Literatura: |
1. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej A. Dembińska-Kieć, J. Naskalski, B. Solnica Edra U&P, Wrocław 2017
2. Diagnostyka laboratoryjna B. Solnica, PZWL, 2013
3. Medyczne laboratorium diagnostyczne, Metodyka i aparatura, B. Solnica, K. Sztefko, PZWL 2015
4. Interpretacja badań laboratoryjnych J.Wallach, Medipage, 2011.
5. Diagnostyka laboratoryjna moczu i innych płynów ustrojowych. Brunzel N.A. 2016
6. Caquet R. 250 badań laboratoryjnych Kiedy zlecać. Jak interpretować. PZWL, 2017.
7. Kokot F, Kokot S. M. Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja . PZWL, 2011.
8. Guder W.G., Narayanan S., Wisser H., Zawta B. Próbki: od pacjenta do Laboratorium. Wpływ zmienności przedanalitycznej na jakość wyników badań laboratoryjnych. MEDPHARM, 2012.
9.Mantur M. Płyny z jam ciała. Badanie i interpretacja. MEDPHARM, 2007.
10. Althof S., Kindle J. Atlas osadu moczu. MEDPHARM, 2018.
11. Price PC, Christenson RH. Medyc
|
Efekty uczenia się: |
E.U1. Potrafi wskazywać zależności pomiędzy nieprawidłowościami morfologicznymi a funkcjami tkanek, narządów i układów, objawami klinicznymi oraz strategią diagnostyczną;
E.U2. Potrafi posługiwać się laboratoryjnymi technikami mikroskopowania oraz technikami patomorfologicznymi, pozwalającymi na ocenę wykładników morfologicznych zjawisk chorobowych w preparatach komórek i tkanek pobranych za życia pacjenta albo pośmiertnie;
E.U8. Potrafi dobierać testy biochemiczne odpowiednie do rozpoznania, diagnostyki różnicowej i monitorowania przebiegu wybranych chorób;
E.U9. Potrafi wykonywać jakościowe i ilościowe badania biochemiczne niezbędne do oceny zaburzeń szlaków metabolicznych w różnych stanach klinicznych;
E.U10. Potrafi wykonywać oznaczenia parametrów równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej;
E.U11. Potrafi przewidywać wpływ przebiegu choroby i postępowania terapeutycznego na wyniki badań laboratoryjnych;
E.U18. Potrafi tworzyć, weryfikować i interpretować przedziały referencyjne oraz oceniać dynamikę zmian parametrów laboratoryjnych;
E.U19. Potrafi oceniać wartość diagnostyczną badań i ich przydatność w procesie diagnostycznym;
E.U20. Potrafi zaproponować optymalny, ułatwiający postawienie właściwej diagnozy, dobór badań w oparciu o elementy diagnostycznej charakterystyki testów ora zgodnie z zasadami medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych;
E.U21. Potrafi zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych celem wykluczenia bądź rozpoznania schorzenia, diagnostyki różnicowej chorób, monitorowania przebiegu schorzenia i oceny efektów leczenia w różnych stanach klinicznych;
E.U22. Potrafi oceniać spójność zbiorczych wyników badań, w tym badań biochemicznych i hematologicznych;
|
Zakres tematów: |
1. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań hematologicznych, biochemicznych czy immunoenzymatycznych (z uwzględnieniem cytometrii przepływowej) w diagnostyce chorób układu krążenia; w ramach ćwiczeń studenci projektują algorytm badań oceniających czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego, oceniają parametry morfologiczne krwi obwodowej, oznaczają, wyliczają i interpretują podstawowe wskaźniki hematologiczne z uwzględnieniem interpretacji wyników badań uzyskanych przy pomocy analizatorów hematologicznych w tym uzyskane w cytometrze przepływowym, oceniają biochemiczne markery niewydolności serca czy dokonują oceny potencjalnych markerów – kandydatów wybranych chorób układu krążenia na podstawie przeprowadzonej mata-analizy wyników badań.
2. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań biochemicznych i prób czynnościowych w ocenie chorób wątroby; w ramach ćwiczeń studenci wykonują i oceniają próby wątrobowe w oparciu o wykonane samodzielnie badania biochemiczne aktywności wybranych enzymów wątrobowych i trzustkowych (AlAT, AspAT, lipaza, amylaza), bilirubiny czy hormonów przewodu pokarmowego w surowicy krwi.
3. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu chorób żołądka, dwunastnicy i jelit; w ramach ćwiczeń student poznaje zasady metod laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnostyce chorób żołądka (test ureazowy, badania histolgiczne potwierdzające obecność H. pylori), ocenia parametry morfologiczne krwi obwodowej (niedokrwistość makrocytowa; z niedoboru wit. B12), poznaje i interpretuje wyniki badań biochemicznych (poziom wit. B12, mocznikowy test oddechowy, gastryna, gliadyna) w surowicy, moczu, powietrzu oddechowym, kale oraz w ślinie.
4. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w chorobach nerek i dróg moczowych; w ramach ćwiczeń studenci projektują wykonanie określonych badań laboratoryjnych w różnych stadiach ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, w chorobach gruczołu krokowego, czy pęcherza moczowego; oceniają i interpretują wyniki badań biochemicznych (potas, wapń i fosforany, kwas moczowy, kinaza kreatynowa i mioglobina, kreatynina, diureza godzinowa, osmolalność, wydalanie sodu) w surowicy i moczu; w oparciu o dane literaturowe projektują algorytmy diagnostyczne z użyciem nowym predyktorów (NGAL, KIM-1, L-FABP) ww. chorób.
5. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w chorobach układu dokrewnego; w ramach ćwiczeń studenci poznają testy laboratoryjne służące ocenie wydzielania wybranych gruczołów dokrewnych tj. tarczyca, podwzgórze, przysadka mózgowa, wykonują, oznaczają stężenie jodu w moczu w związku z prowadzonym programem profilaktyki jodowej, polegającym na obowiązkowym jodowaniu soli kuchennej przeznaczonej do użytku domowego prowadzonym przez Ministerstwo Zdrowia.
6. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w wybranych chorobach autoimmunologicznych (tj.: choroby tkanki łącznej: reumatoidalne zapalenie stawów RZS); w ramach ćwiczeń studenci poznają i interpretują wyniki badań związane z diagnostyką RZS (tj.: badania podstawowe: morfologia krwi obwodowej, szybkość opadania krwinek czerwonych OB, oznaczenie stężenia białka C-reaktywnego (CRP), czy proteinogram, oceniają wyniki badań moczu czy parametry biochemiczne tj.: enzymy wątrobowe i mięśniowe, kreatynina czy kwas moczowy związane z oceną funkcji wątroby czy nerek, w przebiegu działania hepatotoksycznego czy nefrotoksycznego leków stosowanych w terapii RZS; w ramach prowadzonej współpracy Zakładu Diagnostyki Medycznej z Kliniką Reumatologii studenci mają możliwość samodzielnego wykonania badania płynu stawowego, wykonując ocenę fizykochemiczną, biochemiczną i makroskopową z oceną stopnia polimeryzacji kwasu hialuronowego zawartego w płynie stawowym (Próba Ropesa).
7. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w wybranych chorobach układu nerwowego (zapalne choroby demielinizacyjne: stwardnienie rozsiane; choroby neurodegeneracyjne: choroba Parkinsona; choroby związane z rozrostem klonalnym: szpiczak plazmocytowy); w ramach ćwiczeń studenci wykonują i interpretują badania elektroforetyczne wykorzystywane w diagnostyce SM czy gammapatii; w ramach ćwiczeń studenci oceniają typy immunoglobulinopatii w oparciu o wykonane samodzielnie badania biochemiczne i elektroforetyczne moczu i surowicy krwi.
8. Systemy informatyczne w laboratorium. Praktyczne wyszukiwanie informacji w bazach danych.
9. Metody akwizycji danych pomiarowych w aparaturze diagnostycznej
K_U10 Potrafi posługiwać się zautomatyzowaną aparaturą pomiarową (i pomocniczym sprzętem laboratoryjnym), stosowaną we współczesnej laboratoryjnej diagnostyce medycznej.
K_U11 Potrafi kalibrować sprzęt pomiarowy, ocenić jakość analityczną oraz profesjonalnie opracować i interpretować wyniki analiz przydatnych w diagnostyce laboratoryjnej.
|