Neurologopedia wieku dziecięcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MCKP-NL-11-NWD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neurologopedia wieku dziecięcego |
Jednostka: | Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykłady z prezentacją multimedialną, dyskusja dydaktycz-na, metoda przypadków klinicznych, opis, wyjaśnienie, po-kaz z prezentacją. Ćwiczenia: Podczas ćwiczeń słuchaczom są prezentowane nagrania video dziecięcych pacjentów dotkniętych zaburzeniami korowymi, podkorowymi i psychogennymi, które począt-kowo opisuje, analizuje i interpretuje wykładowca, a na-stępnie słuchacz. Jednocześnie słuchacze są uczeni progra-mowania terapii neurologopedycznej adekwatnej dla pre-zentowanych przypadków. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Zaburzenia mowy typu korowego u dzieci (alalia, afazja, SLI). (4 godz.) dr hab. M. Michalik, prof. UP 2. Zaburzenia mowy typu podkorowego u dzieci. (6 godz.) dr hab. M. Michalik, prof. UP 3. Oligofazja. (8 godz.) dr hab. M. Michalik, prof. UP 4. Jąkanie i giełgot. (6 godz.) dr K. Węsierska 5. Niemówienie w praktyce neurologopedycznej. (4 godz.) dr hab. M. Michalik, prof. UP 6. Metodyka postępowania neurologopedycznego. (4 godz.) dr hab. M. Michalik, prof. UP Ćwiczenia: 1. Zaburzenia mowy typu korowego u dzieci (alalia, afazja,SLI). (2 godz.) mgr B.Solowska 2. Oligofazja. (6 godz.) mgr B.Solowska 3. Jąkanie i giełgot. (6 godz.) dr K. Węsierska 4. Niemówienie w praktyce neurologopedycznej. (4 godz.).dr hab. M. Michalik, prof. UP |
Literatura: |
Literatura podstawowa; 1. Chęciek. M., 2007, Jąkanie. Diagnoza-terapia-program. Kraków. 2. Kordyl Z.; Mowa dzieci afatycznych, "Logopedia" 1969, nr 8/9. 3. Kordyl Z., Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa 1968. 4. Michalik M., Między językiem, myśleniem a rzeczy-wistością – budowanie kompetencji gramatyczno-leksykalnej dziecka podejrzewanego o upośledzenie intelektualne. Studium przypadku, „Nowa Logope-dia”, t. 1: Zagadnienia mowy i myślenia, red. M. Mi-chalik, A. Siudak, Kraków 2010, s. 31-50. 5. Michalik M., Biologiczne determinanty rozwoju i za-burzeń mowy w mózgowym porażeniu dziecięcym, „Nowa Logopedia”, t. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, red. M. Michalik, Kraków 2011, s. 141-165. 6. Michalik M., Uszkodzenia lewej półkuli mózgu u dzieci, a dobór procedur postępowania logope-dycznego, [w:] Specjalne potrzeby niepełnospraw-nych, red. M. Białas, Kraków 2011, s. 209-221. 7. Michalik M., Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy w mózgowym porażeniu dziecię-cym,[w:] Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2014, s. 286-309. 8. Michalik M., 2015, Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i praktyce logopedycznej, Gdańsk. 9. Panasiuk J., 2008, Standard postępowania logope-dycznego w afazji w: Logopedia 37, pod red. S. Gra-bias, Lublin. 10. Panasiuk J., 2008, Standard postępowania logope-dycznego w przypadku alalii i niedokształcenia o ty-pie afazji w: Logopedia 37, pod red. S. Grabias, Lu-blin. 11. Stasiak J., 2008, Standard postępowania logope-dycznego w przypadku alalii prolongaty w: Logope-dia 37, pod red. S. Grabias, Lublin. 12. Węsierska K., (red.), 2015, Zaburzenia płynności mowy. Teoria i praktyka, Katowice. Literatura uzupełniająca: 1. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Monografia wieloautorska, red. M. Michalik, Collegium Columbinum, Kraków 2011. 