Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specyfika leczenia zaburzeń nerwicowych.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MCKPUJ-S-Sz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Specyfika leczenia zaburzeń nerwicowych.
Jednostka: Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wykład z prezentacją zasad leczenia i problemów praktycznych, przykłady przypadków, dyskusja

Pełny opis:

1. Teorie psychopatologii zaburzeń nerwicowych. (5 godz.)

2. Zasady oddziaływania prowadzącego do korekty zaburzeń przeżywania i zmian w zakresie osobowości neurotycznej. (10 godz.)

Literatura:

1. Aleksandrowicz J., Nerwice. Psychopatologia i psychoterapia, Warszawa, PZWL, 1988.

2. Aleksandrowicz J., Psychoterapia. Podręcznik dla studentów, lekarzy i psychologów, Warszawa, PZWL, 2000.

3. Aleksandrowicz J., Psychoterapia. Poradnik dla pacjentów, Warszawa, PZWL, 1994.

4. Fonberg E., Nerwice, Warszawa, „Omega”, 1971.

5. Garfield S.L., Bergin A.E., Psychoterapia i zmiana zachowania, warszawa, 1990.

6. Grzesiuk L. Suszek H. (red) Psychoterapia. Eneteia 2011.

7. Horney K., Neurotyczna osobowość naszych czasów, Warszawa, PWN, 1976.

8. Kepner J.I., Ciało w procesie psychoterapii Gestalt, Warszawa, Pusty Obłok, 1991.

9. Kępiński A., Psychopatologia nerwic, Warszawa, PZWL, 1986.

10. Kratochvil S., Psychoterapia, Warszawa, PWN, 1978.

11. Kratochvil S., Społeczność terapeutyczna i psychoterapia grupowa w leczeniu nerwic, Warszawa, PWN, 1988.

12. Leder S., Karwasarski B.D., Psychoterapia grupowa, Warszawa, PZWL, 1983.

13. Materiały dydaktyczne opracowane przez prowadzących zajęcia.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy słuchacz:

K_W5 Zna różne poglądy dotyczące psychopatologii zaburzeń nerwicowych i zaburzeń osobowości.

K_W6 Ma wiedzę na temat specyfiki leczenia zaburzeń nerwicowych, kierunków i etapów oddziaływania, roli wglądu i doświadczeń korektywnych.

W zakresie umiejętności słuchacz:

K_U04 Potrafi planować leczenie psychoterapią z uwzględnieniem oceny stanu somatycznego pacjenta oraz współpracy z lekarzami różnych specjalności.

K_U05 Potrafi odróżnić aktualne zakłócenia procesów psychicznych od okoliczności, stanowiących predyspozycję do ich powstawania.

W zakresie kompetencji społecznych słuchacz:

K_K03 Przestrzega praw pacjenta w tym do ochrony danych osobowych, intymności, tajemnicy zawodowej itd.

K_K09 Ma świadomość ograniczenia swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

K_K10 Okazuje szacunek dla pacjenta i troskę o jego dobro.

K_K11 Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów medycznych zaangażowanymi w leczenie pacjenta.

K_K12 Potrafi zidentyfikować przyczyny i proponować sposoby rozwiązania konfliktów pojawiających się w relacjach zawodowych.

K_K13 Potrafi okazać szacunek dla pacjentów i współpracowników poprzez efektywne słuchanie i dbałość o skuteczną komunikację.

K_K14 Posiada świadomość znaczenia procesów emocjonalnych dla funkcjonowania człowieka.

K_K15 Posiada świadomość trudności wynikających z kontaktów

z osobami ze specyficznymi zaburzeniami osobowości i zaburzeniami jedzenia.

K_K16 Przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych dotyczących całego procesu terapeutycznego, tj. tego obecnego w relacji z pacjentem, jego rodziną oraz jest w stanie klarownie i należycie korzystać z procesu superwizji.

K_K17 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (również w języku obcym).

Metody i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia sprawdzane są na podstawie egzaminu końcowego z zakresu znajomości podstawowych podejść teoretycznych w psychoterapii i specyfiki psychoterapii wybranych zaburzeń zdrowia. Egzamin ten ma formę testu jednokrotnego wyboru i składa się z 100 pytań. Słuchacz może uzyskać maksymalnie 100 pkt, 1 punkt za każdą poprawną odpowiedź.

Pytania z modułu Specyfika leczenia zaburzeń nerwicowych stanowią co najmniej 10% wszystkich pytań egzaminu końcowego.

Warunkiem zaliczenia modułu jest:

1. Obecność na wykładzie.

W trakcie roku akademickiego dopuszcza się nieobecność na jednym wykładzie/seminarium (sobota-niedziela).

Wyjątkowo w przypadku większej liczby nieobecności słuchacz może uzyskać zgodę na zaliczenie po udokumentowaniu przyczyny nieobecności i uzyskaniu indywidualnej zgody na zaliczenie oraz spełnieniu warunków określonych przez kierownika naukowego studiów.

2. Pozytywny wynik z egzaminu końcowego na poziomie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi z modułu tj. uzyskanie co najmniej 6 punktów z modułu Specyfika leczenia zaburzeń nerwicowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a