Modyfikacja zachowań zdrowotnych w chorobie onkologicznej.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MCKP-PON-4-MOD-ZAZDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modyfikacja zachowań zdrowotnych w chorobie onkologicznej. |
Jednostka: | Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykłady: Wykład problemowy. Seminaria: Dyskusja dydaktyczna, praca w małych grupach, metody aktywizujące–ćwiczenia przedmiotowe w małych grupach. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Żywienie w chorobie nowotworowej - korzystne nawyki żywieniowe w chorobie nowotworowej. (3 godz.) Prof. dr hab. n. farm. Małgorzata Schlegel- Zawadzka 2. Proces zmiany zachowań - modele i mechanizmy. (3 godz.) Dr hab. n. hum. Barbara Bętkowska – Korpała Seminarium: 1. Racjonalna Terapia Zachowania w modyfikacji zachowań. (6 godz.) Mgr Tomasz Drożdż/ Dr n. med. Maciej Skibiński |
Literatura: |
1. Aldridge J. Jak żyć z poważnie chorym dzieckiem. Wyd. WAM, Kraków 2008 2. Cytowska B., Winczura B. Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. R. Choroba nowotworowa. Wyd. Impuls, Kraków 2007. 3. De Walden - Gałuszko K. Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 4. De Walden - Gałuszko K. Wybrane zagadnienia psychoonkologii i psychotanatologii. Psychologiczne aspekty choroby nowotworowej, umierania i śmierci. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1992: 51-53. 5. Pilecka W. Choroby nowotworowe. W: Pilecka W. Psychologia Zdrowia Dzieci i Młodzieży. Wyd. WUJ, Kraków 2011: 304-316. 6. Pietrzyk A. Ta choroba w rodzinie. Psycholog o raku. Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 2006: 89-96. 7. Prochaska JO, Norcross JC, DiClemente CC. Zmiana na dobre. Instytut Amity, Warszawa 2008. 8. Ryżanowska B. Dziecko wobec cierpienia. W: Pilecka W. Psychologia Zdrowia Dzieci i Młodzieży. Wyd. WUJ, Kraków 2011: 244-254. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć słuchacz: W zakresie wiedzy: K_W01 Zna zagadnienia dotyczące składu żywności, jej podstawowych składników odżywczych i ich wpływu na stan zdrowia pacjenta chorego onkologicznie. K_W02 Zna wpływ wartości sensorycznej żywności na zachowania żywieniowe pacjenta onkologicznego. K_W03 Wie jakie znaczenie mają procesy motywacyjne w podejmowaniu zmian w zachowaniach zdrowotnych pacjenta. K_W04 Zna Transteoretyczny Model Zmiany Zachowania Prochaska i DiClemente. W zakresie umiejętności: K_U01 Potrafi rozpoznać zapotrzebowanie chorego na składniki odżywcze wskazać rolę naturalnie występujących w żywności innych substancji chemicznych. K_U02 Potrafi wskazać odpowiednie techniki kulinarne przyrządzania potraw dla chorego onkologicznie. K_U03 Potrafi podjąć rozmowę z chorym o znaczeniu diety w procesie leczenia onkologicznego. K_U04 Potrafi krytycznie ocenić dostępne źródła informacji na temat diety pacjenta onkologicznego. K_U05 Rozumie rolę motywacji osoby chorej w zakresie zmiany zachowania zdrowotnego. K_U06 Potrafi dobrać odpowiednie strategie wspierające gotowość do zainicjowania zmiany w zachowaniach zdrowotnych i ich podtrzymywania. K_U07 Potrafi przeprowadzić mikroedukację pacjenta dotyczącą modelu ABCD i znaczenia myśli i przekonań w regulacji emocji i zachowań. K_U08 Potrafi sformułować propozycję zdrowego przekonania jako alternatywę dla niezdrowego wypowiedzianego przez pacjenta. W zakresie kompetencji społecznych: K_K01 Wykorzystuje wiedzę na temat czynników ryzyka, procesów diagnostyczno-terapeutycznych istotnych w chorobie onkologicznej w ramach działań na rzecz profilaktyki i prewencji. K_K02 Potrafi wspierać postawy i zachowania pacjenta sprzyjające podejmowaniu racjonalnych decyzji w procesie diagnostyczno-terapeutycznym. K_K03 Potrafi pracować sprawnie funkcjonować jako psychoonkolog w zespole terapeutycznym składającym się z przedstawicieli różnych zawodów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia uzyskane przez słuchacza będą sprawdzane na podstawie egzaminu końcowego, który ma formę testu jednokrotnego wyboru i składa się z 100 pytań. Pytania z modułu Modyfikacja zachowań zdrowotnych w chorobie onkologicznej stanowią 10% wszystkich pytań z egzaminu końcowego. Za każde pytanie słuchacz może uzyskać maksymalnie jeden punkt. Warunkiem zaliczenia modułu jest : 1. Obecność na wykładach i seminarium. Zaliczenie można uzyskać w przypadku nieobecności na jednej sesji w trakcie trwania studiów. Warunkowo w przypadku większej liczby nieobecności słuchacz może uzyskać zgodę na zaliczenie po udokumentowaniu przyczyny nieobecności i uzyskaniu indywidualnej zgody na zaliczenie oraz spełnieniu warunków określonych przez kierownika naukowego studiów. 2. Pozytywny wynik z egzaminu końcowego na poziomie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi z modułu tj. uzyskanie co najmniej 6 punktów z modułu Modyfikacja zachowań zdrowotnych w chorobie onkologicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.