Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychoterapii. Zasady diagnozowania.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MCKPUJ-S-Pt-WP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do psychoterapii. Zasady diagnozowania.
Jednostka: Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wykład z prezentacją multimedialną i dyskusją.

Pełny opis:

1. Psychoterapia medyczna (w odróżnieniu od pomocy psychospołecznej) istota i przebieg procesu leczenia. (2 godz.)

2. Relacja i związek terapeutyczny. (3 godz.)

3. Zasady oddziaływania psychospołecznego. (2,5 godz.)

4. Przepisy funkcjonowania w społecznej roli psychoterapeuty. (2,5 godz.)

5. Problemy etyczne psychoterapii. (5 godz.)

Literatura:

1. Aleksandrowicz J., Nerwice. Psychopatologia i psychoterapia, Warszawa, PZWL, 1988.

2. Aleksandrowicz J., Psychoterapia. Podręcznik dla studentów, lekarzy i psychologów, Warszawa, PZWL, 2000.

3. Aleksandrowicz J., Psychoterapia. Poradnik dla pacjentów, Warszawa, PZWL, 1994.

4. Bilikiewicz T., Psychoterapia w praktyce ogólnolekarskiej, Warszawa, PZWL, 1974.

5. Grzesiuk L. Suszek H. (red) Psychoterapia. Eneteia 2011.

6. Kokoszka A., Drozdowski P., Wprowadzenie do psychoterapii, Kraków, Wydawnictwo AM, 1993.

7. Kratochvil S., Psychoterapia, Warszawa, PWN, 1978.

8. Leder S., Psychoterapia, psychiatria społeczna. Wybrane zagadnienia. Kraków, Biblioteka Psychiatrii Polskiej, 2000.

9. Prochaska J. Norcross J. Systemy psychoterapeutyczne, Warszawa, IPZ, 2006.

10. Garfield SL. Bergin A E Psychoterapia i zmiana zachowania IPiN Warszawa 1990

11. Materiały dydaktyczne opracowane przez prowadzących zajęcia.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy słuchacz:

K_W01 Zna podstawowe zagadnienia etyczne w psychoterapii

i ich tło społeczne.

K_W02 Zna reguły uruchamiania niespecyficznych

i specyficznych oddziaływań leczących.

K_W03 Zna zasady tworzenia relacji terapeutycznej i związku

z pacjentem oraz funkcję teorii psychoterapii.

K_W04 Zna zasady rozumienia niejawnych treści wypowiedzi pacjenta.

K_W05 Zna zasady formułowania interwencji terapeutycznych.

K_W06 Zna wskazania i przeciwwskazania do psychoterapii.

K_W07 Zna zasady funkcjonowania w roli psychoterapeuty, diagnozowanie pacjenta z zaburzeniami psychicznymi do potrzeb psychoterapii, kwalifikacji do leczenia.

W zakresie umiejętności słuchacz:

K_U01 Potrafi rozpoznawać zjawiska w relacji terapeutycznej. K_U02 Potrafi stosować adekwatne techniki terapeutyczne.

K_U03 Rozumie wypowiedzi pacjenta i potrafi odpowiednio do nich dostosować interwencję terapeutyczną.

W zakresie kompetencji społecznych słuchacz:

K_K01 Posiada umiejętność komunikowania się z pacjentem, rozumienia jego indywidualnej problematyki i sposobu ekspresji nieuświadamianych przeżyć.

K_K02 Ma szacunek dla pacjenta, w szczególności dla jego odrębności światopoglądowej.

K_K03 Potrafi współpracować z innymi lekarzami oraz innymi osobami zaangażowanymi w leczenie pacjenta.

K_K04 Przestrzega praw pacjenta (w szczególności praw wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego), chroni jego dane osobowe, szanuje jego intymność.

K_K05 Przestrzega zasady tajemnicy terapii.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia sprawdzane są na podstawie egzaminu końcowego z zakresu podstaw wiedzy o psychoterapii. Egzamin ten ma formę testu jednokrotnego wyboru i składa się z 100 pytań. Słuchacz może uzyskać maksymalnie 100 pkt, 1 punkt za każdą poprawną odpowiedź.

Pytania z modułu Wprowadzenie do psychoterapii. Zasady dialogu terapeutycznego stanowią co najmniej 10% wszystkich pytań egzaminu końcowego.

Warunkiem zaliczenia modułu jest:

1. Obecność na wykładzie.

W trakcie roku akademickiego dopuszcza się nieobecność na jednym wykładzie/seminarium (sobota-niedziela).

Wyjątkowo w przypadku większej liczby nieobecności słuchacz może uzyskać zgodę na zaliczenie po udokumentowaniu przyczyny nieobecności i uzyskaniu indywidualnej zgody na zaliczenie oraz spełnieniu warunków określonych przez kierownika naukowego studiów.

2. Pozytywny wynik z egzaminu końcowego na poziomie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi z modułu tj. uzyskanie co najmniej 6 punktów z modułu Wprowadzenie do psychoterapii. Zasady dialogu terapeutycznego .

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a