Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy nauczyciela psychologa w systemie oświaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-Dyd/Psy-2019
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy nauczyciela psychologa w systemie oświaty
Jednostka: Studium Pedagogiczne
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Agata Krasucka, Piotr Kurzydło, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga
Prowadzący grup: Agata Krasucka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

- problematykę rozwoju dziecka w kontekście edukacji oraz metody zastosowania wiedzy

psychologicznej w działaniach dydaktyczno-wychowawczych;

- rolę, zadania i funkcje psychologa w przedszkolu, szkole i placówce systemu oświaty

oraz jego prawa i obowiązki;

- rolę monitorowania procesu dydaktyczno-wychowawczego realizowanego

w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; zasady dokonywania diagnozy

sytuacji wychowawczych i sposoby zapobiegania błędom wychowawczym oraz

korygowania negatywnych skutków oddziaływań wychowawczych;

- rolę diagnozy zespołu klasowego (strukturę grupy, obraz relacji i pozycji uczniów w

grupie) i zasady dokonywania diagnozy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów,

zaburzeń oraz trudności i ich źródeł; zagadnienia diagnozy pozytywnej ucznia

(właściwości psychicznych i elementów środowiska mających korzystne znaczenie dla

dziecka) i diagnozy negatywnej ucznia (opóźnienia, zaburzenia i nieprawidłowości

rozwoju); sposób opracowywania opinii psychologicznych i formułowania zaleceń;

- rolę wspierania rozwoju dziecka lub ucznia: wspomaganie rozwoju kompetencji

społecznych i komunikacyjnych oraz sposoby wspierania rozwoju społeczno-moralnego,

emocjonalnego i samoregulacji, znaczenie wspomagania uczniów w adaptacji do

przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz konieczność wspierania uczniów

lub wychowanków w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania;

-metodykę prowadzenia działań edukacyjnych przez nauczyciela psychologa: zasady

projektowania zajęć uczniami, doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych,

projektowania zajęć (warsztatów) dla nauczycieli, a także sposoby realizacji zajęć z

dziećmi, uczniami lub wychowankami w różnym wieku i o różnych możliwościach

- znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z

ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej,

-metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania

pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty

wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka oraz etykietę

korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. psychofizycznych;


W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

- diagnozować sytuacje wychowawcze;

- diagnozować potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, zaburzenia i trudności w

uczeniu się oraz ich źródła;

-wspomagać dzieci lub uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu

oświaty;

- wspierać uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania;

- promować zdrowy styl życia uczniów oraz rozwój i zdrowie psychiczne (kształtować

odporność emocjonalną, prowadzić treningi interpersonalne, radzenia sobie ze stresem i

zarządzania własnymi emocjami);

-wspierać proces nauczania-uczenia się uczniów w oparciu o wiedzę w zakresie

prawidłowości i metod efektywnego uczenia się.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

-nawiązywania skutecznego dialogu z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami na temat

rozwoju ucznia;

- popularyzacji wiedzy psychologicznej;


Forma i warunki zaliczenia:

samodzielne projektowanie oraz przeprowadzenie zajęć psychoedukacyjnych

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - ekspozycja
Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody praktyczne - pokaz
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Pełny opis:

1. Rola i zadania psychologa w przedszkolu, szkole i placówce oświaty

2. Wspomaganie adaptacji ucznia do przedszkola i do szkoły

3. Zastosowanie wiedzy psychologicznej w działaniach dydaktyczno- wychowawczych

4. Rozwój dziecka w kontekście edukacji

5. Wspieranie rozwoju ucznia w rozwoju emocjonalnym,

6. Wspieranie rozwoju ucznia w rozwoju społecznym,

7. Wspieranie rozwoju ucznia w rozwoju moralnym,

8. Wspieranie rozwoju komunikacji, zwiększenie aktywności komunikacyjnej uczniów

9. Problemy okresu dorastania, radzenie sobie z problemami, wspieranie młodzieży

10. Diagnoza sytuacji wychowawczych, diagnoza potrzeb rozwojowych i edukacyjnych

11. Zapobieganie błędom wychowawczym korygowanie negatywnych skutków oddziaływań pedagogicznych

12. Diagnoza zespołu klasowego, struktura grupy, relacje grupowe

13. Diagnoza indywidualna ucznia pozytywne, negatywna

14. Bezpieczeństwo ucznia w szkole i poza nią

15. Praktyczne aspekty wystąpień publicznych- poprawność językowa, etyka języka, etyka korespondencji

Literatura:

