Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dyskursy we współczesnej pedagogice WFz.IP-IIIM1.1
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ablewicz K., „Opisowy, czy misyjny charakter pedagogiki ogólnej” [w] „Ewolucja 'ogólności' w dyskursach pedagogicznych”, red. T. Hejnicka-Bezwińska, R Leppert, Bydgoszcz 2005.

2. Benner D., „Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym”, przełożył Dariusz Stępkowski, Warszawa 2015, wybrane rozdziały.

3. Brezinka W., „Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych”, Kraków 2008, wybrane rozdziały

4. Hejnicka-Bezwińska T., „Pedagogika ogólna”, Gdańsk 2008, Wstęp, rozdz.1.

5. Palka S., "Aktualne sposoby uprawiania pedagogiki gólnej w Polsce" [w:] "Pedagogika ogólna. Tradycja-teraźnijeszość-nowe wyzwania", red. T. Hejnicka-Bezwińska, Bydgoszcz 1995.

6. Rubacha K., "Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin" [w:] "Pedagogika. Podręcznik akademicki", red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2011.

7. Śliwerski B. "Wprowadzenie do pedagogiki" [w:] "Pedagogika. Podręcznik akademicki", red. B. Śliwerski, tom1, GWP, Gdańsk 2006.

8. Wołoszyn S., „Procesy dyferencjacji i integracji w naukach o wychowaniu” [w:] tenże „Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku”, Kielce 1998.

Literatura uzupełniająca:

1. De Tchorzewski A., "Pedagogika ogólna czy metapedagogika" [w] "Pedagogika ogólna. Tradycja-teraźnijeszość-nowe wyzwania", red. T. Hejnicka-Bezwińska, Bydgoszcz 1995.

2. Folkierska A., „Wychowanie i pedagogika w perspektywie hermeneutycznej” [w:] „Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej”, wybór S. Wołoszyn, T.3, ks. II, Kielce 1998.

3. Nowak M., „Od tradycyjnej pedagogiki ogólnej ku nowym wyzwaniom dla badań nad podstawami edukacji” [w:] „Pedagogika ogólna. Tradycja-teraźniejszość-nowe wyzwania”, red. T. Hejnicka-Bezwińska, Bydgoszcz 1995.

4. Rutkowiak J., „Odmiany myślenia o edukacji”, cz. I., Kraków1995

5. Suchodolski B., „Pedagogika jako nauka o człowieku” [w:] „Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej”, wybór. S. Wołoszyn, T.3, ks. II, Kielce 1998.

6. Śliwerski B., „Podstawowe prawidłowości pedagogiki”, Warszawa 2011.

7. Sośnicki K., "Jak rozumieć pedagogikę filozoficzną?" [w:] „Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej”, wybór S. Wołoszyn, T.3, ks. II, Kielce 1998.

8. Naukowe czasopisma pedagogiczne – wybrane przez studentów do analizy.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W efekcie przeprowadzonych zajęć student:

1) Posiada pogłębioną wiedzę na temat statusu naukowego pedagogiki oraz jej miejsca pośród innych nauk (K_W02; P7S_WG)

2) Rozumie znaczenie i funkcję pedagogiki ogólnej w budowaniu spójności wiedzy pedagogicznej oraz w porządkowaniu dorobku subdyscyplin pedagogicznych (K_W01; P7U_W, P7S_WG)

3) Orientuje się w treściach i kierunkach współczesnych dyskursów akademickich w obrębie pedagogiki (K_W03; P7U_W, P7S_WG)

UMIEJĘTNOŚCI:

W efekcie przeprowadzonych zajęć student:

1) Umiejętnie charakteryzuje pedagogikę jako dyscyplinę naukową, wymienia kierunki jej rozwoju i przejawy naukowego kryzysu (K_U01; P7U_U, P7S_UW)

2) Wykorzystuje twórczo wiedzę z pedagogiki ogólnej w metaanalizie podstawowych problemów i zagadnień współczesnej edukacji. Logicznie uzasadnia prezentowane poglądy (K_U01, K_U09; P7U_U, P7S_UW)

3) Potrafi analizować teksty teoretyków pedagogiki i na tej podstawie tworzyć podstawy swojej tożsamości zawodowej (K_U05; P7S_UU)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

W efekcie przeprowadzonych zajęć zakładane jest, że student:

1. Będzie wykazywał zrozumienie i przekonanie o wartości teoretycznej wiedzy pedagogicznej i jej znaczeniu w orientowaniu działań praktycznych (K_K03; P7S_KR, P7S_KK)

2. W większym stopniu odczuwał będzie swój związek ze wspólnotą akademicką pedagogów i tym samym utrwali poczucie swej zawodowej tożsamości (K_K07; P7U_K, P7S_KO, P7S_KK)

3. W większym stopniu odczuwał będzie potrzebę samokształtowania się w obszarze osobistym i zawodowym (K_K02, K_K01; P7S_KO, P7S_KK, P7U_K, P7S_KR)

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie z oceną

• 80% obecności na zajęciach,

• bieżąca aktywność na zajęciach,

• wykonanie zadań cząstkowych, w tym praca w zespołach i przygotowanie prezentacji,

• pozytywna ocena z kolokwium ustnego lub pisemnego (w zależności od prowadzącego grupę); skala ocen: od 2 do 5

Zakres tematów:

1. Charakterystyka pedagogiki jako dyscypliny naukowej, status naukowy pedagogiki.

2. Ujęcia definicyjne pedagogiki. Analiza terminologiczna podstawowych pojęć pedagogicznych.

3. Struktura pedagogiki, jej subdyscypliny. Systematyzowanie wiedzy pedagogicznej.

4. Pedagogika ogólna jako podstawowa dyscyplina pedagogiczna - zadania, sposoby uprawiania, pojęcia pokrewne.

5. Współczesne sposoby uprawiania pedagogiki i dyskursy z tym związane.

6. Rozwój pedagogiki jako dyscypliny naukowej i jej stan obecny. Różnorodność sposobów uprawiania pedagogiki.

7. Współczesny dyskurs teoretyków pedagogiki – przegląd naukowych czasopism pedagogicznych, przegląd referatów i tematów konferencji ogólnopedagogicznych.

Metody dydaktyczne:

• wykład konwersatoryjny, praca z tekstem (analiza treści tekstu naukowego), dyskusja dydaktyczna, pogadanka, metoda seminaryjna (prezentacje przygotowane przez zespoły studentów)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 7:30 - 9:00, Ingardena 3, sala 217
Joanna Torowska 19/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 9:15 - 10:45, Ingardena 3, sala 217
Joanna Torowska 20/ szczegóły
3 każdy wtorek, 14:30 - 16:00, Ingardena 3, sala 114
Bartłomiej Gołek 19/ szczegóły
4 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 15:15 - 17:30, Batorego 12, sala 9
Bartłomiej Gołek 17/ szczegóły
5 co drugi poniedziałek (parzyste), 15:15 - 17:30, Batorego 12, sala 9
Bartłomiej Gołek 17/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a