Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka laboratoryjna WFa.ANA-5ST-O-DiaLab
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej A. Dembińska-Kieć, J. Naskalski, B. Solnica Edra U&P, Wrocław 2017

2. Diagnostyka laboratoryjna B. Solnica, PZWL, 2013

3. Medyczne laboratorium diagnostyczne, Metodyka i aparatura, B. Solnica, K. Sztefko, PZWL 2015

4. Interpretacja badań laboratoryjnych J.Wallach, Medipage, 2011.

5. Diagnostyka laboratoryjna moczu i innych płynów ustrojowych. Brunzel N.A. 2016

6. Caquet R. 250 badań laboratoryjnych Kiedy zlecać. Jak interpretować. PZWL, 2017.

7. Kokot F, Kokot S. M. Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja . PZWL, 2011.

8. Guder W.G., Narayanan S., Wisser H., Zawta B. Próbki: od pacjenta do Laboratorium. Wpływ zmienności przedanalitycznej na jakość wyników badań laboratoryjnych. MEDPHARM, 2012.

9.Mantur M. Płyny z jam ciała. Badanie i interpretacja. MEDPHARM, 2007.

10. Althof S., Kindle J. Atlas osadu moczu. MEDPHARM, 2018.

11. Price PC, Christenson RH. Medyc

Efekty uczenia się:

E.U1. Potrafi wskazywać zależności pomiędzy nieprawidłowościami morfologicznymi a funkcjami tkanek, narządów i układów, objawami klinicznymi oraz strategią diagnostyczną;

E.U2. Potrafi posługiwać się laboratoryjnymi technikami mikroskopowania oraz technikami patomorfologicznymi, pozwalającymi na ocenę wykładników morfologicznych zjawisk chorobowych w preparatach komórek i tkanek pobranych za życia pacjenta albo pośmiertnie;

E.U8. Potrafi dobierać testy biochemiczne odpowiednie do rozpoznania, diagnostyki różnicowej i monitorowania przebiegu wybranych chorób;

E.U9. Potrafi wykonywać jakościowe i ilościowe badania biochemiczne niezbędne do oceny zaburzeń szlaków metabolicznych w różnych stanach klinicznych;

E.U10. Potrafi wykonywać oznaczenia parametrów równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej;

E.U11. Potrafi przewidywać wpływ przebiegu choroby i postępowania terapeutycznego na wyniki badań laboratoryjnych;

E.U18. Potrafi tworzyć, weryfikować i interpretować przedziały referencyjne oraz oceniać dynamikę zmian parametrów laboratoryjnych;

E.U19. Potrafi oceniać wartość diagnostyczną badań i ich przydatność w procesie diagnostycznym;

E.U20. Potrafi zaproponować optymalny, ułatwiający postawienie właściwej diagnozy, dobór badań w oparciu o elementy diagnostycznej charakterystyki testów ora zgodnie z zasadami medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych;

E.U21. Potrafi zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych celem wykluczenia bądź rozpoznania schorzenia, diagnostyki różnicowej chorób, monitorowania przebiegu schorzenia i oceny efektów leczenia w różnych stanach klinicznych;

E.U22. Potrafi oceniać spójność zbiorczych wyników badań, w tym badań biochemicznych i hematologicznych;

Metody i kryteria oceniania:

2. Zaliczenie ćwiczeń:

- obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; odrabianie ćwiczeń z inną grupą możliwe jest tylko po uprzednim uzgodnieniu tego z prowadzącym dane ćwiczenia

- aby zaliczyć ćwiczenia należy poprawnie wykonać obowiązujące na danych zajęciach testy laboratoryjne

Zakres tematów:

1. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań hematologicznych, biochemicznych czy immunoenzymatycznych (z uwzględnieniem cytometrii przepływowej) w diagnostyce chorób układu krążenia; w ramach ćwiczeń studenci projektują algorytm badań oceniających czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego, oceniają parametry morfologiczne krwi obwodowej, oznaczają, wyliczają i interpretują podstawowe wskaźniki hematologiczne z uwzględnieniem interpretacji wyników badań uzyskanych przy pomocy analizatorów hematologicznych w tym uzyskane w cytometrze przepływowym, oceniają biochemiczne markery niewydolności serca czy dokonują oceny potencjalnych markerów – kandydatów wybranych chorób układu krążenia na podstawie przeprowadzonej mata-analizy wyników badań.

2. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań biochemicznych i prób czynnościowych w ocenie chorób wątroby; w ramach ćwiczeń studenci wykonują i oceniają próby wątrobowe w oparciu o wykonane samodzielnie badania biochemiczne aktywności wybranych enzymów wątrobowych i trzustkowych (AlAT, AspAT, lipaza, amylaza), bilirubiny czy hormonów przewodu pokarmowego w surowicy krwi.

3. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu chorób żołądka, dwunastnicy i jelit; w ramach ćwiczeń student poznaje zasady metod laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnostyce chorób żołądka (test ureazowy, badania histolgiczne potwierdzające obecność H. pylori), ocenia parametry morfologiczne krwi obwodowej (niedokrwistość makrocytowa; z niedoboru wit. B12), poznaje i interpretuje wyniki badań biochemicznych (poziom wit. B12, mocznikowy test oddechowy, gastryna, gliadyna) w surowicy, moczu, powietrzu oddechowym, kale oraz w ślinie.

4. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w chorobach nerek i dróg moczowych; w ramach ćwiczeń studenci projektują wykonanie określonych badań laboratoryjnych w różnych stadiach ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, w chorobach gruczołu krokowego, czy pęcherza moczowego; oceniają i interpretują wyniki badań biochemicznych (potas, wapń i fosforany, kwas moczowy, kinaza kreatynowa i mioglobina, kreatynina, diureza godzinowa, osmolalność, wydalanie sodu) w surowicy i moczu; w oparciu o dane literaturowe projektują algorytmy diagnostyczne z użyciem nowym predyktorów (NGAL, KIM-1, L-FABP) ww. chorób.

5. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w chorobach układu dokrewnego; w ramach ćwiczeń studenci poznają testy laboratoryjne służące ocenie wydzielania wybranych gruczołów dokrewnych tj. tarczyca, podwzgórze, przysadka mózgowa, wykonują, oznaczają stężenie jodu w moczu w związku z prowadzonym programem profilaktyki jodowej, polegającym na obowiązkowym jodowaniu soli kuchennej przeznaczonej do użytku domowego prowadzonym przez Ministerstwo Zdrowia.

6. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w wybranych chorobach autoimmunologicznych (tj.: choroby tkanki łącznej: reumatoidalne zapalenie stawów RZS); w ramach ćwiczeń studenci poznają i interpretują wyniki badań związane z diagnostyką RZS (tj.: badania podstawowe: morfologia krwi obwodowej, szybkość opadania krwinek czerwonych OB, oznaczenie stężenia białka C-reaktywnego (CRP), czy proteinogram, oceniają wyniki badań moczu czy parametry biochemiczne tj.: enzymy wątrobowe i mięśniowe, kreatynina czy kwas moczowy związane z oceną funkcji wątroby czy nerek, w przebiegu działania hepatotoksycznego czy nefrotoksycznego leków stosowanych w terapii RZS; w ramach prowadzonej współpracy Zakładu Diagnostyki Medycznej z Kliniką Reumatologii studenci mają możliwość samodzielnego wykonania badania płynu stawowego, wykonując ocenę fizykochemiczną, biochemiczną i makroskopową z oceną stopnia polimeryzacji kwasu hialuronowego zawartego w płynie stawowym (Próba Ropesa).

7. Zastosowanie i interpretacja wybranych badań laboratoryjnych w wybranych chorobach układu nerwowego (zapalne choroby demielinizacyjne: stwardnienie rozsiane; choroby neurodegeneracyjne: choroba Parkinsona; choroby związane z rozrostem klonalnym: szpiczak plazmocytowy); w ramach ćwiczeń studenci wykonują i interpretują badania elektroforetyczne wykorzystywane w diagnostyce SM czy gammapatii; w ramach ćwiczeń studenci oceniają typy immunoglobulinopatii w oparciu o wykonane samodzielnie badania biochemiczne i elektroforetyczne moczu i surowicy krwi.

8. Systemy informatyczne w laboratorium. Praktyczne wyszukiwanie informacji w bazach danych.

9. Metody akwizycji danych pomiarowych w aparaturze diagnostycznej

K_U10 Potrafi posługiwać się zautomatyzowaną aparaturą pomiarową (i pomocniczym sprzętem laboratoryjnym), stosowaną we współczesnej laboratoryjnej diagnostyce medycznej.

K_U11 Potrafi kalibrować sprzęt pomiarowy, ocenić jakość analityczną oraz profesjonalnie opracować i interpretować wyniki analiz przydatnych w diagnostyce laboratoryjnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ryszard Drożdż, Paulina Dumnicka, Wirginia Krzyściak, Joanna Tisończyk, Anna Lizoń 11/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Ryszard Drożdż, Paulina Dumnicka, Wirginia Krzyściak, Joanna Tisończyk, Anna Lizoń 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b