Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kognitywistyka, stacjonarne pierwszego stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WFZ-0310-1SO
Nazwa: Kognitywistyka, stacjonarne pierwszego stopnia
Tryb studiów: stacjonarne
Rodzaj studiów: pierwszego stopnia
Czas trwania: 6 semestrów
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: kognitywistyka
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Katedra Kognitywistyki (od 23/24) [ inne programy w tej jednostce ]
Instytut Filozofii (od 19/20) [ inne programy w tej jednostce ]
Osoby obsługujące program w sekretariacie/dziekanacie Obsługa: Katarzyna Jakusik

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

konkurs świadectw

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat na kognitywistyce
Uprawnienia zawodowe:

Studia I stopnia przygotowują absolwenta kognitywistyki do podejmowania pracy: a) w jednostkach naukowo-badawczych, b) w firmach z sektora IT (analityk, projektant interfejsów użytkownika, webmaster, itp.), c) jako specjaliści od Public Relations (wiedza z filozofii, psychologii i informatyki pomaga w podejmowaniu działań marketingowych).

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia, studia podyplomowe

Treści nauczania:

Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów uczenia się określonych w uchwale nr 50/VI/2019 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 26 czerwca 2019 r. (z późn. zm.) w sprawie dostosowania programów studiów rozpoczynających się od roku akademickiego 2019/2020 do wymagań określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:

Wiedza

– Absolwent zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk kognitywnych w systemie nauk (humanistycznych, społecznych, jak również przyrodniczych i ścisłych) oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną.

– Absolwent zna i rozumie podstawową terminologię innych dyscyplin składowych nauk o poznaniu (kognitywistyki) w perspektywie złożoności i zmienności języka naukowego i potocznego.

– Absolwent zna i rozumie elementarną terminologię kognitywistyczną w języku angielskim.

– Absolwent zna i rozumie problematykę historycznych źródeł kognitywistyki i zmian paradygmatów w podejściu do zagadnień ludzkiego poznania.

– Absolwent zna i rozumie terminologię, teorię i metodologię nauk kognitywnych poznaniu: filozofii, logiki, psychologii, neurofizjologii, językoznawstwa, nauk o sztucznych systemach inteligentnych.

– Absolwent zna i rozumie w uporządkowany sposób i w poszerzonym zakresie jeden z wybranych bloków tematycznych: filozoficzno-psychologiczny; psychologiczno-informatyczny, filozoficzno-informatyczny.

– Absolwent zna i rozumie oraz potrafi wskazać i opisać różnorodność metod, szkół i tradycji w uprawianiu kognitywistyki w powiązaniu z rozwojem nauk formalnych i empirycznych.

– Absolwent zna i rozumie problematykę obecności interdyscyplinarnych idei kognitywistycznych w sferze nauki, kultury i gospodarki; rozumie relacje zwrotne pomiędzy tymi sferami a kognitywistyką.

– Absolwent zna i rozumie idee i koncepcje ważne dla kognitywistyki, ale wykraczające poza sferę nauk humanistycznych i społecznych.

– Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

– Absolwent zna i rozumie problematykę funkcjonowania współczesnych instytucji naukowych (polskich i zagranicznych), społecznych, kulturalnych i politycznych oraz etycznych kontekstów i konsekwencji ich funkcjonowania.

– Absolwent zna i rozumie najnowszych technologie i środki komunikacji medialnej. Rozumie mechanizmy rządzące wyszukiwaniem, przechowywaniem i propagacją informacji za pomocą różnych metod i środków, w tym przede wszystkim Internetu.

Umiejętności

– Absolwent potrafi kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, rozwijać i pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w zakresie składowych dyscyplin kognitywistyki.

– Absolwent potrafi efektywnie wykorzystywać nowoczesne narzędzia do wyszukiwania informacji i zdobywania wiedzy z zakresu nauk poznaniu (kognitywistyki).

– Absolwent potrafi zidentyfikować problem kognitywistyczny, a następnie zastosować właściwe dla niego metody kognitywistyczne, wreszcie przedstawić raport badawczy w postaci krótkiego tekstu i prezentacji multimedialnej.

– Absolwent potrafi dokonać selekcji i wyboru literatury przedmiotu, a następnie skorzystać z niej w nawiązaniu do rozwiązywanego zadania badawczego.

– Absolwent potrafi w podstawowym zakresie stosować metody statystyczne do opracowania wyników badań empirycznych.

– Absolwent potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne przy pomocy których analizuje i rozwiązuje problemy kognitywistyczne.

