I semestr:
Po zakończeniu zajęć student:
w zakresie wiedzy:
− Zna odrębności anatomiczne i fizjologiczne wieku dziecięcego
− zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób wieku dziecięcego
− zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych,
− zna zasady szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka
w zakresie umiejętności:
− przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną
− przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku
− ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta
− przeprowadza orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe
− ocenia stan noworodka w skali Apgar oraz ocenia jego dojrzałość, potrafi zbadać odruchy noworodkowe
− zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych
− potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego
w zakresie kompetencji społecznych:
− okazuje szacunek dla pacjenta i jego rodziny
− przestrzega praw pacjenta, w tym do ochrony danych osobowych
− potrafi pracować w grupie
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
II semestr:
Po zakończeniu zajęć student:
w zakresie wiedzy:
− zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci:
o najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
o ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy,
o alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego,
o ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit,
o chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby, innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,
w zakresie umiejętności:
− potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
o pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego
o monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora,
o puls oksymetrię
o badanie spirometryczne,
o leczenie tlenem
o wprowadzenie rurki ustno-gardłowej
o pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
o zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę
− asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich:
o drenażu jamy opłucnowej
o testach naskórkowych
o próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych, oraz interpretuje ich wyniki
w zakresie kompetencji społecznych:
− okazuje szacunek dla pacjenta i jego rodziny
− przestrzega praw pacjenta, w tym do ochrony danych osobowych, intymności
− potrafi pracować w grupie
− wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów
|