Przed zajęciami, student IV roku WL powinien zapoznać się
z następującymi zagadnieniami:
Dr n. med. Elżbieta Kryj- Radziszewska
Seminarium I / „Prawidłowy rozwój dziecka”
Seminarium II/ „Badanie bilansowe dzieci i młodzieży”
1. harmonogram badań bilansowych w Polsce i obowiązujące zasady jej dokumentowania
2. prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka w pierwszym roku życia (skala APGAR, adaptacja noworodka, odruchy pierwotne, siatki centylowe, testy przesiewowe),
3. prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka w okresie przedszkolnym (odruchy pierwotne, siatki centylowe, testy przesiewowe, rozwój: komunikacji, motoryki małej i dużej)
4. prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka w okresie szkolnym (skala Tannera- rozwój wtórnych cech płciowych, zaburzenia odżywiania- otyłość, anoreksja, bulimia, testy przesiewowe- zaburzeń: w rozwoju fizycznego, narządu wzroku, układu ruchu, podwyższonego ciśnienia krwi, kwalifikacja do grup na na zajęciach wychowania fizycznego)
Obowiązująca literatura:
1. Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz- Migas. Termedia 2015;61-66, 110-113.
Dodatkowo:
2. Kubicka K., Kawalec. Pediatria. PZWL, Warszawa 2013
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
Dr n. med. Marek Oleszczyk
Seminarium III „Opieka nad pacjentem przewlekle i terminalnie chorym”
Przed zajęciami student powinien zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1. Zasady leczenia bólu w opiece paliatywnej
2. Zasady profilaktyki i leczenia odleżyn
3. Przyczyny, profilaktyka i leczenie zaparć w opiece paliatywnej
4. Zalecenie jest aby studenci w czasie zajęć mieli ze sobą smartfony/tablety z dostępem do bazy leków i innych zasobów Internetu
Piśmiennictwo:
1. Kolińska-Lemieszek A, Łuczak J, Kluziak M, Pyszkowska J, de Walden-Gałuszko K Problemy opieki paliatywnej w praktyce lekarza rodzinnego W: Latkowski B, Lukas (red.) W Medycyna rodzinna PZWL 2005
2. Kordek R, Potemski P Zasady postępowania z chorym w terminalnej fazie choroby nowotworowej W: Latkowski B, Lukas W (red.) Medycyna rodzinna – repetytorium PZWL 2007
3. de Walden-Gałuszko K (red.) Podstawy opieki paliatywnej PZWL 2005
4. Krajnik M i in. Onkologia i opieka paliatywna. Interna Szczeklika – mały podręcznik 2014/15, Medycyna Praktyczna, Kraków 2015
Lek. Tomasz Korman
Seminarium IV "Systemy wsparcia w chorobie"
Przed zajęciami student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1. Pojęcia zdrowia i choroby.
2. Formy wsparcia w chorobach.
3. Źródła wsparcia w chorobie.
4. Rola rodziny i najbliższego otoczenia.
5. Rola lekarza rodzinnego i zespołu praktyki lekarza rodzinnego.
6. Rola instytucji publicznych i organizacji społecznych.
Obowiązująca literatura:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz- Migas. Termedia 2015; 40-41; 103-104; 139-141
Lek. Janusz Krzysztoń
Seminarium V „Prewencja i Promocja Zdrowia“
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1/ Pojęcie zdrowia i choroby
2/ Pojęcie i przykłady promocji zdrowia
3/ Poziomy profilaktyki
4/ Edukacja zdrowotna ( warunki skutecznej edukacji pacjentów, bariery w zmianie nawyków na korzystne, metody oddziaływania na pacjenta)
Obowiązująca literatura:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową
Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz- Migas. Termedia
2015; 40-43, 49
Dr n. med. Małgorzata Palka
Seminarium VI "Wielochorobowość wieku podeszłego-choroby układu krążenia, zaburzenia gospodarki węglowodanowej i lipidowej”.
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1/ Pacjent geriatryczny w POZ, opieka i postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne lekarza rodzinnego.
