Fizyka doświadczalna, stacjonarne I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WFAIS-n027-4-ZD-6 | ||
Nazwa: | Fizyka doświadczalna, stacjonarne I stopnia | ||
Tryb studiów: | stacjonarne | ||
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia | ||
Czas trwania: | 3 lata | ||
![]() |
Kierunki: |
fizyka ![]() |
|
![]() |
Kierunki do wyboru: |
(brak) | |
![]() |
Jednostki: |
Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej (od 12/13)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
|
![]() |
Obsługa: | (brak danych) |
| |||||
Główny tok nauczania
Pierwszy rok, fizyka doświadczalna |
Drugi rok, fizyka doświadczalna |
Trzeci rok, fizyka doświadczalna ![]() |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
świadectwo dojrzałości |
|
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
Licencjat na fizyce Licencjat na fizyce |
|
Uprawnienia zawodowe: |
– |
|
Dalsze studia: |
studia drugiego stopnia, studia podyplomowe |
|
Treści nauczania: |
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA – posiada wiedzę w zakresie podstawowych koncepcji, zasad i teorii, a także ich historycznego rozwoju i znaczenia dla postępu nauk ścisłych/ przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości – posiada wiedzę z zakresu podstawowych działów fizyki umożliwiającą rozumienie zjawisk i procesów fizycznych w przyrodzie, w tym: 1. zna podstawowe pojęcia i prawa z zakresu fizyki klasycznej: mechaniki, fizyki statystycznej, termodynamiki, elektromagnetyzmu (w tym optyka i zjawiska falowe) 2. zna podstawowe pojęcia i prawa z zakresu fizyki kwantowej 3. ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy materii i jej oddziaływań 4. dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie wybranych działów szczegółowych fizyki – posiada wiedzę z matematyki pozwalającą na posługiwanie się metodami matematycznymi w fizyce na poziomie złożoności pozwalającym opisać i wytłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczne; posiada niezbędną wiedzę z zakresu analizy matematycznej i algebry liniowej – posiada wiedzę z zakresu podstaw metod obliczeniowych oraz oprogramowania użytkowego pozwalającą na ich stosowanie w fizyce – zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej wykorzystywanej w badaniach fizycznych oraz zna pojęcia potrzebne do analizy danych na poziomie podstawowym – zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy – ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych i etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną – zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej – zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu fizyki i dziedzin pokrewnych UMIEJĘTNOŚCI – potrafi posługiwać się metodami matematycznymi w fizyce, posiada umiejętność opisu matematycznego zjawisk i procesów fizycznych oraz zdolność abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu fizyki – posiada umiejętność pomiaru i wyznaczania wartości wielkości fizycznych przeprowadzania analizy statystycznej oraz krytycznej oceny wiarygodności wyników – posiada umiejętność planowania i wykonywania prostych badań, eksperymentów i obserwacji dotyczących określonych zagadnień fizyki oraz krytycznej oceny otrzymanych wyników eksperymentów, obserwacji i obliczeń teoretycznych w ramach swojej specjalności – posiada umiejętność stosowania metod obliczeniowych oraz oprogramowania użytkowego w fizyce – posiada podstawowe umiejętności pozwalające na korzystanie z literatury fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji w celu pozyskania niezbędnych informacji oraz podstawową zdolność oceny rzetelności pozyskanych informacji – potrafi przygotować i przedstawić wybrany problem z dziedziny fizyki w postaci referatu/prezentacji zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań – potrafi uczyć się samodzielnie – potrafi w sposób popularny przedstawić aktualne zagadnienia związane z fizyką i pokrewnymi dziedzinami – zna język angielski w stopniu niezbędnym do posługiwania się podstawową literaturą fachową w zakresie fizyki i nauk pokrewnych (co najmniej B2), przygotowywania typowych prac pisemnych i wystąpień ustnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania prawa, w tym praw autorskich – potrafi samodzielnie pracować i efektywnie organizować swoją pracę – potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia – potrafi formułować opinie dotyczące kwestii zawodowych oraz argumentować na ich rzecz zarówno w środowisku specjalistów jak i niespecjalistów – dba o jakość i staranność wykonywanych zadań |