Katra G., Sokołowska E.(2010).Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Wyd Fraszka Edukacyjna

Krasowicz- Kupis G.(2019).Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Gdańsk: Harmonia Uniwersalizm

Janowski A. (2002). Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: Fraszka Edukacyjna

McKay, M., Davis, M. i Fanning, P. (2006). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.

r. 9

Petty G. (2010) Nowoczesne nauczanie. Sopot

Węglińska M. (1998) Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls

Dobrołowicz W.(1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa:Wyd. WSPS.

Król J., Pielachowski J.(1997).Nauczyciel i jego warsztat pracy. Poradnik organizacyjno- prawny. Poznań: eMPi.

Żylińska M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wyd.nauk

UM

Brzezińska, A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

Praca zbiorowa. (2004).Agresja i przemoc w szkolnych działaniach profilaktycznych. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa: MENiS

Węgrzecka-Giluń, J. (2013). Uzależnienia behawioralne. Przyczyny uzależnień, metody zaradcze i pomoc. Kompendium wiedzy dla rodziców.

Kołakowski, A., Pisula, A., Skotnicka, M. i Wolańczyk, T. (2005). Dziecko nadpobudliwe w szkole. Objawy i system pomocy. Warszawa: CBT

Wojnarowska B.(2010). Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój zdrowie i edukację. Warszawa: PWN, r.1 (str. 19-21).

Góralczyk, E. (2009). One są wśród nas. Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 120 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Agata Krasucka, Piotr Kurzydło, Jerzy Lackowski
Prowadzący grup: Alicja Adamiec-Zgraja, Agata Krasucka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

- problematykę wspomagania pracy wychowawczej nauczycieli;

- modele pracy psychologa z zespołem klasowym w tym również sposoby jego integrowania;

- metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań ucznia;

- bariery i trudności w procesie komunikowania się psychologa z uczniem, rodzicem innymi nauczycielami;

- zasady animowania działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia, w tym zasady stymulacji ucznia do samodzielnej pracy, rozwijania kompetencji poznawczych i korzystania z różnych źródeł wiedzy;

- rolę profilaktyki i promocji zdrowia, w szczególności sposoby konstruowania programów profilaktycznych, zasady promocji postaw prozdrowotnych ;

- zasady prowadzenia różnego rodzaju treningów;

- zasady prowadzenia mediacji;

- zasady doradztwa zawodowego;

- zasady interwencji w sytuacjach kryzysowych;

- organizację, zasady pracy oraz współpracy obowiązujące w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym;

- organizację wsparcia dzieci w placówkach oświatowych;

- zasady organizacji wsparcia rodziców i opiekunów uczniów, w tym zasady prowadzenia warsztatów dla nauczycieli, rodziców i opiekunów;

- praktyczne aspekty prowadzenia różnego typu wystąpień publicznych;

- etykietę korespondencji przygotowywanej w praktyce psychologicznej.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

- diagnozować potrzeby zespołu klasowego;

- wspierać nauczyciela w procesie integrowania zespołu klasowego;

- wykorzystywać metody i techniki wspomagania uzdolnień i zainteresowań uczniów;

- promować postawy w zakresie troski o zdrowia psychiczne i fizyczne;

- organizować działania profilaktyczne;

- prowadzić działania wspierające rodziców i opiekunów uczniów;

- skutecznie wykorzystywać język jako narzędzie własnej pracy.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

- nawiązania efektywnego dialogu z uczniem, jego rodzicami, nauczycielami i opiekunami w zakresie wspierania rozwoju osobistego ucznia, jego zainteresowań, rozwiązywania konfliktów, wyboru kariery edukacyjnej oraz ścieżki rozwoju zawodowego;

- rozwoju własnego w zakresie pracy indywidualnej z uczniem oraz pracy z zespołem klasowym.




Forma i warunki zaliczenia:

Samodzielne przygotowanie prac z zakresu:

- działań integracyjnych zespołu klasowego;

- stymulowania rozwoju zainteresowań ucznia;

- prowadzenia rozmowy z uczniem w sytuacji trudnej;

- analizy programu wychowawczo-profilaktycznego wybranej przez studenta szkoły;

- doradztwa zawodowego;

- prowadzenia mediacji.