2. Michalik M., Dyzartria i anartria w kontekście wieloaspektowej diagnozy różnicowej, „Nowa Logopedia”, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, red. M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek, Kraków 2012, s. 383-406. 3. Panasiuk J., 2012, Różnicowanie zaburzeń mowy po uszkodzeniach mózgu. Aplikacje diagnostyczno-terapeutyczne, „Nowa Logopedia”, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, red. M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek, Kraków: Collegium Columbinum, s. 306-338. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: K_W35 Posiada wiedzę na temat zaburzeń mowy pocho-dzenia korowego, podkorowego i psychogennego u dzieci skorelowaną z elementarną wiedzą z zakresu neurologii dziecięcej. K_W36 Zna neurolingwistyczne i psycholingwistyczne uwa-runkowania wypowiedzi językowych tworzonych przez dzieci z zaburzeniami mowy pochodzenia korowego, pod-korowego i psychogennego. K_W37 Posiada wiedzę na temat zaburzeń mowy pocho-dzenia korowego, podkorowego i psychogennego u dzieci. K_W38 Zna neurologiczne uwarunkowania zaburzeń mowy pochodzenia korowego, podkorowego i psychogennego u dzieci. K_W39 Zna medyczne uwarunkowania diagnozy i terapii neurologopedycznej w zakresie zaburzeń mowy pocho-dzenia korowego, podkorowego i psychogennego. W zakresie umiejętności słuchacz: K_U22 Potrafi dokonać porównania objawów językowych zaburzeń mowy u dzieci z chorobami neurologicznymi, fo-niatrycznymi i audiologicznymi. K_U23 Umie przeprowadzić diagnozę neurologopedyczną dzieci dotkniętych zaburzeniami mowy pochodzenia koro-wego, podkorowego i psychogennego. K_U24 Potrafi opracować program efektywnej terapii neu-rologopedycznej i skutecznie ją poprowadzić. K_U25 Umie odpowiednio wykorzystać alternatywne me-tody komunikacji w terapii zaburzeń mowy. W zakresie kompetencji społecznych słuchacz: K_K17 Ma świadomość ważności i zrozumienie wartości podejmowania skutecznych działań neurologopedycznych w stosunku do dzieci dotkniętych zaburzeniami mowy po-chodzenia korowego, podkorowego i psychogennego. K_K18 Ma poczucie neurologopedycznej odpowiedzialności zawodowej, empatycznie traktuje pacjentów i ich rodziny, potrafi się skutecznie komunikować z pacjentem i jego ro-dziną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia uzyskane przez słuchacza sprawdzane są na podstawie testu modułowego składającego się z 10 py-tań, jednokrotnego wyboru. Za każdą prawidłową odpowiedź można uzyskać 1 punkt. W zakresie uzyskanych umiejętności słuchacze będą oce-niani na podstawie, wykonywanych podczas zajęć, ćwiczeń polegających na deskrypcji i interpretacji zaburzeń mowy pochodzenia korowego i psychogennego u dzieci ekspo-nowanych z wykorzystaniem materiałów video. Warunkiem zaliczenia modułu jest: 1. Obecność na zajęciach. Zaliczenie można uzyskać w przypadku nieobecności na jednej sesji w trakcie trwania semestru, z zastrzeżeniem, że nieobecności nie mogą skumulować sie w trakcie jednego seme-stru i dotyczą jedynie zajęć wykładowych. Warun-kowo w przypadku większej liczby nieobecności słu-chacz może uzyskać zgodę na zaliczenie po udoku-mentowaniu przyczyny nieobecności i uzyskaniu in-dywidualnej zgody na zaliczenie oraz spełnieniu wa-runków określonych przez kierownika studiów po-dyplomowych. 2. Pozytywny wynik z zaliczenia testu modułowego na poziomie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.