Archeologia, dzienne licencjackie
Informacje o programie studiów
Kod: | WH-n004-0-ZD-6 |
Nazwa: | Archeologia, dzienne licencjackie |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3 lata |
|
archeologia |
wyboru: |
(brak) |
|
Instytut Archeologii (od 12/13)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
|
(brak danych) |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Pierwszy rok, archeologia |
Drugi rok, archeologia |
Trzeci rok, archeologia Licencjat na archeologii |
Pozostałe toki nauczania
Pierwszy semestr, archeologia |
Drugi semestr, archeologia |
Trzeci semestr, archeologia |
Czwarty semestr, archeologia |
Piąty semestr, archeologia |
Szósty semestr, archeologia |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
Nowa matura: punkty za przedmiot zdawany na maturze: historia (poziom rozszerzony). Stara matura: punkty za przedmiot zdawany na maturze: historia; oraz dodatkowe kryteria kwalifikacji: rozmowa kwalifikacyjna dotycząca znajomości problematyki archeologicznej na podstawie dwóch z podawanych przez Instytut Archeologii lektur. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwenci mogą pracować w charakterze "techników" wykopaliskowych i laborantów muzealnych, w muzeach, służbach konserwatorskich i w wyspecjalizowanych firmach zajmujących się prowadzeniem ratowniczych prac wykopaliskowych. |
Dalsze studia: |
studia drugiego stopnia, studia podyplomowe |
Treści nauczania: |
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - ma podstawową wiedzę o miejscu archeologii w systemie nauk, jej specyfice oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, - zna i rozumie podstawową terminologię używaną w archeologii oraz w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, - ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat poglądów teoretycznych i założeń metodologicznych odnoszących się do rozwoju prehistorycznych i historycznych społeczności ludzkich, - ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania struktur i instytucji społecznych oraz o procesach ich transformacji, w perspektywie historycznej i antropologicznej, - ma uporządkowaną wiedzę na temat systemów chronologii i periodyzacji stosowanych w archeologii oraz metod datowania źródeł archeologicznych, - ma podstawową wiedzę na temat zróżnicowania i charakterystyki poszczególnych kategorii źródeł archeologicznych, - ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu archeologii: epoki kamienia, epoki brązu i cywilizacji Bliskiego Wschodu, epoki żelaza i cywilizacji klasycznych, średniowiecza i okresu nowożytnego, cywilizacji Nowego Świata - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych subdyscyplin archeologii i relacji pomiędzy nimi, - ma podstawową wiedzę o znaczeniu innych dyscyplin naukowych dla właściwego uprawiania archeologii, - ma elementarną wiedzę na temat zjawisk i procesów przyrodniczych, tworzących środowiskowe uwarunkowania rozwoju społeczności ludzkich w przeszłości oraz kontekstów występowania źródeł archeologicznych, - zna główne kierunki myśli teoretycznej współczesnej archeologii i wynikające z nich nurty badawcze w zakresie interpretacji kultury dawnych społeczeństw oraz rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, - zna podstawowe metody analizy i interpretacji zabytków archeologicznych oraz zasady ich publikacji, - ma podstawową wiedzę o najważniejszych, nowych osiągnięciach w obrębie poszczególnych subdyscyplin archeologii, - ma podstawową wiedzę o metodyce i procedurach warsztatu badawczego archeologa, zarówno w zakresie prac terenowych, jak i gabinetowych, - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, - ma podstawową wiedzę o systemie i metodach organizacji ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego i obowiązujących regulacjach prawnych w tym zakresie, - ma podstawową wiedzę o instytucjach i organizacjach archeologicznych w Polsce i zagranicą oraz o sposobach ich działania. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii informatycznych, - potrafi synchronizować zjawiska kulturowe na różnych obszarach geograficznych, - potrafi formułować i podejmować proste problemy badawcze w zakresie archeologii, z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi, - potrafi sformułować wnioski wypływające z analizy danych archeologicznych, zaprezentować je oraz wskazać kierunki dalszych badań, - potrafi trafnie rozpoznać i opracować różne kategorie źródeł archeologicznych, - potrafi odnieść się do istniejących poglądów na temat związków pomiędzy kulturą materialną a procesami społecznymi i historycznymi, - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące podstawowych zagadnień archeologii, korzystając z jej dorobku oraz z dokonań innych dyscyplin naukowych, - potrafi prezentować własne poglądy, wątpliwości i sugestie, z wykorzystaniem poglądów różnych autorów, - potrafi prowadzić dyskusję z archeologami, wykorzystując język specjalistyczny oraz różne techniki i kanały komunikacyjne (w języku polskim i w językach obcych, uznawanych za podstawowe dla określonych subdyscyplin archeologii), - potrafi przygotować krótką pracę pisemną w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla danej subdyscypliny archeologii, zawierającą wszystkie elementy niezbędne w profesjonalnym opracowaniu naukowym i spełniającą powszechnie przyjęte w literaturze naukowej wymagania edytorskie, - potrafi przygotować krótkie wystąpienie ustne w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla danej subdyscypliny archeologii, oparte o różnorodne źródła archeologiczne, - potrafi aktywnie uczestniczyć w terenowych badaniach archeologicznych różnego typu, - potrafi wykonywać standardowe czynności eksploracyjne w trakcie archeologicznych badań wykopaliskowych na stanowiskach różnego typu, - potrafi wykonać podstawowe kategorie dokumentacji wyników archeologicznych badań terenowych, - potrafi przedstawić wstępną interpretację wyników archeologicznych badań terenowych, z wykorzystaniem nowoczesnych metod klasyfikacji i analizy danych, - potrafi zaproponować sposoby postępowania w zakresie ochrony i popularyzacji dziedzictwa archeologicznego, - potrafi stosować podstawowe metody statystyczne i techniki informatyczne do opisu i analizy danych archeologicznych i pokrewnych, - ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia, uzupełniania i wzbogacania, - efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia stopień jej zaawansowania, - potrafi pracować w zespole, przyjmując w nim różne role, zwłaszcza w trakcie archeologicznych badań terenowych, - ma świadomość znaczenia badań interdyscyplinarnych w nauce, - posiada elementarne umiejętności organizacyjne związane z przygotowaniem i realizowaniem badań archeologicznych, - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, - ma przekonanie o konieczności zachowywania profesjonalizmu i przestrzegania zasad etyki zawodowej, - ma świadomość odpowiedzialności za stan zachowania dziedzictwa archeologicznego i konieczności aktywnego uczestniczenia w działaniach na jego rzecz, m.in. poprzez udział w wydarzeniach społecznych i kulturalnych, - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach, mających na celu prowadzenie różnorakich badań archeologicznych, ich promowanie oraz ochronę dziedzictwa archeologicznego. |