2/ Wielochorobowośćw geriatrii: najczęstsze choroby układu krążenia, oraz gospodarki węglowodanowo-lipidowej.
3/ Działania profilaktyczne w opiece nad pacjentem wieku podeszłego: kontakt z opiekunem, szczepienia ochronne, zapobiegania upadkom, hospitalizacje.
Obowiązująca literatura:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową
Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz-Migas. Termedia
2015; 106-116, 116-119.
dodatkowo: Gryglewska B, Grodzicki T. Geriatria w przypadkach klinicznych. VM Media, 2015.
Dr n. med. Elżbieta Kryj- Radziszewska
Seminarium VII Schorzenia przewlekłe układu oddechowego
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1. nieżyty nosa (alergiczny, niealergiczny)
2. choroby obturacyjne dróg oddechowych ( astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc)
3. gruźlica
4. rak płuca
5. obturacyjny bezdech senny
Obowiązująca literatura:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz- Migas. Termedia 2015; 296- 308.
Dr hab. n. med. Tomasz Tomasik
Seminarium VIII Infekcje dróg oddechowych i moczowych
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1/ Epidemiologia zakażeń dróg oddechowych i moczowych w praktyce lekarza rodzinnego.
2/ Rozpoznawanie lokalizacyjne i etiologiczne oraz różnicowanie.
3/ Postępowanie lecznicze objawowe i antybiotykoterapia w praktyce lekarza rodzinnego.
4/ Zasady kierowania do opieki specjalistycznej/szpitalnej.
5/ Zapobieganie infekcjom dróg oddechowych i moczowych.
Obowiązująca literatura:
Hryniewicz W i wsp. Rekomendacje postępowania w pozaszpitalnych zakażeniach układu oddechowego, 2010. Podsumowanie (str: 5-15). http://www.antybiotyki.edu.pl/pdf/RekomendacjeA42009.pdf
K. Kiliś-Pstrusińska. Zakażenia układu moczowego, 2012. http://praktykalekarska.com/img/cms/Zeszyt%20zakazenia%20ukladu%20moczowego%2872%29%20do%20www.pdf
Windak A i wsp. Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów. Termedia 2015; (str: 280-292, 396-402).
Rejestr Produktów Leczniczych; CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU LECZNICZEGO poprzez stronę: http://pub.rejestrymedyczne.csioz.gov.pl/#results ; nastepujące leki: Phenoxymethylpenicillinum, Amoxicillinum , Amoxicillinum + Acidum clavulanicum, Cefuroximum, Clarithromycinum, Sulfametoksazol+Trimetoprim, Furaginum, Ciprofloxacinum, Paracetamolum.
Lek. Tomasz Korman
Seminarium IX "Czujność onkologiczna i badania przesiewowe"
Przed zajęciami student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1. Epidemiologia chorób nowotworowych w Polsce.
2. Objawy mogące sugerować nowotwór.
3. Rola lekarza rodzinnego we wczesnym rozpoznawaniu chorób nowotworowych.
4. Badania przesiewowe służące wykrywaniu chorób nowotworowych.
Obowiązująca literatura:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową
Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz- Migas. Termedia
2015; 34-35; 38; 46-48
Krajowy Rejestr Nowotworów/ Epidemiologia/Nowotwory złośliwe ogółem. Dostępne na www.onkologia.org.pl (dostęp 08.08.2015 r.)
Lek. Janusz Krzysztoń
Seminarium X „Ograniczenia motoryki“
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1/ Ostre i przewlekłe bóle krzyża (przyczyny, pojęcie czerwonej flagi dla bólu krzyża )
2/ Choroba zwyrodnieniowa stawów, zapalne schorzenia stawów (rozpoznawanie, diagnostyka różnicowa)
Obowiązująca literatura:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową
Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz- Migas. Termedia
2015; 357-360, 365-366, 369-376, 384-386.