– Absolwent potrafi zidentyfikować filozoficzną naturę problemu kognitywistycznego, zinterpretować ten problem w ramach dyskusji interdyscyplinarnej i wskazać możliwe warianty jego opracowania i rozwiązania z zastosowaniem metod eksperymentalnych i sztucznej inteligencji.

– Absolwent potrafi rozpoznać i opisać najbardziej fundamentalne problemy z zakresu kognitywistyki; potrafi wskazać i porównać ich typowe rozwiązania w oparciu o aktualne stanowiska i koncepcje.

– Absolwent potrafi (pod kierunkiem opiekuna naukowego) prowadzić na poziomie elementarnym pracę badawczą, której wyniki potrafi ująć za pomocą krótkich raportów z przeprowadzonych badań, a także wypowiedzi ustnych bazujących na prezentacji multimedialnej.

– Absolwent potrafi pisać krótkie teksty z zakresu kognitywistyki zgodnie powszechnie przyjętymi standardami edycji tekstów naukowych.

– Absolwent potrafi myśleć logicznie; jasno i ściśle przedstawia swoje poglądy i przemyślenia, potrafi formułować sądy, argumentować oraz dyskutować, wykorzystując zdobytą wiedzę.

– Absolwent potrafi zrozumieć, porównać i zaakceptować różnorodność metod naukowych, światopoglądów, postaw i norm moralnych reprezentowanych przez przedstawicieli odmiennych środowisk, kultur i epok.

– Absolwent potrafi komunikować się ze specjalistami w zakresie wybranych działów nauk o poznaniu (kognitywistyki) z wykorzystaniem różnych technik komunikacji w języku polskim i obcym.

– Absolwent potrafi (pod kierunkiem opiekuna naukowego) przygotować krótkie prace pisemne dotyczące wybranych zagadnień z zakresu kognitywistyki, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, argumenty i kontrargumenty, a także właściwą metodologię i dostępne źródła.

– Absolwent potrafi (posiadając odpowiednie kompetencje językowe na poziomie B2) przełożyć prosty tekst naukowy z języka polskiego na język angielski; samodzielnie tłumaczy z języka angielskiego na polski średnio trudny tekst z zakresu nauk kognitywnych; potrafi wygłosić krótki referat w języku angielskim i uczestniczyć w dyskusji na tematy kognitywistyczne.

– Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych nauk kognitywnych w trakcie analizy podstawowych problemów badawczych.

Kompetencje społeczne

– Absolwent jest gotów do poszerzania i pogłębiania własnej wiedzy; jest nastawiony na uczenie się przez całe życie.

– Absolwent jest gotów do świadomego przeżywania własnej autonomii, którą stara się rozwijać i której broni nie naruszając autonomii innych osób.

– Absolwent jest gotów do samodzielnego i krytycznego myślenia; jest wyczulony na demagogię, fałszywe argumenty i biurokratyczne roszczenia zagrażające wolności i autonomii jednostkowej.

– Absolwent jest gotów do przyjmowania odpowiedzialnej postawy w pracy i w życiu; bierze pod uwagę możliwe skutki swoich działań.

– Absolwent jest gotów do poznawania nowych teorii, idei, postaw i argumentów; stara się je zrozumieć. Jest gotowy pod ich wpływem do zmiany własnego stanowiska.

– Absolwent jest gotów do efektywnego zarządzania własnym czasem; potrafi organizować własną pracę, stawiać sobie cele i właściwie oceniać stopień zaawansowania w ich osiąganiu.

– Absolwent jest gotów do współpracy z innymi. Potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi stosować zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej.

– Absolwent jest gotów do tego, by skutecznie rozwiązywać stojące przed nim zadania; potrafi planować i ustalać priorytety odpowiednich działań.

– Absolwent jest gotów do świadomego stosowania standardowych procedur rozstrzygania dylematów związanych z wykonywanym zawodem; przewiduje możliwe sytuacje konfliktowe i stara się im zapobiegać.

– Absolwent jest gotów do tolerancyjnej postawy wobec przedstawicieli innych kultur, wyznań religijnych i postaw światopoglądowych; szanuje odmienności, ale potrafi bronić wyznawanych przez siebie wartości.

– Absolwent jest gotów do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym; ma świadomość wagi dziedzictwa kulturalnego w różnych jego przejawach i potrafi troszczyć się o jego zachowanie.

– Absolwent jest gotów do tego, by swoją postawą i wiedzą potwierdzać doniosłe i rosnące znaczenie kognitywistyki w kulturze i nauce europejskiej.

– Absolwent jest gotów do tego, by przez refleksję nad ludzkim poznaniem przyczynia się do kształtowania więzi pomiędzy uczonymi oraz do kształtowania więzi społecznych i do rozwoju jednostek oraz grup społecznych.

ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a