Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sceniczne techniki w prowadzeniu zajęć dydaktycznych - ekspresja pozawerbalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AD-STPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sceniczne techniki w prowadzeniu zajęć dydaktycznych - ekspresja pozawerbalna
Jednostka: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Grupy:
Strona przedmiotu: https://arsdocendi.uj.edu.pl/warsztaty/kursy-doktoranci
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Kurs kształtuje pozawerbalną ekspresję, uczy ją kontrolować i wykorzystywać w procesie dydaktyki. Zaprezentowane zostaną techniki aktorskie i sceniczne, z których uczestnicy będą mogli korzystać do rozwijania swych indywidualnych (w tym - nietypowych) możliwości wyrazu.

Pełny opis:

Poruszone zostaną następujące zagadnienia:

1. Jak wykorzystać dystans i przestrzeń?

- Aranżacja przestrzeni

- Zasady wykorzystania dystansu

2. Czy i jak wyrażać emocje i postawy?

- Rola pozawerbalnej ekspresji w procesie kształcenia

- Zasady wyrażania emocji i postaw

3. „Co zrobić z rękami?”

-Funkcje gestów

- Rodzaje gestów

4. Jak pobudzić wyobraźnię słuchacza i własną?

- Metafora teatralna

- Rekwizyty

- Rola światła i nagłośnienia

5. Co można robić, gdy słuchacz jest znudzony?

- Budzenie uwagi

- Dyscyplinowanie

6. Jak powstrzymać, ukryć lub wykorzystać stres?

- Metody panowania nad stresem

- Metody ukrywania stresu

- Metody wykorzystania stresu

7. Czy granie roli społecznej to oszukiwanie siebie lub innych? Kiedy staje się kłamstwem?

- Pierwsze wrażenie

- Wizerunek wykładowcy

- Motywowanie

- Budowanie klimatu

Literatura:

Daniel Chandler. (b.d.). Semiotics for Beginners. Online: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/?LMCL=fbEzhX

Mehrabian, A. (2017). Nonverbal Communication. New York: Routledge. Online: https://books.google.pl/books?id=NJsuDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Morcinek-Abramczyk, B. (2015). Pomiędzy słowem a gestem – błędy glottodydaktyczne wynikające z braku kompatybilności między językiem a mową ciała. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22. Online:

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_18664/c/9-125_141-Morcinek-Abramczyk.pdf

Efekty uczenia się:

Efekty

Po zakończeniu szkolenia uczestnik

- zna (wiedza) odpowiedź na powyższe pytania wyznaczające tematykę szkolenia, w tym - ważniejsze zasady wyrażania emocji i postaw mową ciała, budzenia uwagi dyscyplinowania słuchaczy, panowania nad stresem, wykorzystania przestrzeni, oświetlenia i nagłośniania podczas wykładu

- umie (umiejętności) wykorzystywać i kontrolować ekspresję ciała oraz pozawerbalne kanały komunikacji, przestrzeń i oświetlenie celem optymalizowania efektów dydaktyki

- jest w stanie (kompetencje interpersonalne) wykorzystywać niektóre techniki sceniczne i aktorskie w interakcjach dydaktycznych i jest skłonny wyrażać szacunek dla studentów.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia

- dopuszczalny limit nieobecności: 50 procent

- prezentacja podsumowująca pracę Uczestnika ostatniego dnia kursu w formie pokazu (bez użycia multimediów)

- aktywne uczestnictwo (udział w dyskusji, prezentacja 3 zadań cząstkowych w trakcie kursu)

Wykorzystane będą techniki aktorskiej pracy nad rolą oraz metody psychodramy i teatru korporacyjnego. Uczestnicy zostaną zapoznani z niektórymi zasadami ekspresji, przygotowania spektaklu i tworzenia roli. Będą tworzyć i realizować scenariusze sytuacji nauczania. Przez zabawę, ćwiczenia, improwizację, informację zwrotną i dyskusję będą rozwijać umiejętność ekspresji w scenicznych i pozascenicznych sytuacjach. Mają one stać się okazją do samodzielnej diagnozy własnego potencjału przez uczestników i określenia dalszych kierunków jego rozwoju. Uczestnicy powinni nastawić się na aktywne uczestnictwo przez udział w dyskusji i prezentacje przygotowanych przez siebie rozwiązań. Przewidziano czas na indywidualne konsultacje (ostatnia godzina każdego dnia).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a