Dr n. med. Marek Oleszczyk
Seminarium XI Zaburzenia psychiczne
Przed zajęciami student powinien zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1. Przypomnienie zagadnień dotyczących farmakoterapii chorób psychicznych z kursu Farmakologia.
2. Jeśli to możliwe, dobrze żeby studenci mieli ze sobą smartfony/tablety z dostępem do bazy leków i innych zasobów Internetu.
Piśmiennictwo:
1. Kantorska-Janiec M, Rymaszewska J. Próba samobójcza W: Windak A, Chlabicz S, Mastalerz-Migas A. Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Termedia Poznań 2015, s.557-9
2. Kantorska-Janiec M, Rymaszewska J Depresja W: Windak A, Chlabicz S, Mastalerz-Migas A Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Termedia Poznań 2015, s.560-3
3. Kantorska-Janiec M, Rymaszewska J Bezsenność W: Windak A, Chlabicz S, Mastalerz-Migas A Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Termedia Poznań 2015, s.571-4
4. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, Dz.U. 1994 nr 111 poz. 535 (tekst ujednolicony), Rozdział 3, Art.21-37 (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU1994111053)
Dr n. med. Anna Krztoń Królewiecka
Seminarium XII „Najczęstsze choroby skóry”
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1/ najczęstsze ostre schorzenia skóry (choroby wirusowe, bakteryjne, grzybicze, asożytnicze, alergiczne),
2/ najczęstsze choroby przewlekłe skóry (choroby wirusowe, bakteryjne, grzybicze, alergiczne, na tle immunologicznym, zmiany nowotworowe)
Obowiązująca literatura:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową
Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz- Migas. Termedia
2015; 639-55, 661-681.
Lek. Małgorzata Makowiec-Dyrda
SeminariumXIII Prewencja, diagnostyka i leczenie najczęstszych chorób zakaźnych"
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1/ Układ odpornościowy dziecka i dorosłego
2/ Objawy kliniczne i przebieg następujących chorób zakaźnych: krztusiec, ospa wietrzna, odra, świnka, różyczka, grypa, wirusowe zapalenia wątroby, biegunka wirusowa, zakażenia wywołane przez meningokoki i streptokoki
3/ Uodpornienie czynne i bierne, rodzaje szczepionek
Obowiązujące piśmiennictwo:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcją naukową Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz-Migas. Termedia 2015; 292-294, 606-616
Dodatkowo:
Kubicka K., Kawalec W. Pediatria. PZWL, Warszawa 2013
Dr n. med. Małgorzata Palka
Seminarium XIV "Uzależnienia"
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1/ Wczesne rozpoznawanie najczęstszych zachowań nałogowych w populacji: testy screeningowe: Cage, Audit, MAST, zasady krótkiej interwencji antynikotynowej.
2/ Działanie substancji wpływających opóźniająco na ośrodkowy układ nerwowy:
opiaty (opium, morfina, heroina) oraz opioidy (syntetyczne substancje o działaniu podobnym) leki o działaniu nasennym (barbiturany) i uspokajającym (benzodiazepiny), działanie alkoholu etylowego i środków wziewnych.
3/ Działanie substancji pobudzających ośrodkowy układ nerwowy: amfetaminy i jej pochodnych, np. extasy, kokainy.
4/ Działanie substancji wywołujących zaburzenia w ośrodkowym układzie nerwowym: cannabis (przetwory konopi - marihuana, haszysz, olejek haszyszowy), halucynogeny (LSD, PCP, meskalina, psylocybila).
Obowiązująca literatura:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową
Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz-Migas. Termedia
2015; 580-584.
dodatkowo: Miller William R., Forcehimes Alyssa A., Zweben Allen, Terapia uzależnień. Podręcznik dla profesjonalistów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014.
