Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Special lecture. The Art of Living. An interdisciplinary approach. WZ.IPS-422/IV-V/st
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 86
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

(1) Kurtz, J. L., & Lyubomirsky, S. (2008). Toward a durable happiness. In S. J. Lopez (Ed.), Praeger perspectives. Positive psychology: Exploring the best in people, Vol. 4. Pursuing human flourishing (pp. 21-36). Westport, CT, US: Praeger Publishers/Greenwood Publishing Group.

(2) Peterson, C. (2006). The Values in Action (VIA) Classification of Strengths. In M. Csikszentmihalyi, & I. Selega (Eds.). Life Worth Living: Contributions to Positive Psychology (pp. 29-48). Oxford: Oxford University Press.

(3) Schwartz, B., & Sharpe, K. E. (2006). Practical Wisdom: Aristotle Meets Positive Psychology, Journal of Happiness Studies, 7(3), 377-395.

(4) Heard, H.L., & Linehan, M.(1994). Dialectical Behavior Therapy: An Integrative Approach to the Treatment of Borderline Personality Disorder, Journal of Psychotherapy Integration, 4(1), 55-82.

(5) Murdoch, I. (1999). Existentialists and Mystics: Writings on Philosophy and Literature. Penguin Books (Literature and Philosophy: A Conversation with Bryan Magee + Existentialists and Mystics).

Literatura uzupełniająca:

(1) Annas, J. (2011). Intelligent Virtue. Oxford: Oxford University Press.

(2) Banicki, K. (2014). Philosophy as Therapy. Towards a Conceptual Model. Philosophical Papers, 43(1), 7-31.

(3) Banicki, K. (2014). Positive Psychology on Character Strengths and Virtues. A Disquieting Suggestion, New Ideas in Psychology, 33, 21-34.

(4) Evans, J. (2012). Philosophy for Life: And Other Dangerous Situations. Rider Books.

(5) Fowers, B.J. (2005). Virtue and Psychology: Pursuing Excellence in Ordinary Practices. Washington, DC: American Psychological Association.

(6) Hadot, P. (1995). Philosophy as a Way of Life: Spiritual Exercises from Socrates to Foucault. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

(7) Kekes, J. (1995). Moral Wisdom and Good Lives. Ithaca: Cornell University Press.

(8) Kekes, J. (2005). The Art of Life. Ithaca: Cornell University Press.

(9) Kekes, J. (2008). Enjoyment. The Moral Significance of Styles of Life. Oxford: Clarendon Press.

(10) MacIntyre, A. (2007). After Virtue. A Study in Moral Theory. First published 1981. Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame Press.

(11) Nehamas, A. (2000). The Art of Living. Socratic Reflections from Plato to Foucault. Berkeley: University of California Press.

(12) Nussbaum, M.C. (1996). The Therapy of Desire: Theory and Practice in Hellenistic Ethics. Princeton: Princeton University Press.

(13) Safranski, R. (1990). Schopenhauer and the Wild Years of Philosophy. Harvard: Harvard University Press.

(14) Safranski, R. (2003). Nietzsche: A Philosophical Biography. W. W. Norton & Company.

(15) Sellars, J. (2009). The Art of Living: The Stoics on the Nature and Function of Philosophy. London: Bristol Classical Press.

(16) Seligman, M. E. (2002). Authentic Happiness. Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfilment.

(17) Schwartz, B., & Sharpe, K.E. (2010). Practical wisdom: The right way to do the right thing. New York: Riverhead Books.

Zakres tematów:

1. Sokrates i idea sztuki życia

2. Arystoteles i klasyczna etyka cnót

3. Stoicy o emocjach

4. Psychologia pozytywna (1) – dwa pojęcia szczęścia

5. Psychologia pozytywna (2) – subiektywny dobrostan (SWB) i jego determinanty

6. Psychologia pozytywna (3) – cnoty i siły charakteru w klasyfikacji VIA

7. Arystoteles o jedności cnoty i mądrości praktycznej

8. Mechanizmy mądrości praktycznej. Sztuczna inteligencja i sieci neuronowe

9. Medytacja i mindfulness (MBSR i MBCT).

10. Między buddyzmem a psychoterapią (1) - Mark Epstein

11. Między buddyzmem a psychoterapią (2) - Marsha Linehan (DBT)

12. Studium przypadku (1) – Artur Schopenhauer

13. Studium przypadku (2) – Fryderyk Nietzsche

14. Iris Murdoch i Raimond Gaita

15. Ujęcie egzystencjalno-religijne – Albert Camus, Czeslaw Miłosz i Thomas Merton

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 16:30 - 18:00, sala 0.103
Konrad Banicki 137/86 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
III Kampus, budynek WZiKS
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b