E-gospodarka przestrzenna w ramach MSMP, stacjonarne drugiego stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | MSMP-0142-2SO | ||
Nazwa: | E-gospodarka przestrzenna w ramach MSMP, stacjonarne drugiego stopnia | ||
Tryb studiów: | stacjonarne | ||
Rodzaj studiów: | drugiego stopnia | ||
Czas trwania: | 2 lata | ||
![]() |
Kierunki: |
e-gospodarka przestrzenna |
|
![]() |
Kierunki do wyboru: |
(brak) | |
![]() |
Jednostki: |
Studia Matematyczno-Przyrodnicze (od 19/20)
[ inne programy w tej jednostce ]
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej (od 19/20) [ inne programy w tej jednostce ] |
|
![]() |
Obsługa: | Joanna Grabocińska |
| |||||
Główny tok nauczania
Pierwszy rok, e-gospodarka przestrzenna |
Drugi rok, e-gospodarka przestrzenna ![]() |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
dyplom licencjata, rozmowa kwalifikacyjna |
|
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
Magisterium na e-gospodarce przestrzennej |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Z uwagi na swoje kompetencje, absolwent kierunku „e-gospodarka przestrzenna” może znaleźć zatrudnienie w instytucjach, przedsiębiorstwach i jednostkach administracji państwowej zajmujących się gospodarką przestrzenną, planowaniem przestrzennym, decyzjami lokalizacyjnymi, rozwojem lokalnym i regionalnym, przedsięwzięciami rewitalizacyjnymi, ochroną przyrody oraz analizą przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych danych przestrzennych. |
|
Dalsze studia: |
Studia doktoranckie, studia podyplomowe |
|
Treści nauczania: |
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 161/XII/2014 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie: utworzenia na Wydziale Biologii i Nauk o Ziemi UJ stacjonarnych studiów drugiego stopnia o profilu akademickim na kierunku studiów "e-gospodarka przestrzenna" od roku akademickiego 2015/16 oraz wprowadzenia efektów kształcenia dla tego kierunku studiów. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania i kształtowania środowiska przyrodniczego w różnych skalach przestrzennych i w kontekście zrównoważonego rozwoju - ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania społecznoekonomicznego miejscowości i regionów oraz kształtowania podstaw ich rozwoju - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zależności zachodzących pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a życiem i działalnością człowieka w różnych skalach przestrzennych i czasowych - zna teoretyczne koncepcje ewolucji gospodarczej, koncepcje i metody zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym - posiada wiedzę na temat rewitalizacji, zna europejskie modele rewitalizacji oraz rozumie możliwości i ograniczenia ich wykorzystania Polsce - zna ustawodawstwo, zasady i procedury stanowiące system planowania przestrzennego w Polsce - zna metody pozyskiwania danych geograficznych (przestrzennych), w tym metody opierające się na nowoczesnych technologiach, służące ocenie stanu zagospodarowania przestrzennego oraz stopnia rozwoju społecznoekonomicznego, pozwalające na prognozowanie zmian oraz na kształtowanie przestrzeni życia człowieka - ma podstawową wiedzę o modelowaniu, analizie i wizualizacji danych geograficznych służących ocenie zagospodarowania przestrzennego oraz stopnia rozwoju społeczno-ekonomicznego, prognozowaniu zmian oraz kształtowaniu przestrzeni życia człowieka; zna technologie przechowywania i udostępniania danych geograficznych, w szczególności infrastruktury informacji przestrzennej - rozumie umiejscowienie gospodarki przestrzennej na pograniczu nauk geograficznych, ekonomicznych i technicznych oraz jej powiązanie z innymi naukami - posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologicznych podstaw przyrodniczych i społecznych nauk empirycznych; zna najważniejsze etapy postępowania badawczego oraz rozumie znaczenie badań naukowych dla rozwoju społeczno-gospodarczego - zna aparat pojęciowy nauk podejmujących tematy związane z gospodarką przestrzenną w języku polskim i angielskim - orientuje się w podstawowych zagadnieniach rynku pracy; rozumie rządzące nim uwarunkowania społeczne i kulturowe - ma pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie wybranych przez siebie zagadnień dotyczących gospodarki przestrzennej UMIEJĘTNOŚCI - posługuje się terminologią fachową w zakresie gospodarki przestrzennej w języku polskim i angielskim - umie odnaleźć i wyselekcjonować informacje z literatury naukowej, także w języku angielskim; potrafi krytycznie oceniać źródła informacji, w tym informacji naukowej - wybiera i potrafi zastosować właściwe metody pozyskiwania, analizy i wizualizacji danych (w tym danych przestrzennych) do rozwiązywania problemów związanych z oceną stanu zagospodarowania przestrzennego oraz stopnia rozwoju społeczno-ekonomicznego, z prognozowaniem zmian oraz kształtowaniem przestrzeni życia człowieka - umie wykonywać opracowania i projekty przydatne w procesie planowania przestrzennego, w tym dokumenty planistyczne - umie zorganizować efektywnie własną pracę, w tym w ramach e-learningu - ma świadomość specyfiki nauki na odległość; rozumie jakie stwarza to szanse i zagrożenia w procesie własnego kształcenia, w tym także po ukończeniu studiów - umie korzystać z różnorodnych elektronicznych baz danych, w tym danych gromadzonych przez instytucje i urzędy państwowe (egovernment, e-urząd) oraz jednostki statystyczne (GUS) - umie przygotować naukowe opracowanie tematu (prezentacja ustna, poster, raport, praca dyplomowa) z zachowaniem poprawności metodologicznej (w tym sformułować cel, zakres i metodykę badań, opisać wyniki i sformułować wnioski) oraz rygorów formalnych i edycyjnych - dość swobodnie komunikuje się w języku angielskim; potrafi przedstawić w tym języku zagadnienia związane z tematyką studiów czy zainteresowaniami naukowymi prezentując własne zdanie w sposób dość spójny i logiczny; czyta ze zrozumieniem i z dużym stopniem swobody (ze względu na dość bogate słownictwo) artykuły i opracowania (poziom znajomości języka B2+) KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość konieczności zdobywania kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego poszerzania wiedzy - rozumie rolę badań naukowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i społecznych, a także nowoczesnych technik w gospodarowaniu przestrzenią - wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji pochodzących z różnych źródeł - jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych (szczególnie w warunkach terenowych) - potrafi pracować w zespole, krytycznie ocenić własną rolę w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonego zadania - rozumie konieczność samodzielnego planowania własnej kariery zawodowej lub naukowej; jest przedsiębiorczy - ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki i poszanowania praw autorskich, również w ramach elearningu - docenia wartość środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego; ma świadomość odpowiedzialności za ich ochronę - ma świadomość roli gospodarki przestrzennej we współczesnym świecie oraz własnych kompetencji w tym zakresie |