Metodyka pracy nauczyciela psychologa w systemie oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-Dyd/Psy-2019 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy nauczyciela psychologa w systemie oświaty |
Jednostka: | Studium Pedagogiczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Agata Krasucka, Piotr Kurzydło, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga | |
Prowadzący grup: | Agata Krasucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - problematykę rozwoju dziecka w kontekście edukacji oraz metody zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach dydaktyczno-wychowawczych; - rolę, zadania i funkcje psychologa w przedszkolu, szkole i placówce systemu oświaty oraz jego prawa i obowiązki; - rolę monitorowania procesu dydaktyczno-wychowawczego realizowanego w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; zasady dokonywania diagnozy sytuacji wychowawczych i sposoby zapobiegania błędom wychowawczym oraz korygowania negatywnych skutków oddziaływań wychowawczych; - rolę diagnozy zespołu klasowego (strukturę grupy, obraz relacji i pozycji uczniów w grupie) i zasady dokonywania diagnozy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, zaburzeń oraz trudności i ich źródeł; zagadnienia diagnozy pozytywnej ucznia (właściwości psychicznych i elementów środowiska mających korzystne znaczenie dla dziecka) i diagnozy negatywnej ucznia (opóźnienia, zaburzenia i nieprawidłowości rozwoju); sposób opracowywania opinii psychologicznych i formułowania zaleceń; - rolę wspierania rozwoju dziecka lub ucznia: wspomaganie rozwoju kompetencji społecznych i komunikacyjnych oraz sposoby wspierania rozwoju społeczno-moralnego, emocjonalnego i samoregulacji, znaczenie wspomagania uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz konieczność wspierania uczniów lub wychowanków w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania; -metodykę prowadzenia działań edukacyjnych przez nauczyciela psychologa: zasady projektowania zajęć uczniami, doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych, projektowania zajęć (warsztatów) dla nauczycieli, a także sposoby realizacji zajęć z dziećmi, uczniami lub wychowankami w różnym wieku i o różnych możliwościach - znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, -metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka oraz etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. psychofizycznych; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - diagnozować sytuacje wychowawcze; - diagnozować potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, zaburzenia i trudności w uczeniu się oraz ich źródła; -wspomagać dzieci lub uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty; - wspierać uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania; - promować zdrowy styl życia uczniów oraz rozwój i zdrowie psychiczne (kształtować odporność emocjonalną, prowadzić treningi interpersonalne, radzenia sobie ze stresem i zarządzania własnymi emocjami); -wspierać proces nauczania-uczenia się uczniów w oparciu o wiedzę w zakresie prawidłowości i metod efektywnego uczenia się. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: -nawiązywania skutecznego dialogu z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami na temat rozwoju ucznia; - popularyzacji wiedzy psychologicznej; |
|
Forma i warunki zaliczenia: | samodzielne projektowanie oraz przeprowadzenie zajęć psychoedukacyjnych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Pełny opis: |
1. Rola i zadania psychologa w przedszkolu, szkole i placówce oświaty 2. Wspomaganie adaptacji ucznia do przedszkola i do szkoły 3. Zastosowanie wiedzy psychologicznej w działaniach dydaktyczno- wychowawczych 4. Rozwój dziecka w kontekście edukacji 5. Wspieranie rozwoju ucznia w rozwoju emocjonalnym, 6. Wspieranie rozwoju ucznia w rozwoju społecznym, 7. Wspieranie rozwoju ucznia w rozwoju moralnym, 8. Wspieranie rozwoju komunikacji, zwiększenie aktywności komunikacyjnej uczniów 9. Problemy okresu dorastania, radzenie sobie z problemami, wspieranie młodzieży 10. Diagnoza sytuacji wychowawczych, diagnoza potrzeb rozwojowych i edukacyjnych 11. Zapobieganie błędom wychowawczym korygowanie negatywnych skutków oddziaływań pedagogicznych 12. Diagnoza zespołu klasowego, struktura grupy, relacje grupowe 13. Diagnoza indywidualna ucznia pozytywne, negatywna 14. Bezpieczeństwo ucznia w szkole i poza nią 15. Praktyczne aspekty wystąpień publicznych- poprawność językowa, etyka języka, etyka korespondencji |
