Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy umiejętności studiowania WFz.IP-1P.07
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Obowiązkowa

1. Andrzejczak A. (red.) Metodyka studiowania, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań 2011.

2. Buzan T., Mapy twoich myśli.

Mindmapping, czyli notowanie interaktywne, Wydawnictwo Ravi, Łódź 1999 (fragmenty)

3. Cottrel S., Podręcznik

umiejętności studiowania, Zysk i S-ka, Poznań 2003 (fragmenty)

Dodatkowa

1. Bowkett S., Wyobraź sobie, że…Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, WSiP, Warszawa 2000.

2. Buzan T., Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe, Wydawnictwo Aha, Łódź 2007.

3. Buzan T., Rusz głową, Wydawnictwo Ravi, Łódź 2005.

4. Cieciura M., Jak skutecznie studiować. Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów. WIZJA PRESS&IT, Sp.zoo., Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student - ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw procesu

uczenia się uczniów i procesu studiowania w strukturach uniwersyteckich

- posiada podstawową wiedzę na temat sposobu funkcjonowania ludzkiej

pamięci i technik szybkiego zapamiętywania, rozumie proces uczenia się

w różnych modelach uczenia się, przyswoił metody i techniki uczenia się

z uwzględnieniem rozwijania metapoznania.

- posiada podstawową wiedzę na temat metod pracy z tekstem naukowym

i planowania procesu skutecznego uczenia się

- zna i rozumie trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań własnych i uczniów; identyfikuje bariery i trudności

w procesie nabywania wiedzy i umiejętności przez siebie samego oraz

uczniów.

Umiejętności:

Student potrafi:

- wykorzystywać różnorodne metody i narzędzia w celu wspierania procesu

uczenia się uczniów, kierując się współczesną wiedzą o procesach

poznawczych.

- tworzyć przypisy i bibliografię do wybranego tematu

z dziedziny pedagogiki;

- wygłosić prezentację na tematy związane

z pedagogiką, opanowując stres i dbając o zrozumiały przekaz treści.

- obserwować procesy rozwojowe w kontekście rozwoju poznawczego

własnego i uczniów;

-zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstaw

Kompetencje społeczne:

Student:

- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie wykorzystania wiedzy

dotyczącej procesu studiowania w strukturze uniwersyteckiej dla tworzenia

i rozwoju podejmowanych przez siebie zadań

- ma potrzebę autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;

- jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Metody i kryteria oceniania:

1. obecność i aktywne

uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność, 50%

frekwencja, pozostałe nieobecności należy odpracować na dyżurze)

2. terminowe złożenie zadań domowych z poszczególnych zajęć,

uzyskanie pozytywnej oceny każdego z zadań.

3. wygłoszenie prezentacji związanej z edukacją/pedagogiką. Ocenę końcową

stanowi średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych zadań oraz

wygłoszonej prezentacji.

Zakres tematów:

Procesu studiowania w Instytucie Pedagogiki UJ; -treści kanoniczne wynikające ze standardu dla kierunku pedagogika, treści specjalizacyjne, plany studiów, wybór zajęć, ewaluacja. Proces uczenia się, proces studiowania: - rozwój psychologicznych koncepcji uczenia się i zapamiętywania - charakterystyka współczesnych koncepcji dotyczących procesu uczenia się z uwzględnieniem uczenia się dzieci w przedszkolu i w szkole oraz uczenia się dorosłych - poznanie własnego stylu/preferencji uczenia się;

samoocena indywidualnych możliwości – uczenie się optymalne - rozpoznawanie czynników blokujących uczenie się, metody samodzielnego zdobywania wiedzy ; - organizacja przestrzeni nauki/ właściwe odżywianie się sprzyjające koncentracji uwagi. Organizacja materiału przyjazna pamięci: - etapy procesu zapamiętywania oraz indywidualny styl zapamiętywania; - rola kodowania wielorakiego oraz metody i techniki pamięciowe. Sztuka pracy z tekstem w szkole i na uniwersytecie: mapy myśli/mapy pojęć i inne metody pracy z tekstem Pisanie na studiach: - komunikacja elektroniczna z wykładowcami; - charakterystyka różnorodnych stylów naukowych ;

struktura tekstu i przykłady uporządkowań kategorii; - przezwyciężanie blokady

pisarskiej; - jak unikać plagiatu – ochrona własności intelektualnej – sporządzanie przypisów i bibliografii. Sztuka planowania procesu skutecznego uczenia się/ Sztuka tworzenia prezentacji - (nie)efektywne zarządzanie czasem, planowanie realizowanych działań oraz ustalanie priorytetów; monitorowanie uczenia się; - tworzenie prezentacji – główne zasady. Sztuka wystąpień publicznych: „Jak prezentować, żeby dobrze nas zrozumiano”?

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, Metoda sytuacyjna, burza mózgów, wykład z prezentacją multimedialną, gra dydaktyczna, analiza

przypadków, konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30, sala 217
Zuzanna Sury 16/ szczegóły
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 217
Zuzanna Sury 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Ingardena 3
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c