Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pediatria 2/4 WL-N4.Pediat.II
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.pediatria.cm-uj.krakow.pl
Liczba godzin: 26
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Literatura:

Literatura podstawowa:

Pediatria, red. Jacek J. Pietrzyk i Przemko Kwinta, WUJ, Kraków 2018, tom 2 rozdziały 9 i 10, tom 3 rozdziały 13 i 16

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

w zakresie wiedzy:

− zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci:

o wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,

o zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,

o chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, toczenia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego

w zakresie umiejętności:

− potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

o standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją

o pobranie arterializowanej krwi włośniczkowej

o cewnikowanie pęcherza moczowego

w zakresie kompetencji społecznych:

− okazuje szacunek dla pacjenta i jego rodziny

− przestrzega praw pacjenta, w tym do ochrony danych osobowych, intymności

− potrafi pracować w grupie

− wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów

Metody i kryteria oceniania:

Studenci będą oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, przygotowania zadania indywidualnego – prezentacji przypadku / problemu medycznego. Dodatkowe kryteria oceny stanowią terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia.

Zadanie indywidualne:

Każdy student opracowuje prezentację przypadku lub problemu medycznego związanego z tematami zajęć obowiązkowych wymienionych w treściach modułu kształcenia. Prezentacja jest przedstawiana pozostałym członkom grupy uczestniczącym w zajęciach i stanowi podstawę do dyskusji.

Każda prezentacja powinna zawierać:

− usystematyzowaną prezentację przypadku klinicznego lub przedstawienie definicji problemu medycznego

− algorytm postępowania diagnostycznego

− omówienie postępowania terapeutycznego

− przedstawienie rokowania

− wykaz aktualnego piśmiennictwa użytego do przygotowania prezentacji

Prezentacja powinna obejmować ok. 10 przeźroczy, czas trwania prezentacji 10 min.

Terminy wykonania zadania indywidualnego oraz przedstawienia prezentacji są ustalane ze studentami na zajęciach.

Szczegółowe kryteria oceny zadania indywidualnego zostaną omówione ze studentami na zajęciach.

Sprawdzian końcowy:

Test składający się z 60 pytań. Do każdego pytania przygotowywanych jest 5 odpowiedzi – tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.

Warunkiem zaliczenia sprawdzianu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych.

Zaliczenie obejmuje pytania z zagadnień realizowanych w II semestrze III roku oraz IV roku (pulmonologia, alergologia, gastrologia, kardiologia, nefrologia, reumatologia, neonatologia)

Zakres tematów:

Prezentacje przypadków, nauczanie ukierunkowane na problem – 4 x 2 godziny

1. Prezentacja przypadków wrodzonych wad serca, zależnie od obecności sinicy centralnej w obrazie klinicznym oraz charakteru przepływu płucnego (prawidłowy, zmniejszony, zwiększony).

2. Diagnostyka echokardiograficzna w wws i chorobach układu krążenia u dzieci – prezentacja przypadków. Wady wrodzone serca z czynnościowo pojedynczą komorą – prezentacja przypadków

3. Zakażenia układu moczowego/ Wady układu moczowego/ Kamica układu moczowego

4. Nadcisnienie tętnicze/ Torbielowatość nerek

Metody dydaktyczne:

Prezentacje przypadków, nauczanie ukierunkowane na problem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
131 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Pawlik, Joanna Kwinta-Rybicka, Anna Moczulska, Monika Miklaszewska, Mateusz Jagła, Magdalena Zasada 5/ szczegóły
132 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Radziszewska, Joanna Kwinta-Rybicka, Anna Rudek-Budzyńska, Katarzyna Zachwieja, Anna Moczulska, Aleksandra Dziewulska, Mateusz Jagła, Tomasz Tomasik 6/ szczegóły
133 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Kwinta-Rybicka, Anna Rudek-Budzyńska, Katarzyna Zachwieja, Anna Moczulska, Dorota Pawlik, Aleksandra Dziewulska, Mateusz Jagła, Magdalena Zasada 6/ szczegóły
141 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Pawlik, Tomasz Tomasik, Katarzyna Starzec, Joanna Kwinta-Rybicka, Anna Moczulska, Aleksandra Dziewulska, Iwona Ogarek, Mateusz Jagła 7/ szczegóły
142 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Radziszewska, Tomasz Tomasik, Joanna Kwinta-Rybicka, Anna Moczulska, Aleksandra Dziewulska, Mateusz Jagła 6/ szczegóły
143 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Radziszewska, Tomasz Tomasik, Katarzyna Starzec, Joanna Kwinta-Rybicka, Anna Rudek-Budzyńska, Anna Moczulska, Aleksandra Dziewulska, Wojciech Durlak 6/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b