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - ekspozycja
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody praktyczne - pokaz
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Pełny opis:

1. Podstawowe uwarunkowania współpracy psychologa z nauczycielami.

2. Zasady kształtowania środowiska sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi uczniów.

3. Metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów.

4. Bariery i trudności w procesie komunikowania się psychologa z uczniem, rodzicami, nauczycielami oraz techniki i metody usprawniania komunikacji.

5. Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem osobistym ucznia oraz metody stymulacji ucznia do samodzielnej pracy.

6. Sposoby stymulowania i rozwijania ciekawości, samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia u ucznia oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy.

7. Sposoby konstruowania szkolnych programów profilaktycznych, a także zasad promocji i ochrony zdrowia uczniów, edukacji zdrowotnej oraz udzielania pierwszej pomocy.

8. Zasady prowadzenia różnego rodzaju treningów (treningi interpersonalne, radzenia sobie ze stresem, zarządzania własnymi emocjami).

9. Prowadzenie mediacji.

10. Interwencja w sytuacjach kryzysowych.

11. Zasady diagnozy, opiniowania i orzekania w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym.

12. Zasady doradztwa edukacyjno-zawodowego.

13. Organizacja wsparcia dzieci i uczniów w placówkach oświatowych.

14. Organizacja wsparcia rodziców i opiekunów uczniów w tym zasady udzielania porad psychologicznych, prowadzenia warsztatów dla rodziców, opiekunów i nauczycieli oraz popularyzacji wiedzy psychologicznej.

15. Praktyczne aspekty wystąpień publicznych- poprawność językowa, etyka języka, etyka korespondencji.

Literatura:

Bałutowski D. (2019) O co ci chodzi? Praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej. Kraków: Skillset

Beling A. (2010) Sztuka wystąpień publicznych. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis

Berendt J., Orbitowska-Fernandez P., Sendor M. (2019) Empatia zmienia nas, szkołę, świat. Scenariusze zajęć porozumienia bez przemocy dla nauczycieli. Warszawa: CoJaNaTo

Duda A.K., Skrzypek W., Mróz A., Koperna P., Sobieszczańska K., Zawisza-Wilk E. (2019) Masz Prawo do mediacji w szkole. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Scholar

Hanh T.N., Weare K. (2018) Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat. Jak kultywować radość i szczęście, zmniejszyć stres oraz radzić sobie z trudnymi emocjami w szkole? Warszawa: Mamania

Hartley M. (2006) Jak słuchać, by ludzie do nas mówili. Rozmowa w trudnych sytuacjach. Łódź: Wydawnictwo JK

Hornby G., Hall E., Hall C. (2005) Nauczyciel wychowawca. Gdańsk: GWP

Kodeks etyczny psychologa PTP

Konarzewska A. (2019) Być (nie)zwykłym wychowawcą. Warszawa: WFW

Kosińska E. (2002) Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Kraków:Rubikon

Kozak A. (2010) Proces grupowy Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Gliwice: Helion

Kozak A., Łaguna M. (2009) Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP

Menard J-D. (2009) Jak występować publicznie. Klucze do sukcesu i pułapki, których należy unikać. Warszawa: Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza

Okun B.F. (2002) Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP

Paszkiewicz A (2019) Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacje, propozycje rozwiązań. Warszawa Difin

Porzak R.(red) (2019) Profilaktyka w szkole stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce. Lublin: Fundacja Masz szansę

Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej Poz. 323, 1591, 1601,

Rzepka B. (2012) Efektywna komunikacja w zespole. Warszawa: Samo Sedno

Rzeszotek M. (2018) Sukces wychowania. Jak budować dobre relacje w grupie. Poradnik dla nauczycieli, trenerów i pedagogów. Warszawa: Difin

Rzędowscy (2018) Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce. Gliwice: Helion

Słupek K. (2018) Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Sokołowska E., Katra G. (2009) Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA

Steinke –Kalembka J. (2017) Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Warszawa: Samo Sedno

Szyłło A. (2017) Godzina wychowawcza. Rozmowy o polskiej szkole. Wołowie: Wydawnictwo Czarne

Szymańska J. (2000) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN

Vopel K.W. (1999) Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce: Jedność

Wojcieszek K. (2002) Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków: Rubikon

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c