Kognitywistyka, stacjonarne pierwszego stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WFZ-0310-1SO |
Nazwa: | Kognitywistyka, stacjonarne pierwszego stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 6 semestrów |
|
kognitywistyka |
wyboru: |
(brak) |
|
Katedra Kognitywistyki (od 23/24)
[ inne programy w tej jednostce ]
Instytut Filozofii (od 19/20) [ inne programy w tej jednostce ] |
|
Katarzyna Jakusik |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Pierwszy rok, kognitywistyka |
Drugi rok, kognitywistyka |
Trzeci rok, kognitywistyka Licencjat na kognitywistyce |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
konkurs świadectw |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Studia I stopnia przygotowują absolwenta kognitywistyki do podejmowania pracy: a) w jednostkach naukowo-badawczych, b) w firmach z sektora IT (analityk, projektant interfejsów użytkownika, webmaster, itp.), c) jako specjaliści od Public Relations (wiedza z filozofii, psychologii i informatyki pomaga w podejmowaniu działań marketingowych). |
Dalsze studia: |
studia drugiego stopnia, studia podyplomowe |
Treści nauczania: |
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów uczenia się określonych w uchwale nr 50/VI/2019 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 26 czerwca 2019 r. (z późn. zm.) w sprawie dostosowania programów studiów rozpoczynających się od roku akademickiego 2019/2020 do wymagań określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: Wiedza – Absolwent zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk kognitywnych w systemie nauk (humanistycznych, społecznych, jak również przyrodniczych i ścisłych) oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną. – Absolwent zna i rozumie podstawową terminologię innych dyscyplin składowych nauk o poznaniu (kognitywistyki) w perspektywie złożoności i zmienności języka naukowego i potocznego. – Absolwent zna i rozumie elementarną terminologię kognitywistyczną w języku angielskim. – Absolwent zna i rozumie problematykę historycznych źródeł kognitywistyki i zmian paradygmatów w podejściu do zagadnień ludzkiego poznania. – Absolwent zna i rozumie terminologię, teorię i metodologię nauk kognitywnych poznaniu: filozofii, logiki, psychologii, neurofizjologii, językoznawstwa, nauk o sztucznych systemach inteligentnych. – Absolwent zna i rozumie w uporządkowany sposób i w poszerzonym zakresie jeden z wybranych bloków tematycznych: filozoficzno-psychologiczny; psychologiczno-informatyczny, filozoficzno-informatyczny. – Absolwent zna i rozumie oraz potrafi wskazać i opisać różnorodność metod, szkół i tradycji w uprawianiu kognitywistyki w powiązaniu z rozwojem nauk formalnych i empirycznych. – Absolwent zna i rozumie problematykę obecności interdyscyplinarnych idei kognitywistycznych w sferze nauki, kultury i gospodarki; rozumie relacje zwrotne pomiędzy tymi sferami a kognitywistyką. – Absolwent zna i rozumie idee i koncepcje ważne dla kognitywistyki, ale wykraczające poza sferę nauk humanistycznych i społecznych. – Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. – Absolwent zna i rozumie problematykę funkcjonowania współczesnych instytucji naukowych (polskich i zagranicznych), społecznych, kulturalnych i politycznych oraz etycznych kontekstów i konsekwencji ich funkcjonowania. – Absolwent zna i rozumie najnowszych technologie i środki komunikacji medialnej. Rozumie mechanizmy rządzące wyszukiwaniem, przechowywaniem i propagacją informacji za pomocą różnych metod i środków, w tym przede wszystkim Internetu. Umiejętności – Absolwent potrafi kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, rozwijać i pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w zakresie składowych dyscyplin kognitywistyki. – Absolwent potrafi efektywnie wykorzystywać nowoczesne narzędzia do wyszukiwania informacji i zdobywania wiedzy z zakresu nauk poznaniu (kognitywistyki). – Absolwent potrafi zidentyfikować problem kognitywistyczny, a następnie zastosować właściwe dla niego metody kognitywistyczne, wreszcie przedstawić raport badawczy w postaci krótkiego tekstu i prezentacji multimedialnej. – Absolwent potrafi dokonać selekcji i wyboru literatury przedmiotu, a następnie skorzystać z niej w nawiązaniu do rozwiązywanego zadania badawczego. – Absolwent potrafi w podstawowym zakresie stosować metody statystyczne do opracowania wyników badań empirycznych. – Absolwent potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne przy