|
Literatura: |
Katra G., Sokołowska E.(2010).Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Wyd Fraszka Edukacyjna Krasowicz- Kupis G.(2019).Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Gdańsk: Harmonia Uniwersalizm Janowski A. (2002). Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: Fraszka Edukacyjna McKay, M., Davis, M. i Fanning, P. (2006). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. r. 9 Petty G. (2010) Nowoczesne nauczanie. Sopot Węglińska M. (1998) Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls Dobrołowicz W.(1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa:Wyd. WSPS. Król J., Pielachowski J.(1997).Nauczyciel i jego warsztat pracy. Poradnik organizacyjno- prawny. Poznań: eMPi. Żylińska M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wyd.nauk UM Brzezińska, A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. Praca zbiorowa. (2004).Agresja i przemoc w szkolnych działaniach profilaktycznych. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa: MENiS Węgrzecka-Giluń, J. (2013). Uzależnienia behawioralne. Przyczyny uzależnień, metody zaradcze i pomoc. Kompendium wiedzy dla rodziców. Kołakowski, A., Pisula, A., Skotnicka, M. i Wolańczyk, T. (2005). Dziecko nadpobudliwe w szkole. Objawy i system pomocy. Warszawa: CBT Wojnarowska B.(2010). Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój zdrowie i edukację. Warszawa: PWN, r.1 (str. 19-21). Góralczyk, E. (2009). One są wśród nas. Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Agata Krasucka, Piotr Kurzydło, Jerzy Lackowski | |
Prowadzący grup: | Alicja Adamiec-Zgraja, Agata Krasucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - problematykę wspomagania pracy wychowawczej nauczycieli; - modele pracy psychologa z zespołem klasowym w tym również sposoby jego integrowania; - metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań ucznia; - bariery i trudności w procesie komunikowania się psychologa z uczniem, rodzicem innymi nauczycielami; - zasady animowania działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia, w tym zasady stymulacji ucznia do samodzielnej pracy, rozwijania kompetencji poznawczych i korzystania z różnych źródeł wiedzy; - rolę profilaktyki i promocji zdrowia, w szczególności sposoby konstruowania programów profilaktycznych, zasady promocji postaw prozdrowotnych ; - zasady prowadzenia różnego rodzaju treningów; - zasady prowadzenia mediacji; - zasady doradztwa zawodowego; - zasady interwencji w sytuacjach kryzysowych; - organizację, zasady pracy oraz współpracy obowiązujące w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym; - organizację wsparcia dzieci w placówkach oświatowych; - zasady organizacji wsparcia rodziców i opiekunów uczniów, w tym zasady prowadzenia warsztatów dla nauczycieli, rodziców i opiekunów; - praktyczne aspekty prowadzenia różnego typu wystąpień publicznych; - etykietę korespondencji przygotowywanej w praktyce psychologicznej. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - diagnozować potrzeby zespołu klasowego; - wspierać nauczyciela w procesie integrowania zespołu klasowego; - wykorzystywać metody i techniki wspomagania uzdolnień i zainteresowań uczniów; - promować postawy w zakresie troski o zdrowia psychiczne i fizyczne; - organizować działania profilaktyczne; - prowadzić działania wspierające rodziców i opiekunów uczniów; - skutecznie wykorzystywać język jako narzędzie własnej pracy. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - nawiązania efektywnego dialogu z uczniem, jego rodzicami, nauczycielami i opiekunami w zakresie wspierania rozwoju osobistego ucznia, jego zainteresowań, rozwiązywania konfliktów, wyboru kariery edukacyjnej oraz ścieżki rozwoju zawodowego; - rozwoju własnego w zakresie pracy indywidualnej z uczniem oraz pracy z zespołem klasowym. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Samodzielne przygotowanie prac z zakresu: - działań integracyjnych zespołu klasowego; - stymulowania rozwoju zainteresowań ucznia; - prowadzenia rozmowy z uczniem w sytuacji trudnej; - analizy programu wychowawczo-profilaktycznego wybranej przez studenta szkoły; - doradztwa zawodowego; - prowadzenia mediacji. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe uwarunkowania współpracy psychologa z nauczycielami. 