Thematic Seminar : Supernatural Creatures - a Cognitive Perspective
General data
Course ID: | WFz.KPSC-8671 | Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Thematic Seminar : Supernatural Creatures - a Cognitive Perspective | Name in Polish: | Seminarium tematyczne. Istoty nadprzyrodzone - perspektywa kognitywna |
Department: | Centre for Comparative Studies of Civilisations | ||
Course groups: | |||
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00 ![]() ![]() |
||
Language: | Polish |
Classes in period "2020/2021 academic year" (in progress)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Type of class: |
Seminar, 60 hours, 8 places ![]() |
|
Coordinators: | Wojciech Kosior | |
Group instructors: | Wojciech Kosior | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Course - Grading | |
Additional websites: | (in Polish) Strona domowa: https://wojciechkosior.wordpress.com/ Strona projektu Elyonim veTachtonim: https://elyonimvetachtonim.project.uj.edu.pl/ |
|
Included in the average rate: | yes |
|
Goals of education: | (in Polish) Podstawowym celem seminarium jest zaznajomienie jego uczestników z teoretycznymi, metodologicznymi oraz ściśle praktycznymi aspektami prowadzenia studiów nad istotami nadprzyrodzonymi obecnymi w różnych tradycjach kulturowych i religijnych. |
|
Learning outcomes of a component: | (in Polish) Wiedza • Student posiada wiedzę dotyczącą teorii, paradygmatów i metodologii nauk humanistycznych, które mogą zostać wykorzystane do analizy źródeł literackich mówiących o istotach nadprzyrodzonych. • Student zna różne metody analizy i interpretacji, które są wykorzystywane w badaniu istot nadprzyrodzonych. • Student zna źródła literackie należące do konkretnych tradycji religijnych i kulturowych, które są kluczowe dla badania istot nadprzyrodzonych. Umiejętności • Student potrafi znajdować, analizować i oceniać informacje pochodzące z różnych źródeł mówiących o istotach nadprzyrodzonych. • Student potrafi rozpoznać role grane przez istoty nadprzyrodzone w ich religijnych, kulturowych i społecznych kontekstach. • Student potrafi rozpoznać różne rodzaje artefaktów kulturowych oraz zastosować odpowiednią metodę hermeneutyczną w ich interpretacji. • Student potrafi zaprezentować rezultaty swoich badań w formie prezentacji. Kompetencje • Student potrafi współpracować i uczestniczyć w dyskusji. • Student zna kulturowe oddziaływanie tradycji o istotach nadprzyrodzonych. |
|
Requirements: | (in Polish) Brak. |
|
Conditions of gaining credit: | (in Polish) • Obecność na zajęciach, • udział w dyskusjach, • przygotowanie i zrealizowanie prezentacji. |
|
Assessment methods and criteria for this course: | (in Polish) • Ocena ciągła pracy na zajęciach, • ocena prezentacji. |
|
Learning activities and teaching methods - thesaurus: | e-learning |
|
ECTS estimate: | (in Polish) udział w zajęciach: 60 godz. = 2 ECTS zapoznanie się z lekturami do zajęć: 50 godz. = 2 ECTS przygotowanie i zrealizowanie prezentacji: 50 godz. = 2 ECTS RAZEM: 160 godz. = 6 ECTS |
|
Group of learning contents: | (in Polish) Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Work placement(s): | (in Polish) Nie dotyczy. |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem niniejszego kursu jest zaznajomienie jego uczestników z teoretycznymi, metodologicznymi oraz ściśle praktycznymi aspektami prowadzenia studiów nad istotami nadprzyrodzonymi. Seminarium jest zorganizowane wokół autorskiego projektu Elyonim veTachtonim, zmierzającego do utworzenia kompletnej bazy istot nadprzyrodzonych we wczesnej literaturze rabinicznej a bazującego na podstawowych założeniach antropologii psychologicznej, kognitywnych teorii religii oraz humanistyki cyfrowej (https://elyonimvetachtonim.project.uj.edu.pl/). Projekt posłuży jako punkt wyjścia do omówienia tych i innych paradygmatów oraz ich roli w badaniu istot nadprzyrodzonych. W trakcie zajęć duży nacisk zostanie położony na praktyczne umiejętności. Prześledzony zostanie proces formowania się projektu Elyonim veTachtonim, nie tylko na poziomie teoretycznym jak i metodologicznym, ale również ściśle pragmatycznym, obejmującym niuanse konceptualizacji kluczowych kategorii, gromadzenia i porządkowania danych oraz dobór odpowiednich narzędzi. Plan kursu przewiduje również miejsce na wspólną analizę tradycji i mediów zaproponowanych przez samych uczestników. Ten kurs powstał w ramach projektu Istoty nadprzyrodzone oraz ich relacje z ludźmi według Talmudu babilońskiego z perspektywy ilościowej i jakościowej finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (Nr rej.: 2018/31/D/HS1/00513). | |
Full description: |
