie tematyki wykładów: 30 h; przygotowanie do egzaminu: : 30 h; sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90 h; punkty ECTS: 3 |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przekazuje gruntowną wiedzę na temat Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO), jednej z najważniejszych wojskowych i politycznych organizacji współczesnego świata. Omówiona zostanie historia, struktura i zasady funkcjonowania Sojuszu a także w podstawowym stopniu działalność Sojuszu w ostatnich latach (misje, partnerstwo). Oprócz tego, wobec aktualności pytania „co dalej z NATO?”, przedmiot ma zapoznać uczestników z wybranymi koncepcjami i prognozami na ten temat. |
|
Pełny opis: |
1. Historia NATO; przyczyny, powstanie i rozwój Sojuszu do lat 80. XX w. (2 godz.); 2. Ewolucja NATO w reakcji na upadek bloku wschodniego i pojawienie się nowych wyzwań (2 godz.); 3. Ewolucja strategii NATO od powstania do końca zimnej wojny (2 godz.); 4. Ewolucja strategii NATO w okresie pozimnowojennym (2 godz.); 5. Proces podejmowania decyzji; organy polityczne, cywilne i wojskowe (2 godz.); 6. Wojskowe struktury dowodzenia (2 godz.); 7. Rodzaje wojsk i sposób ich użycia (2 godz.); 8. Komitety, organizacje, agencje; organizacje parlamentarne i pozarządowe w pracy Sojuszu (2 godz.); 9. Wspólne zasoby finansowe, budżet NATO (2 godz.); 10. Interoperacyjność i standaryzacja; koncepcja smart defence (2 godz.); 11. Otwartość NATO (proces rozszerzania się NATO, formy współpracy z państwami nie będącymi członkami (2 godz.); 12. Działalność pokojowa i rola w kontroli zbrojeń (2 godz.); 13. Współpraca z ONZ, wybranymi partnerami, NATO a UE (Europejska Polityka Bezpieczeństwa i Obrony) (2 godz.); 14. Znaczenie NATO dla równowagi strategicznej i bezpieczeństwa zbiorowego (2 godz.); 15. Przyszłość Sojuszu Północnoatlantyckiego (2 godz). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Podstawowe źródło stanowią dokumenty, informacje i opracowania NATO, w większości zamieszczone na stronie Sojuszu (http://www.nato.int); wiele podstawowych informacji można znaleźć na jej podstronach – NATO A-Z: http://www.nato.int/cps/en/natolive/67954.htm http://www.nato.int/cps/en/natolive/68147.htm obowiązkowa znajomość: 1. Traktat Północnoatlantycki (Waszyngtoński); 2. NATO Handbook (wskazane rozdziały; http://www.nato.int/docu/handbook/2006/hb-en-2006.pdf; wersja polska: Vademecum NATO – częściowo nieaktualna); zamieszczam też na Dropboxie: http://dl.dropbox.com/u/7990440/handbook_pl.pdf Niestety w niektórych kwestiach jest on już zdezaktualizowany. 3. Kupiecki R., Siła i solidarność. Strategia NATO 1949-1989, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2009; Literatura uzupełniająca: 1. Reader’s Guides z ostatnich szczytów NATO; 2. kwartalnik „NATO Review” – „Przegląd NATO” w wielu językach: http://www.nato.int/docu/review/2012/Archives/EN/index.htm oraz po polsku: http://www.nato.int/docu/review/2011/Archives/PL/index.htm (wskazane artykuły) 3. Asmus R. D., NATO: koncepcja bezpieczeństwa w XXI wieku, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1997; 4. Asmus R. D., NATO - otwarcie drzwi, Muza, Warszawa 2002; 5. Kaczmarek J., NATO w systemie bezpieczeństwa świata, Atla 2, Wrocław 1998; 6. Kaczmarek J., NATO, Europa, Polska – 2000, Atla 2, Wrocław 2000; 7. Kaczmarek J., Skrzyp J., NATO, Atla 2, Wrocław 2003. 8. Kupiecki R., NATO a operacje pokojowe. Stadium sojuszu w transformacji, Wyd. Adam Marszałek, Warszawa-Toruń 1998; 9. Kupiecki R., NATO u progu XXI wieku, Wyd. ASKON, Warszawa 2000; 10. Marszałek M., Wybrane aspekty operacji pozawojennych w doktrynie Sojuszu Północnoatlantyckiego, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2004. Więcej przydatnych dokumentów informujących o różnych kwestiach: http://www.nato.int/cps/en/natolive/79511.htm |
|
Uwagi: |
Kurs Aktywność NATO we współczesnym świecie: misje, partnerstwo, rozszerzenie (WSM.IE-L75D) jest kontynuacją tematyki niniejszego kursu w semestrze letnim |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.