2. Zasady kształtowania środowiska sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi uczniów. 3. Metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów. 4. Bariery i trudności w procesie komunikowania się psychologa z uczniem, rodzicami, nauczycielami oraz techniki i metody usprawniania komunikacji. 5. Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem osobistym ucznia oraz metody stymulacji ucznia do samodzielnej pracy. 6. Sposoby stymulowania i rozwijania ciekawości, samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia u ucznia oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy. 7. Sposoby konstruowania szkolnych programów profilaktycznych, a także zasad promocji i ochrony zdrowia uczniów, edukacji zdrowotnej oraz udzielania pierwszej pomocy. 8. Zasady prowadzenia różnego rodzaju treningów (treningi interpersonalne, radzenia sobie ze stresem, zarządzania własnymi emocjami). 9. Prowadzenie mediacji. 10. Interwencja w sytuacjach kryzysowych. 11. Zasady diagnozy, opiniowania i orzekania w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym. 12. Zasady doradztwa edukacyjno-zawodowego. 13. Organizacja wsparcia dzieci i uczniów w placówkach oświatowych. 14. Organizacja wsparcia rodziców i opiekunów uczniów w tym zasady udzielania porad psychologicznych, prowadzenia warsztatów dla rodziców, opiekunów i nauczycieli oraz popularyzacji wiedzy psychologicznej. 15. Praktyczne aspekty wystąpień publicznych- poprawność językowa, etyka języka, etyka korespondencji. |
|
Literatura: |
Bałutowski D. (2019) O co ci chodzi? Praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej. Kraków: Skillset Beling A. (2010) Sztuka wystąpień publicznych. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis Berendt J., Orbitowska-Fernandez P., Sendor M. (2019) Empatia zmienia nas, szkołę, świat. Scenariusze zajęć porozumienia bez przemocy dla nauczycieli. Warszawa: CoJaNaTo Duda A.K., Skrzypek W., Mróz A., Koperna P., Sobieszczańska K., Zawisza-Wilk E. (2019) Masz Prawo do mediacji w szkole. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Scholar Hanh T.N., Weare K. (2018) Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat. Jak kultywować radość i szczęście, zmniejszyć stres oraz radzić sobie z trudnymi emocjami w szkole? Warszawa: Mamania Hartley M. (2006) Jak słuchać, by ludzie do nas mówili. Rozmowa w trudnych sytuacjach. Łódź: Wydawnictwo JK Hornby G., Hall E., Hall C. (2005) Nauczyciel wychowawca. Gdańsk: GWP Kodeks etyczny psychologa PTP Konarzewska A. (2019) Być (nie)zwykłym wychowawcą. Warszawa: WFW Kosińska E. (2002) Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Kraków:Rubikon Kozak A. (2010) Proces grupowy Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Gliwice: Helion Kozak A., Łaguna M. (2009) Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP Menard J-D. (2009) Jak występować publicznie. Klucze do sukcesu i pułapki, których należy unikać. Warszawa: Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza Okun B.F. (2002) Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP Paszkiewicz A (2019) Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacje, propozycje rozwiązań. Warszawa Difin Porzak R.(red) (2019) Profilaktyka w szkole stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce. Lublin: Fundacja Masz szansę Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej Poz. 323, 1591, 1601, Rzepka B. (2012) Efektywna komunikacja w zespole. Warszawa: Samo Sedno Rzeszotek M. (2018) Sukces wychowania. Jak budować dobre relacje w grupie. Poradnik dla nauczycieli, trenerów i pedagogów. Warszawa: Difin Rzędowscy (2018) Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce. Gliwice: Helion Słupek K. (2018) Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Sokołowska E., Katra G. (2009) Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA Steinke –Kalembka J. (2017) Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Warszawa: Samo Sedno Szyłło A. (2017) Godzina wychowawcza. Rozmowy o polskiej szkole. Wołowie: Wydawnictwo Czarne Szymańska J. (2000) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN Vopel K.W. (1999) Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce: Jedność Wojcieszek K. (2002) Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków: Rubikon |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.