(in Polish) Podstawowym celem niniejszego kursu jest zaznajomienie jego uczestników z teoretycznymi, metodologicznymi oraz ściśle praktycznymi aspektami prowadzenia studiów nad istotami nadprzyrodzonymi. Seminarium jest zorganizowane wokół autorskiego projektu Elyonim veTachtonim, zmierzającego do utworzenia kompletnej bazy istot nadprzyrodzonych we wczesnej literaturze rabinicznej a bazującego na podstawowych założeniach antropologii psychologicznej, kognitywnych teorii religii oraz humanistyki cyfrowej (https://elyonimvetachtonim.project.uj.edu.pl/). Projekt posłuży jako punkt wyjścia do omówienia następujących grup zagadnień. • Elementy religioznawstwa (sposoby konceptualizowania istoty nadprzyrodzonej, metodologia badań istot nadprzyrodzonych). • Zwrot kognitywny w naukach humanistycznych i społecznych (elementy psychologii ewolucyjnej, psychologii poznawczej i lingwistyki kognitywnej, naturalny metajęzyk semantyczny). • Kognitywne teorie religii (antropomorfizacja, minimalna kontrintuicyjność, modelowanie relacji człowiek-istota nadprzyrodzona). • Literaturoznawstwo (klasyczna metoda historyczno-kulturowa, strukturalizm i dekonstrukcja, analiza formalna oraz strukturalno-semiotyczna mitu). • Humanistyka cyfrowa (distant reading, kwantyfikacja i modelowanie danych, dobór oprogramowania i platform publikacji online). W trakcie zajęć duży nacisk zostanie położony na praktyczne umiejętności związane z badaniem zagadnienia istot nadprzyrodzonych. Prześledzony zostanie proces formowania się projektu Elyonim veTachtonim, nie tylko na poziomie teoretycznym jak i metodologicznym, ale również ściśle praktycznym, obejmującym niuanse konceptualizacji kluczowych kategorii, gromadzenia i porządkowania danych oraz dobór odpowiednich narzędzi. Jakkolwiek zdecydowana większość literackiego materiału ilustracyjnego zaprezentowanego podczas zajęć będzie pochodzić z kontekstu żydowskiego i chrześcijańskiego oraz z okresu starożytności (Biblia, Talmud babiloński i jerozolimski, apokryfy i pseudepigrafy, midrasze, targumy, itp.), to system porządkowy stosowany w ramach projektu Elyonim veTachtonim został opracowany z myślą o możliwie szerokim jego zastosowaniu. Oznacza to, że uczestnicy kursu zostaną wyposażeni w kategorie pojęciowe umożliwiające samodzielne systematyczne studia nad istotami nadprzyrodzonymi obecnymi w różnych kręgach kulturowo-religijnych i funkcjonującymi w różnych mediach: ustnych, pisemnych i wizualnych. Plan kursu przewiduje więc miejsce na wspólną analizę tradycji i mediów zaproponowanych przez samych uczestników. Ten kurs powstał w ramach projektu Istoty nadprzyrodzone oraz ich relacje z ludźmi według Talmudu babilońskiego z perspektywy ilościowej i jakościowej finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (Nr rej.: 2018/31/D/HS1/00513). | |
Bibliography: |
(in Polish) • S. Atran, In Gods We Trust. The Evolutionary Landscape of Religion, Oxford 2002. • J. Barrett, Why Would Anyone Believe in God?, Altamira Press, Walnut Creek 2004. • P. Boyer, Religion Explained: the Human Instincts that Fashion Gods, Spirits and Ancestors, Vintage, London 2002. • J. Drucker, D. Kim, I. Salehian, A. Bushong, Introduction to Digital Humanities. Concepts, Methods, and Tutorials for Students and Instructors. Course Book, [online: dh101.humanities.ucla.edu], 2014. • J. Flanders, F. Jannidis (eds.), The Shape of Data in the Digital Humanities. Modeling Texts and Text-based Resources, Routledge 2020. • S. Guthrie, Faces in the Clouds. A New Theory of Religion, Oxford 1993. • W. Kosior, Elyonim veTachtonim. Some Methodological Considerations on the Electronic Database of Angels, Demons and Ghosts in Early Rabbinic Literature, "The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series" vol. 5 no. 1/2017, s. 89-112. • W. Kosior, „Każdy ma ich tysiąc po lewej i miriady po prawej” (Berachot 6a). Kilka wstępnych uwag o rabinicznej wyobraźni i demonach Talmudu babilońskiego, "Światło i ciemność" t. VIII, red. M. Rzeczycka, A. Świerzowska, I. Trzcińska, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2017, s. 151-161. • Z. Kövecses, Metaphor: A Practical Introduction, Oxford University Press, Oxford 2010. • G. Lakoff, M. Johnson, Metaphors We Live by, University of Chicago Press, Chicago 1980. • W. Propp, Morfologia bajki, Warszawa 1976. • Pyysiäinen, Supernatural Agents. Why We Believe in Souls, Gods, and Buddhas, Oxford 2009. • S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth (eds.), A New Companion to Digital Humanities, Wiley Blackwell 2016. • L.-V. Thomas, Trup. Od biologii do antropologii, Wydawnictwo Łódzkie 1991. • C. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2009. | |
Notes: |
(in Polish) Sylabus dostępny jest tutaj. |
Copyright by Jagiellonian University in Kraków.