Ginekologia i położnictwo 3/4 WL-L5.Ginek.Poł.III
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 25 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | ||
Literatura: |
1. Grzegorz H. Bręborowicz, "Ciąża wysokiego ryzyka", Poznań, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, 2013, wydanie III 2. Grzegorz H. Bręborowicz, "Położnictwo i ginekologia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005, tomy I i II; 3. Michał Troszyński, "Położnictwo: ćwiczenia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009, wydanie II 4. Zbigniew Słomko, "Ginekologia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008, tomy I i II. 5. Janina Markowska, Radosław Mądry, "Ginekologia onkologiczna (tom 1,2)”, Elsevier, Urban & Partner - Wrocław 2006. 6. Leon Speroff, Marc Fritz, "Kliniczna endokrynologia ginekologiczna i niepłodność", Warszawa, Medipage, 2007. 7. Ian A. Grer i wsp. “Choroby internistyczne i inne zaburzenia zdrowotne w ciąży”. Redakcja wyd. I polskiego Marzena Dębska i Romuald Dembski. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: − posiada wiedzę na temat funkcji rozrodczych kobiety, podstawowych zaburzeń z nimi związanych oraz postępowania diagnostycznego i terapeutycznego, dotyczących w szczególności: 1. budowy narządu rodnego, cyklu miesiączkowego i jego podstawowych zaburzeń 2. ciąży fizjologicznej 3. porodu fizjologicznego oraz prawidłowego połogu 4. wczesnego wykrywania i profilaktyki nowotworów narządu rodnego 5. regulacji urodzeń 6. menopauzy 7. podstawowych metod diagnostyki - posiada wiedzę w zakresie podstawowych uwarunkowań prawnych i bioetycznych w ginekologii i położnictwie w zakresie umiejętności: − zna prawidłowy mechanizm porodowy − zna wczesne objawy zagrożenia nowotworowego, schorzeń przednowotworowych i nowotworowych narządu rodnego oraz ramowych zasad postępowania − efektywnie korzysta ze źródeł informacji dotyczących zagadnień medycznych i weryfikować ich wiarygodność, czyli posiada zdolność samokształcenia w zakresie kompetencji społecznych: − okazuje szacunek dla pacjenta i troskę o jego dobro − przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych − przestrzega praw pacjenta w tym do ochrony danych osobowych, intymności − jest świadomy konieczności systematycznego uzupełniania i uaktualniania wiedzy i potrafi krytycznie analizować dane z piśmiennictwa (w tym anglojęzycznego) − wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów − potrafi pracować w grupie − skutecznie współpracuje z przedstawicielami innych zawodów medycznych − potrafi dokonać samooceny i rozpoznać granice własnych kompetencji. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
− obecność na zajęciach − ocena postawy i zachowań studenta w czasie zajęć. Każdy moduł zawiera ocenę w skali 5 punktowej (od 1 do 5) i jest wpisywany w arkuszu wewnętrznym arkuszu ocen Egzamin testowy po VI roku. 100 pytań; czas odpowiedzi 100 minut |
||
Zakres tematów: |
− Anatomia narządu rodnego − Fizjologia cyklu płciowego kobiety i fizjologia rozrodu. Planowanie rodziny. Antykoncepcja. − Zmiany fizjologiczne w ciąży. Standardy prowadzenia ciąży fizjologicznej. − Profilaktyka w ciąży. Zasady prawidłowego żywienia w ciąży. − Badania prenatalne w ciąży − Narzędzia diagnostyczne oceny dobrostanu płodu. − Opieka nad rodzącą. − Prawidłowy mechanizm porodowy. − Połóg prawidłowy. − Zadania lekarza poradni ginekologicznej. − Zasady profilaktyki schorzeń ginekologicznych. − Ciąża ektopowa. Ciążowa choroba trofoblastyczna. − Wstęp do onkologii ginekologicznej. − Profilaktyka onkologiczna w ginekologii. − Profilaktyka, metody diagnostyczne i leczenie zmian łagodnych sutka. − Aspekty prawne i bioetyczne w ginekologii i położnictwie |
||
Metody dydaktyczne: |
- praca z małą grupą studencką w ramach ćwiczeń w salach chorych lub salach operacyjnych - konwersatoria: dyskusje z większymi grupami w ramach zajęć seminaryjnych - ćwiczenia fantomowe |
Grupy zajęciowe
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.