Religioznawstwo – interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata w ramach MISH, stacjonarne drugiego stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | MISH-0140-2SO | ||
Nazwa: | Religioznawstwo – interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata w ramach MISH, stacjonarne drugiego stopnia | ||
Tryb studiów: | stacjonarne | ||
Rodzaj studiów: | drugiego stopnia | ||
Czas trwania: | 2 lata | ||
![]() |
Kierunki: |
religioznawstwo - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata |
|
![]() |
Kierunki do wyboru: |
(brak) | |
![]() |
Jednostki: |
Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych (od 19/20)
[ inne programy w tej jednostce ]
Instytut Religioznawstwa (od 19/20) [ inne programy w tej jednostce ] |
|
![]() |
Obsługa: | (brak danych) |
| |||||
Główny tok nauczania
Pierwszy rok, religioznawstwo - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata |
Pozostałe toki nauczania
Drugi rok, antropologia religii ![]() |
Drugi rok, mity i idee religijne ![]() |
Drugi rok, religia, kultura, media ![]() |
Drugi rok, współczesne problemy religii ![]() |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
dyplom licencjata |
|
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
Magisterium na religioznawstwie - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Studia przygotowują absolwenta do podejmowania pracy w instytucjach oświatowych, administracji publicznej i samorządzie terytorialnym. Umożliwiają również pracę w instytucjach życia publicznego w organizacjach państwowych i pozarządowych, instytucjach prywatnych i non profit. Absolwenci mogą prowadzić samodzielne prace w zakresie doradztwa i przygotowania ekspertyz w kwestiach związanych z różnorodnością religijną i kulturową. Ukończenie kursu w Studium Pedagogicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego uprawnia do nauczania w szkołach podstawowych i średnich zajęć fakultatywnych z religioznawstwa. |
|
Dalsze studia: |
studia doktoranckie, studia podyplomowe |
|
Treści nauczania: |
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późniejszymi zmianami, Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli religii w kształtowaniu kultury - a rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu religioznawstwa w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej religioznawstwa - zna i rozumie zależności między religioznawstwem a innymi naukami na poziomie umożliwiającym interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki - zna podstawową terminologię religioznawczą w języku polskim - ma szeroką wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania - zna terminologię wybranej subdyscypliny religioznawczej w wybranym języku obcym - zna i rozumie zależności między głównymi subdyscyplinami religioznawczymi -zna i rozumie w stopniu zaawansowanym główne kierunki i stanowiska współczesnego religioznawstwa -zna i rozumie w stopniu zaawansowanym bieżący stan badań w zakresie wybranego problemu badawczego - ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei religijnych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie - ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami - ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych (rodzinnych, towarzyskich, kulturowych, zawodowych, organizacyjnych, terytorialnych, ekonomicznych, politycznych, prawnych) i o prawidłowościach, którym one podlegają - ma pogłębioną wiedzę o poglądach na struktury i instytucje społeczne oraz o rodzajach więzi społecznych w odniesieniu do wybranych aspektów życia społecznego - ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny religioznawczej - ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstów naukowych - zna profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na dziedziny religioznawcze UMIEJĘTNOŚCI - wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych - samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze - twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji - określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji - wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei religijnych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami - potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w języku polskim i obcym - precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy badawcze, stawia tezy i krytycznie je komentuje - pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie religioznawstwa - samodzielnie tłumaczy z wybranego języka obcego na język polski teksty religijne - stawia i bada hipotezy dotyczące normatywnego ugruntowania różnych instytucji społecznych oraz normatywnych uwarunkowań różnych zjawisk społecznych - prowadzi, we współpracy z innymi profesjonalistami, samodzielną pracę badawczą, umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji profesjonalnych - ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego KOMPETENCJE SPOŁECZNE - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego - samodzielnie podejmuje i inicjuje działania profesjonalne; planuje i organizuje ich przebieg - dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i publikacyjną, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów - uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym - ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla formowania się więzi społecznych |