Sceniczne techniki w prowadzeniu zajęć dydaktycznych - ekspresja pozawerbalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AD-STPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sceniczne techniki w prowadzeniu zajęć dydaktycznych - ekspresja pozawerbalna |
Jednostka: | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://arsdocendi.uj.edu.pl/warsztaty/kursy-doktoranci |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs kształtuje pozawerbalną ekspresję, uczy ją kontrolować i wykorzystywać w procesie dydaktyki. Zaprezentowane zostaną techniki aktorskie i sceniczne, z których uczestnicy będą mogli korzystać do rozwijania swych indywidualnych (w tym - nietypowych) możliwości wyrazu. |
Pełny opis: |
Poruszone zostaną następujące zagadnienia: 1. Jak wykorzystać dystans i przestrzeń? - Aranżacja przestrzeni - Zasady wykorzystania dystansu 2. Czy i jak wyrażać emocje i postawy? - Rola pozawerbalnej ekspresji w procesie kształcenia - Zasady wyrażania emocji i postaw 3. „Co zrobić z rękami?” -Funkcje gestów - Rodzaje gestów 4. Jak pobudzić wyobraźnię słuchacza i własną? - Metafora teatralna - Rekwizyty - Rola światła i nagłośnienia 5. Co można robić, gdy słuchacz jest znudzony? - Budzenie uwagi - Dyscyplinowanie 6. Jak powstrzymać, ukryć lub wykorzystać stres? - Metody panowania nad stresem - Metody ukrywania stresu - Metody wykorzystania stresu 7. Czy granie roli społecznej to oszukiwanie siebie lub innych? Kiedy staje się kłamstwem? - Pierwsze wrażenie - Wizerunek wykładowcy - Motywowanie - Budowanie klimatu |
Literatura: |
Daniel Chandler. (b.d.). Semiotics for Beginners. Online: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/?LMCL=fbEzhX Mehrabian, A. (2017). Nonverbal Communication. New York: Routledge. Online: https://books.google.pl/books?id=NJsuDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Morcinek-Abramczyk, B. (2015). Pomiędzy słowem a gestem – błędy glottodydaktyczne wynikające z braku kompatybilności między językiem a mową ciała. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22. Online: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_18664/c/9-125_141-Morcinek-Abramczyk.pdf |
Efekty uczenia się: |
Efekty Po zakończeniu szkolenia uczestnik - zna (wiedza) odpowiedź na powyższe pytania wyznaczające tematykę szkolenia, w tym - ważniejsze zasady wyrażania emocji i postaw mową ciała, budzenia uwagi dyscyplinowania słuchaczy, panowania nad stresem, wykorzystania przestrzeni, oświetlenia i nagłośniania podczas wykładu - umie (umiejętności) wykorzystywać i kontrolować ekspresję ciała oraz pozawerbalne kanały komunikacji, przestrzeń i oświetlenie celem optymalizowania efektów dydaktyki - jest w stanie (kompetencje interpersonalne) wykorzystywać niektóre techniki sceniczne i aktorskie w interakcjach dydaktycznych i jest skłonny wyrażać szacunek dla studentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia - dopuszczalny limit nieobecności: 50 procent - prezentacja podsumowująca pracę Uczestnika ostatniego dnia kursu w formie pokazu (bez użycia multimediów) - aktywne uczestnictwo (udział w dyskusji, prezentacja 3 zadań cząstkowych w trakcie kursu) Wykorzystane będą techniki aktorskiej pracy nad rolą oraz metody psychodramy i teatru korporacyjnego. Uczestnicy zostaną zapoznani z niektórymi zasadami ekspresji, przygotowania spektaklu i tworzenia roli. Będą tworzyć i realizować scenariusze sytuacji nauczania. Przez zabawę, ćwiczenia, improwizację, informację zwrotną i dyskusję będą rozwijać umiejętność ekspresji w scenicznych i pozascenicznych sytuacjach. Mają one stać się okazją do samodzielnej diagnozy własnego potencjału przez uczestników i określenia dalszych kierunków jego rozwoju. Uczestnicy powinni nastawić się na aktywne uczestnictwo przez udział w dyskusji i prezentacje przygotowanych przez siebie rozwiązań. Przewidziano czas na indywidualne konsultacje (ostatnia godzina każdego dnia). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.