Dr n. med. Anna Krztoń Królewiecka
Seminarium XV „Przemoc w rodzinie”
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1. obowiązujące akty prawne dotyczące przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie)
2. wzory dokumentów wystawianych przez lekarza w ramach przeciwdziałania przemocy („Niebieska Karta”, zaświadczenie lekarskie o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie)
Obowiązująca literatura:
1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493 z późniejszymi zmianami)
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. 2011 nr 209 poz. 1245)
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 października 2010 r. w sprawie wzoru zaświadczenia lekarskiego o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie (Dz.U. 2010 nr 201 poz. 1334)
Dr n. med. Małgorzta Palka
Seminarium XVI „Zaburzenia funkcjonowania przewodu pokarmowego”
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1/ Diagnozowanie dyspepsji i choroby refluksowej w POZ, strategie diagnostyczne: test and treat, test and scope, diagnostyczny test omeprazolowy.
2/ Rak jelita grubego: ogólnopolski program wczesnego wykrywania raka jelita grubego: wskazania do badania kolonoskopowego, przygotowanie pacjenta do badania, nadzór kolonoskopowy.
3/ Nieswoiste zapalenia jelit: Choroba Crohna, Wrzodziejące zapalenie jelita grubego.
Postępowanie diagnostyczne w POZ.
4/ Zaburzenia czynnościowe przewodu pokarmowego: dyspepsja czynnościowa, zgaga czynnościowa, zespół jelita nadwrażliwego.
Obowiązująca literatura:
Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów pod redakcja naukową
Adama Windaka, Sławomira Chlabicza, Agnieszki Mastalerz- Migas. Termedia
2015; 312-351, 46-48.
dodatkowo: Palka M, Margas G, Jarosz M. Najczęstsze choroby górnego odcinka przewodu pokarmowego. Praktyka Lekarza Rodzinnego, PZWL, Warszawa 2010
Dr n. med. Grzegorz Margas
Seminarium XVII Diagnostyka w praktyce lekarza rodzinnego cz. 1
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1. Podstawowe pojęcia z diagnostyki laboratoryjnej: czułość, swoistość, wartość predykcyjna dodatnia i ujemna badań dodatkowych.
2. Zasady wykonywania badań przesiewowych – epidemiologia chorób, populacja docelowa, wybór badania, przykłady badań przesiewowych w praktyce lekarza rodzinnego.
3. Interpretowanie wyników badań i postępowanie z nieprawidłowymi wynikami badań.
Literatura:
Dembińska-Kieć A, Naskalski J Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2009
Price Ch. P. Christenson RH. Medycyna laboratoryjna oparta na dowodach naukowych. MedPharm Wrocław 2011
Literatura dodatkowa:
Sacket DL, Haynes RB, Tugwell P. Clinical Epidemiology. 2nd ed. Little Brown and Company Boston 1991.
Schwartz S. Griffin T. Medical Thinking: The Psychology of Medical Judgment and Decision Making. Springer Verlag 2011.
Piotr Zaborowski Filozofia postępowania lekarskiego PZWL Warszawa 1990.
Dr n. med. Grzegorz Margas
Seminarium XVIII Profilaktyka tężca, rany ostre i przewlekłe
Przed zajęciami, student musi zapoznać się z następującymi zagadnieniami:
1. Postępowanie w urazach – algorytmy BLS/ALS
2. Rany ostre i przewlekłe – podział, postepowanie, wstępne zaopatrzenie
3. Oparzenia – pierwsza pomoc, postępowanie przedszpitalne, wskazania do hospitalizacji
4. Unieruchomienie jako podstawowe postępowanie w urazach
5. Opatrunki w praktyce lekarza POZ
6. Racjonalna antybiotykoterapia w urazach
7. Profilaktyka przeciw tężcowi i wściekliźnie
8. Pielęgnacja ran w warunkach domowych
Literatura:
Szewczyk MT, Jawień A. Leczenie ran przewlekłych. PZWL Warszawa 2012
Brongiel L, Lasek J, Słowiński K. Podstawy Współczesnej Chirurgii Urazowej. Krakowskie Wydawnictwo Medyczne Kraków 2008.
Trott AT. Rany i Obrażenia. Elsevier Wrocław 2013
Strużyna J (red.) Wczesne Leczenie Oparzeń. PZWL Warszawa 2006.
|