Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia w biegu życia Część I WZ.IPS-489/IIIs/psnn
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 25
Limit miejsc: 220
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

Butcher, Hooley, Mineka (2020): Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot, GWP

LITERATURA UZUPEŁNIAJACA

Aleksandrowicz, J. (2000). Psychopatologia zaburzeń nerwicowych i osobowości. Kraków: Wyd. UJ

Cierpiałkowska L. (2020). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar

Cierpiałkowska L., Sęk H. (2016) Psychologia kliniczna. Wydawnictwo Naukowe PWN

Gabbard G.(2009) Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej. Kraków, Wyd. UJ

Grabski B.(2015). Podstawy badania psychiatrycznego. Kraków, Wyd. UJ

Grzegołowska -Klarkowska H. (1991)– Samoobrona przez samooszukiwanie się w: M. Kofta, T. Szustrowa (red.) – Złudzenia, które pozwalają żyć, Warszawa 1991, PWN

Kępiński A. (2000) Psychopatologia nerwic, Kraków, Wyd. Literackie

Kubacka-Jasiecka D. , Lipowska- Teutsch A. (red.) (1997): Oblicza kryzysu i pracy interwencyjnej.

McWilliams N. (2009) Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk Wyd. GWP

Morrison J. (2012), Diagnoza psychiatryczna, Kraków, Wyd. UJ

Rosenhan, Seligman (1994). Psychopatologia, Warszawa, Wyd. PTP

Seligman, Walker, Rosenhan (2020) Psychopatologia. Poznań. Wydawnictwo Zysk I s-ka

Efekty uczenia się:

K_WO1

Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w psychologii i dyscyplinach pokrewnych oraz związaną z praktyką pracy psychologa w różnych sferach działań

K_W19

Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, przystosowania i nieprzystosowania, normy i patologii w kontekście zachowania jednostki

K_W27

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania; zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych, a także dysfunkcji społecznych oraz metody ich oceny i leczenia w zakresie niezbędnym dla psychologa; zna w sposób pogłębiony wybrane sposoby klasyfikacji zaburzeń, metody ich diagnozy oraz opisu odpowiednie dla psychopatologii oraz psychologii zaburzeń

K_U01

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, selekcjonowania, przetwarzania oraz integracji informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz ich interpretowania; potrafi formułować na ich podstawie krytyczne sądy

K_U09

Potrafi przeprowadzić badanie diagnostyczne jednostki, grupy, społeczności dla różnych celów oraz zintegrować wyniki badania psychologicznego i sformułować orzeczenie na potrzeby różnych odbiorców

K_U28

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności

K_K09

Okazuje bezwzględny szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro; cechuje go postawa zrozumienia i akceptacji wobec odmienności drugiego człowieka, którego traktuje podmiotowo

K_K08

Wykazuje przywództwo, przedsiębiorczość oraz umiejętność pracy w zespole; potrafi współdziałać i pełnić różne role w grupie

Wiedza:

Student zdobywa wiedzę z zakresu psychopatologii jednostki w ramach prowadzonego wykładu oraz ćwiczeń. Przedmiot ma zapoznać studentów z podstawami tzw. psychopatologii ogólnej(definiowania objawów psychopatologicznych, zaburzeń procesów poznawczych: spostrzegania, myślenia uwagi, pamięci) oraz tzw. psychopatologii poszczególnych zaburzeń. Przedmiotem jest tutaj poznanie przez studenta naukowej wiedzy na temat zaburzeń psychopatologicznych występujących u osób dorosłych: z problematyką granicy pomiędzy normą a patologią, z etiologią, diagnozą, objawami, leczeniem i mechanizmami powstawania zaburzeń psychicznych. Student zapoznaje się z teorią dotyczącą normy i patologii oraz występujących zaburzeń u osób dorosłych. Zapoznaje się z klasyfikacjami poszczególnych zaburzeń, definiowaniem ich, opisem zaburzeń, poznawaniem genezy oraz mechanizmów psychologicznych leżących u podłoża powstawania zaburzeń psychicznych.

