Literatura: |
Literatura podstawowa ( wybrane fragmenty)
Doniec R.; Rodzina polska w XXI wieku - przemiany i kondycja. Próba syntezy, "Pedagogika Społeczna" nr 4/2013.
Doniec R., Rodzina polska jako środowisko życia i wychowania w XXI wieku - indywidualne interpretacje i doświadczenia, " Horyzonty Wychowania nr 4/2013.
Jamieson L., Od rodziny do intymności, [w:]Socjologia codzienności, pod red. P Sztompki P., M. Bogunii- Borowskiej, Wyd. ZNAK, Kraków 2008, s.115-141.
Kawula S., Brągiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Wyd. UT, Toruń 2004. rozdz. III, IV, VIII, XIV.
Kwak A.( red.), Rodzicielstwo, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008, rozdz. 1,2,3.
Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sil w polskich rodzinach Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. (rozdz. 5, 6).
Literatura uzupełniająca:
Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wyd. UJ, Kraków 2002.
Harwas- Napierała B., Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe 2009.
Kocik L., Wzory małżeństwa i rodziny. Od tradycyjnej jednorodności do współczesnych skrajności, Kraków 2002.
Kwak A., (red.), Wielość spojrzeń na małżeństwo i rodzinę; UW, 2012.
Olearczyk T. ,Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Wyd. WAM, Kraków 2008.
Tannen D, I coś Ty na siebie włożyła? Rozmowy matek i córek, GWP, Gdańsk 2008.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
1. K_W01, Student zna podstawowe pojęcia, koncepcje i teorie z zakresu pedagogiki rodziny oraz rozumie współczesne wieloaspektowe uwarunkowania wychowania rodzinnego, P6U_W, P6S_WG;
2. K_W05, Student na tradycyjne i nowoczesne dyskursy dotyczące rodziny jako instytucji, grupy oraz środowiska wychowania i rozwoju człowieka, rozumie ich kulturowe i historyczne uwarunkowania, P6U_W, P6S_WG;
3. K_W04, Student zna sposoby badania, i interpretacji wybranych zjawisk rodzinnych, P6U_W, P6S_WG;
Umiejętności
1.K_U01, Student posiada umiejętność rozpoznawania. modyfikowania oraz ocenienia sytuacji i procesów wychowania w rodzine; P6U_U, P6S_UW;
2.K_U03; Posiada elementarną umiejętność syntezy wiedzy o rodzinie jako kategorii pedagogicznej i społeczno-kulturowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych z nią związanych;
3. K_U05, Student umie dokonać szybkiej diagnozy i oceny problemów rodzinnych oraz zaprojektować program wsparcia dla rodziny z problemami wychowawczymi;
P6U_U, P6S_UW;
Kompetencje społeczne
1.K_K01, Przejawia nastawienie na podnoszenie własnych kompetencji w zakresie pogłębiania wiedzy i podnoszenia kompetencji w obszarze działań diagnostycznych i pomocowych na rzecz rodziny; P6U_K, P6S_KK;
2. K_K07, Jest gotowy do komunikowania się i współpracy ze specjalistami i nie specjalistami, uczestnictwa w grupach i organizowaniu działań wspierających rodzinę i podnoszących jej kulturę wychowawczą, P6U-K, P6S_KO;
|
Zakres tematów: |
1.Rodzina jako kategoria polimorficzna (jako instytucja, grupa, środowisko wychowawcze)
2. Dyskursy, teorie i ujęcia badawcze rodziny;
3. Kulturowe modele rodziny: rodzaje, charakterystyka, właściwości rozwojowe;
4. Przemiany rodziny współczesnej - kierunki i paradoksy przemian;
5. Modele strukturalne i operacyjne rodziny- znaczenie i zastosowanie;
6.Przemiany roli matki i ojca w rodzinie XXI wieku;
7.Rodzina polska w XXI wieku - stosunek do małżeństwa i rodziny, formy alternatywne, dzietność, stosunki międzypokoleniowe,
8. Trudności i problemy współczesnego macierzyństwa w Polsce;
7.Wychowanie w rodzinie: style wychowania rodziców, postawy dzieci;
8.Rodzinne środowiska wychowawcze -możliwości wychowawcze i rozwojowe;
9.Rodzina ryzyka – wybrane zagadnienia (wprowadzenie);
10. Pomoc rodzinie;
|