Archeologia, stacjonarne drugiego stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WH-n004-0-UD-4 |
Nazwa: | Archeologia, stacjonarne drugiego stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata |
|
archeologia |
wyboru: |
(brak) |
|
Instytut Archeologii (od 12/13)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
|
(brak danych) |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Pierwszy rok, archeologia |
Drugi rok, archeologia Magisterium na archeologii |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
a) dla absolwentów studiów I stopnia w zakresie Archeologii: średnia ze studiów obliczana na podstawie obowiązującego Regulaminu Studiów, b) dla absolwentów innych studiów I stopnia: nota uzyskana na egzaminie z zakresu Archeologii (poziom egzaminu licencjackiego) przeprowadzanym przez komisję Instytutu Archeologii. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Po ukończeniu studiów absolwenci mogą zostać zatrudnieni w placówkach naukowo-badawczych, urzędach konserwatorskich i muzeach. |
Dalsze studia: |
kształcenie w szkole doktorskiej, studia podyplomowe |
Treści nauczania: |
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - ma pogłębioną wiedzę o miejscu archeologii w systemie nauk, jej specyfice oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, - ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania struktur i instytucji społecznych oraz o procesach ich transformacji, w perspektywie historycznej i antropologicznej, - ma pogłębioną wiedzę na temat systemów chronologii i periodyzacji stosowanych w archeologii oraz na temat przyrodniczych metod datowania, - ma zaawansowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową z zakresu wybranych subdyscyplin archeologii, - ma ugruntowaną wiedzę na temat zjawisk i procesów przyrodniczych, tworzących środowiskowe uwarunkowania rozwoju społeczności ludzkich w przeszłości, - ma pogłębioną wiedzę o najważniejszych kierunkach myśli teoretycznej współczesnej archeologii i wynikających z nich nurtach badawczych w zakresie interpretacji kultury dawnych społeczeństw oraz rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, - zna zaawansowane metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych, właściwe dla różnych tradycji i szkół badawczych oraz zasady publikacji wspomnianych źródeł, - ma rozszerzoną wiedzę o najnowszych osiągnięciach w obrębie wybranej specjalizacji badawczej, - ma zaawansowaną wiedzę o metodyce i procedurach warsztatu badawczego archeologa, zarówno w zakresie prac terenowych, jak i gabinetowych, umożliwiającą podjęcie samodzielnej, twórczej pracy badawczej, - zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu szeroko rozumianej ochrony własności intelektualnej, - ma podstawową wiedzę o instytucjach i organizacjach archeologicznych w Polsce i zagranicą oraz o sposobach ich działania. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii informatycznych, integrować pozyskane informacje i formułować na tej podstawie krytyczne sądy, - potrafi formułować i podejmować problemy badawcze w zakresie archeologii, z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi, - potrafi sformułować wnioski wypływające z analizy danych archeologicznych oraz danych pochodzących z innych dyscyplin, zaprezentować je oraz wskazać kierunki dalszych badań, - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi i paradygmatami badawczymi w zakresie archeologii i dyscyplin pokrewnych, w samodzielnej pracy badawczej, - potrafi trafnie rozpoznać i kompleksowo opracować różne kategorie źródeł archeologicznych, z wykorzystaniem wyników analiz specjalistycznych i różnorodnych metod analizy danych, - potrafi samodzielnie formułować hipotezy na temat związków pomiędzy kulturą materialną a procesami społecznymi i historycznymi i krytycznie odnosić się do istniejących poglądów w tym zakresie, - potrafi w sposób merytoryczny prezentować własne poglądy, korzystając z najnowszych osiągnięć archeologii i nauk pokrewnych, - potrafi przygotować pracę pisemną zawierającą wszystkie elementy niezbędne w profesjonalnym opracowaniu naukowym i spełniającą powszechnie przyjęte w literaturze naukowej wymagania edytorskie, z wykorzystaniem różnorodnych kategorii źródeł oraz ujęć syntetycznych i teoretycznych, - potrafi przygotować wystąpienie ustne w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla danej subdyscypliny archeologii, oparte o wyniki samodzielnej analizy różnorodnych kategorii źródeł archeologicznych oraz ujęcia syntetyczne i teoretyczne, - potrafi posługiwać się zaawansowaną terminologią specjalistyczną, w języku polskim i w językach obcych, uznawanych za podstawowe dla poszczególnych subdyscyplin archeologii, - potrafi przygotować i przeprowadzić terenowe badania archeologiczne, zgodnie z wymogami metodycznymi oraz aktualnymi regulacjami prawnymi, - potrafi przedstawić interpretację wyników archeologicznych badań terenowych, z wykorzystaniem nowoczesnych metod klasyfikacji i analizy danych, - potrafi wykonać wszystkie kategorie dokumentacji wyników archeologicznych badań terenowych, - ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia, uzupełniania i wzbogacania, dokonuje oceny własnych kompetencji oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, - potrafi pracować w zespole, przyjmując w nim różne role, łącznie z funkcjami kierowniczymi, zwłaszcza w trakcie archeologicznych badań terenowych, - ma pogłębioną świadomość znaczenia badań interdyscyplinarnych w nauce, - posiada pogłębione umiejętności organizacyjne związane z przygotowaniem i realizowaniem badań archeologicznych, - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, - ma przekonanie o konieczności zachowywania profesjonalizmu i przestrzegania zasad etyki zawodowej, poszukuje możliwości korygowania nieprawidłowych zachowań w tym zakresie, - ma pogłębioną świadomość odpowiedzialności za stan zachowania dziedzictwa archeologicznego i konieczności aktywnego uczestniczenia w działaniach na jego rzecz, m.in. poprzez organizowanie wydarzeń społecznych i kulturalnych lub uczestnictwo w takich wydarzeniach. |