Konkretne zaburzenia, których student się uczy są zamieszczone w tematyce treści modułu kształcenia(wykłady i ćwiczenia)

Student uczy się podstawowych metod leczenia osób chorych i zaburzonych psychicznie.

Zapoznaje się on z szeroką literaturą naukową dotyczącą omawianych zagadnień.

Umiejętności:

Student uczy się rozróżniać normę (różne ujęcia normy) od różnych zaburzeń psychopatologicznych. Uczy się rozpoznawać różne zaburzenia psychiczne oraz konkretne jednostki chorobowe (konkretne zaburzenia zamieszczone w tematyce treści kształcenia). Uczy się opisywać i rozumieć poszczególne zaburzenia psychiczne. Uczy się także diagnozować oraz porównywać i różnicować poszczególne zaburzenia psychiczne. Analizuje poszczególne przypadki osób z zaburzeniami psychicznymi i stawia hipotezy diagnostyczne.

Postawy (kompetencje społeczne):

Student uczy się postawy zrozumienia, akceptacji i tolerancji wobec odmienności (osób zaburzonych, chorych, niepełnosprawnych, odmiennej orientacji seksualnej). Uczy się prawidłowego kontaktu z drugą osobą a zwłaszcza z osobą zaburzoną (poprzez jej zrozumienie i chęci pomocy takiej osobie).

Uczy się także ogólnej współpracy i dobrej komunikacji z innymi osobami w grupie oraz szacunku dla drugiego człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń: całosemestralna praca - obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze), aktywność, znajomość lektury, kolokwium w każdym semestrze. .

Szczegółowe kryteria oceny zostaną przedstawione studentom podczas pierwszych zajęć.

Zakres tematów:

Ćwiczenia I semestr 2020/2021

1. Zajęcia wprowadzające (1 godzina).

2. Problematyka normy i kryteriów zdrowia/zaburzeń psychicznych. Modele badawcze w psychopatologii. (2 godziny).

Butcher, Hooley, Mineka (2020): Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot, GWP. Rozdział 1

3. Rozwój poglądów nt. zaburzeń psychicznych. Ujęcie historyczne. (2 godziny).

Butcher, Hooley, Mineka (2020): Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot, GWP. Rozdział 2

4. Modele zaburzeń psychicznych. Perspektywa biologiczna, psychologiczna i społeczno-kulturowa (4 godziny).

Butcher, Hooley, Mineka (2020): Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot, GWP. Rozdział 3 I 4

5. Stres, kryzys, trauma – czynniki sprawcze i konsekwencje zdrowotne. (4 godziny).

Butcher, Hooley, Mineka (2020): Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot, GWP. Rozdział 5

6. Zaburzenia lękowe. Lęk uogólniony, fobie, napady paniki. Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne I zaburzenia pokrewne. (6 godzin).

Butcher, Hooley, Mineka (2020): Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot, GWP. Rozdział 6

7. Zaburzenia z objawami somatycznymi I zaburzenia dysocjacyjne. (4 godziny).

Butcher, Hooley, Mineka (2020): Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot, GWP. Rozdział 8

8. Kolokwium (2 godziny)

Metody dydaktyczne:

studium przypadku, wykład konwersatoryjny, dyskusja seminaryjna, burza mózgów, film, praca z książką (analiza literatury)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala Nauczanie zdalne
Piotr Passowicz 21/22 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala Nauczanie zdalne
Piotr Passowicz 21/22 szczegóły
3 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala Nauczanie zdalne
Piotr Passowicz 23/22 szczegóły
4 każdy czwartek, 8:45 - 10:15, sala Nauczanie zdalne
Małgorzata Kuleta-Krzyszkowiak 23/22 szczegóły
6 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala Nauczanie zdalne
Jolanta Starosta 24/22 szczegóły
7 każdy wtorek, 16:45 - 18:15, sala Nauczanie zdalne
Jolanta Starosta 25/22 szczegóły
8 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala Nauczanie zdalne
Kaja Głomb 22/22 szczegóły
9 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala Nauczanie zdalne
Kaja Głomb 22/22 szczegóły
10 każda środa, 11:30 - 13:00, sala Nauczanie zdalne
Kaja Głomb 22/22 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Online
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a