Muzykologia, stacjonarne II stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WH-n053-0-UD-4 |
Nazwa: | Muzykologia, stacjonarne II stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata |
|
muzykologia |
wyboru: |
(brak) |
|
Instytut Muzykologii (od 12/13)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
|
(brak danych) |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Pierwszy rok, muzykologia |
Drugi rok, muzykologia Magisterium na muzykologii |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
dyplom licencjata w zakresie muzykologii z oceną co najmniej 3,5 |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Studia przeznaczone dla osób z tytułem zawodowym licencjata w zakresie muzykologii, które przejawiają głębsze zainteresowanie i uzdolnienia w kierunku pracy badawczej. Absolwent przygotowany w zakresie: pracy badawczej w dziedzinie muzykologii, krytyki muzycznej, edytorstwa muzycznego, leksykografii muzycznej, organizacji życia muzycznego. Pod warunkiem zdobycia kwalifikacji pedagogicznych, absolwent uzyskuje uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela w średnim szkolnictwie muzycznym (przedmioty: historia muzyki, literatura muzyczna, formy muzyczne). |
Dalsze studia: |
kształcenie w szkole doktorskiej, studia podyplomowe |
Treści nauczania: |
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - zna w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań muzykologicznych; tę znajomość jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej; - zna (w stopniu pogłębionym) powiązania badań muzykologicznych z innymi naukami humanistycznymi, co pozwala mu na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; - zna dogłębnie i w sposób uporządkowany nurty i szkoły istniejące w dotychczasowych badaniach muzykologicznych, ich osiągnięcia oraz literaturę muzykologiczną; - zna dogłębnie terminologię muzykologiczną zmieniającą się w perspektywie historycznej; - zna w stopniu pogłębionym ontologię i cechy charakterystyczne źródeł muzycznych oraz edycji muzycznych - zna w stopniu pogłębionym metodologię badań muzykologicznych; - zna w stopniu pogłębionym poglądy teoretyków muzyki w ujęciu historycznym; - zna historyczne i najnowsze metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania właściwe dla poszczególnych typów dzieł muzycznych i poglądów kompozytorskich; - zna w stopniu pogłębionym dzieje życia muzycznego, praktyki wykonawczej, mecenatu artystycznego, wydawnictw muzycznych, instytucji kultury; - zna w stopniu pogłębionym działalność i twórczość kompozytorów, specyfikę stylów i technik kompozytorskich oraz gatunków muzycznych; - zna w stopniu pogłębionym twórczość i nurty wykonawcze w muzyce tradycyjnej; - zna w stopniu pogłębionym nurty i poglądy z zakresu estetyki muzyki; - zna dogłębnie zasady formułowania i publikacji muzykologicznego tekstu naukowego i popularno-naukowego; - zna w stopniu zaawansowanym pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego; UMIEJĘTNOŚCI - potrafi gromadzić bibliografię muzykologiczną odpowiadającą poszczególnym zagadnieniom badawczym oraz krytycznie oceniać literaturę przedmiotu; - potrafi w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje z zakresu muzykologii (w wykorzystaniem źródeł pisanych, dźwiękowych i elektronicznych); - potrafi samodzielnie analizować i interpretować – w oparciu o najnowsze metody analityczne – utwór muzyczny, konfrontować go z innymi utworami; - potrafi samodzielnie analizować i interpretować publikacje muzykologiczne, wyciągać z nich syntetyczne wnioski i wykorzystywać we własnych pracach; - potrafi krytycznie analizować i konfrontować idee oraz poglądy z zakresu teorii muzyki, twórczo je wykorzystywać we własnych pracach muzykologicznych; - potrafi krytycznie analizować i prezentować poglądy z zakresu estetyki muzycznej w szerszym kontekście filozoficzno-historycznym; - umie dokonać syntezy różnych poglądów zebranych z literatury muzykologicznej z wnioskami z własnych analiz wytworów kultury muzycznej*; - potrafi wykorzystać przyswojone metody analizy dzieł muzycznych i tekstów o muzyce w samodzielnej pracy badawczej oraz działalności popularyzatorskiej; - potrafi charakteryzować i konfrontować gatunki muzyczne, style i techniki kompozytorskie, typy muzyki ludowej, rodzaje źródeł muzycznych; - umie uporządkować chronologicznie i umieścić w szerszym kontekście historyczno-kulturowym twórców i teoretyków muzyki oraz wytwory kultury muzycznej*; - potrafi ustnie i pisemnie krytycznie zrelacjonować naukowy tekst muzykologiczny; - potrafi ustnie i pisemnie zaprezentować wyniki samodzielnych analiz wytworów kultury muzycznej*; - umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie historii form i gatunków muzycznych, estetyki muzyki, etnomuzykologii, metodologii badań muzykologicznych, edytorstwa muzycznego, historii sztuki w oparciu o bibliografię i inne źródła informacji oraz własne analizy muzykologiczne; - potrafi dokonać przekładu tekstu muzykologicznego z języka obcego (podstawowego dla współczesnej muzykologii) na język polski; - potrafi sformułować problemy badawcze w odniesieniu do przedmiotu podjętych badań; - potrafi dobrać właściwe narzędzia do badania różnych wytworów kultury muzycznej*; - potrafi w sposób przekonujący i uzasadniony merytorycznie dobierać argumenty w dyskusji dotyczącej problemów badawczych w muzykologii; - potrafi w stopniu pogłębionym sformułować rozbudowaną pracę pisemną w języku polskim, spełniającą wymogi naukowego tekstu muzykologicznego; - potrafi sformułować pracę pisemną oraz wystąpienie ustne dotyczące zagadnień muzykologicznych w języku obcym (podstawowym dla współczesnej muzykologii); - potrafi ustnie i pisemnie, w języku polskim i języku obcym (podstawowym dla współczesnej muzykologii) sformułować i zaprezentować tekst popularyzujący muzykę lub wiedzę o muzyce; - ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. * Przez wytwory kultury muzycznej rozumiemy m.in.: dzieła muzyczne, pisma z zakresu teorii muzyki, recenzje muzyczne, wykonawstwo muzyczne, dokumenty pisane i dźwiękowe związane z muzyką. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma pogłębioną świadomość ograniczonego zakresu swojej wiedzy oraz posiadanych umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; swoimi pracami pisemnymi i wystąpieniami ustnymi inspiruje innych do dalszej edukacji; - przygotowuje w zespole wystąpienia ustne lub prace pisemne z zakresu muzykologii, relacjonuje problem, poszukuje metod jego rozwiązania, prowadzi dyskusję; - efektywnie organizuje własną pracę, krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania, ocenia w drodze dyskusji postępy pracy innych potrafi samodzielnie nakreślić plan działań zmierzających do realizacji podjętego zadania z zakresu badań muzykologicznych lub popularyzatorskich; - przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, rzetelność i uczciwość w badaniach naukowych, formę prowadzenia sporu naukowego; - czuje się odpowiedzialny za ochronę polskiego dziedzictwa muzycznego i rozumie konieczność ochrony światowego dziedzictwa kulturowego; - uczestniczy w życiu kulturalnym, śledzi aktualne wydarzenia muzyczne korzystając z różnorodnych mediów. |