pomocy których analizuje i rozwiązuje problemy kognitywistyczne. – Absolwent potrafi zidentyfikować filozoficzną naturę problemu kognitywistycznego, zinterpretować ten problem w ramach dyskusji interdyscyplinarnej i wskazać możliwe warianty jego opracowania i rozwiązania z zastosowaniem metod eksperymentalnych i sztucznej inteligencji. – Absolwent potrafi rozpoznać i opisać najbardziej fundamentalne problemy z zakresu kognitywistyki; potrafi wskazać i porównać ich typowe rozwiązania w oparciu o aktualne stanowiska i koncepcje. – Absolwent potrafi (pod kierunkiem opiekuna naukowego) prowadzić na poziomie elementarnym pracę badawczą, której wyniki potrafi ująć za pomocą krótkich raportów z przeprowadzonych badań, a także wypowiedzi ustnych bazujących na prezentacji multimedialnej. – Absolwent potrafi pisać krótkie teksty z zakresu kognitywistyki zgodnie powszechnie przyjętymi standardami edycji tekstów naukowych. – Absolwent potrafi myśleć logicznie; jasno i ściśle przedstawia swoje poglądy i przemyślenia, potrafi formułować sądy, argumentować oraz dyskutować, wykorzystując zdobytą wiedzę. – Absolwent potrafi zrozumieć, porównać i zaakceptować różnorodność metod naukowych, światopoglądów, postaw i norm moralnych reprezentowanych przez przedstawicieli odmiennych środowisk, kultur i epok. – Absolwent potrafi komunikować się ze specjalistami w zakresie wybranych działów nauk o poznaniu (kognitywistyki) z wykorzystaniem różnych technik komunikacji w języku polskim i obcym. – Absolwent potrafi (pod kierunkiem opiekuna naukowego) przygotować krótkie prace pisemne dotyczące wybranych zagadnień z zakresu kognitywistyki, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, argumenty i kontrargumenty, a także właściwą metodologię i dostępne źródła. – Absolwent potrafi (posiadając odpowiednie kompetencje językowe na poziomie B2) przełożyć prosty tekst naukowy z języka polskiego na język angielski; samodzielnie tłumaczy z języka angielskiego na polski średnio trudny tekst z zakresu nauk kognitywnych; potrafi wygłosić krótki referat w języku angielskim i uczestniczyć w dyskusji na tematy kognitywistyczne. – Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych nauk kognitywnych w trakcie analizy podstawowych problemów badawczych. Kompetencje społeczne – Absolwent jest gotów do poszerzania i pogłębiania własnej wiedzy; jest nastawiony na uczenie się przez całe życie. – Absolwent jest gotów do świadomego przeżywania własnej autonomii, którą stara się rozwijać i której broni nie naruszając autonomii innych osób. – Absolwent jest gotów do samodzielnego i krytycznego myślenia; jest wyczulony na demagogię, fałszywe argumenty i biurokratyczne roszczenia zagrażające wolności i autonomii jednostkowej. – Absolwent jest gotów do przyjmowania odpowiedzialnej postawy w pracy i w życiu; bierze pod uwagę możliwe skutki swoich działań. – Absolwent jest gotów do poznawania nowych teorii, idei, postaw i argumentów; stara się je zrozumieć. Jest gotowy pod ich wpływem do zmiany własnego stanowiska. – Absolwent jest gotów do efektywnego zarządzania własnym czasem; potrafi organizować własną pracę, stawiać sobie cele i właściwie oceniać stopień zaawansowania w ich osiąganiu. – Absolwent jest gotów do współpracy z innymi. Potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi stosować zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej. – Absolwent jest gotów do tego, by skutecznie rozwiązywać stojące przed nim zadania; potrafi planować i ustalać priorytety odpowiednich działań. – Absolwent jest gotów do świadomego stosowania standardowych procedur rozstrzygania dylematów związanych z wykonywanym zawodem; przewiduje możliwe sytuacje konfliktowe i stara się im zapobiegać. – Absolwent jest gotów do tolerancyjnej postawy wobec przedstawicieli innych kultur, wyznań religijnych i postaw światopoglądowych; szanuje odmienności, ale potrafi bronić wyznawanych przez siebie wartości. – Absolwent jest gotów do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym; ma świadomość wagi dziedzictwa kulturalnego w różnych jego przejawach i potrafi troszczyć się o jego zachowanie. – Absolwent jest gotów do tego, by swoją postawą i wiedzą potwierdzać doniosłe i rosnące znaczenie kognitywistyki w kulturze i nauce europejskiej. – Absolwent jest gotów do tego, by przez refleksję nad ludzkim poznaniem przyczynia się do kształtowania więzi pomiędzy uczonymi oraz do kształtowania więzi społecznych i do rozwoju jednostek oraz grup społecznych. |