Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Problemy kultury w twórczości klasyków WSMP-IR-F-35
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Teksty źródłowe obowiązkowe – analiza na zajęciach

A. Puszkin, „Eugeniusz Oniegin”

M. Gogol, „Opowieści Petersburskie”

I. Turgieniew, „Rudin”

F. Dostojewski, „Zbrodnia i Kara”, „Biesy”

L. Tołstoj, „Ojciec Sergiusz”

A. Czechow, „Sala nr 6”

Do samodzielnego opracowania:

F. Dostojewski, „Człowiek z podziemia”

L. Tołstoj, „Opowiadania krymskie”

Metody i kryteria oceniania:

: pozytywna ocena z pracy pisemnej (analiza problemowo-opisowa, tematy – patrz. osobny plik), lektura tekstów obowiązkowych, aktywność na zajęciach (możliwość uzyskania dodatkowej oceny cząstkowej pozytywnej)

Termin oddania (przesłania na mail służbowy L. Machety) pracy pisemnej zaliczeniowej: 18 czerwca do godz. 13. 00

Praca przesłana po terminie: ocena niżej

Zakres tematów:

1. Klasyka literatury rosyjskiej: znaczenie, zakres, ranga narodowa („sakralizacja klasyków”). Klasycy XIX-cznej literatury rosyjskiej. Rosyjska kultura XIX wieku a tożsamość narodowa („русская идентичность”). Teza o literaturocentryczności kultury rosyjskiej; kontekst historyczny (cenzura); charakter i zadania XIX-cznej literatury rosyjskiej: funkcja katedr uniwersyteckich, czasopism, status trybuna świadomości społecznej, rola nośnika społeczno-politycznych postaw kontestacyjnych, treści filozoficznych, moralnych, religijnych.

2. Problemy kultury w ujęciu klasyków XIX-cznej literatury rosyjskiej. Poszukiwanie języka literackiego, spór o zadania literatury („karamziniści”, Puszkin). Status twórcy w społeczeństwie (Puszkin). Polemika wokół tożsamości i wartości Rosji (poczwienniczestwo Dostojewskiego, „русский европеец” w twórczości Turgieniewa). Poszukiwania etyczno-religijne (Tołstoj i tołstoizm). Człowiek i przestrzeń: motyw miasta demonicznego (Petersburg w twórczości Gogola), marazm prowincji rosyjskiej (Czechow). Edukacja filozoficzna (rosyjskie „kółka filozoficzne” i twórczość Turgieniewa); Rosjanin jako typ filozofa (idea zbrodni filozoficznej w twórczości Dostojewskiego; intelektualizm Czechowa). Inteligencja rosyjska a rewolucja, nihilizm rosyjski (Dostojewski). Lud rosyjski i „народолюбие” (Puszkin, Dostojewski, Tołstoj). Problem człowieka i XIX-czna literatura rosyjska: „маленький человек” (Puszkin, Gogol, Dostojewski), „лишний человек” (Puszkin, Turgieniew), „человек из подполья” (Dostojewski).

3. Charakterystyka dzieł rosyjskich klasyków – główne problemy, wątki tematyczne, konteksty kulturowe: „Eugeniusz Oniegin"(* ) A. Puszkina, „Martwe dusze", „Opowiadania petersburskie"(*) M. Gogola, „Rudin” I. Turgieniewa, „Notatki z podziemia" , „Zbrodnia i kara”(*), „Biesy"(*) F. Dostojewskiego, „Opowiadania krymskie" , „Wojna i pokój", „Ojciec Sergiusz”(*) L. Tołstoja, „Sala nr 6”(*) A. Czechowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, (sala nieznana)
Lidia Macheta 7/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.