Kultury in vitro i eksperymentalna embriologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-731 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Kultury in vitro i eksperymentalna embriologia roślin | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Kursy obowiązkowe w ścieżce kształcenia: biologia molekularna, II st. od r. ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marzena Popielarska-Konieczna | |
Prowadzący grup: | Marzena Popielarska-Konieczna, Monika Tuleja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | W ramach modułu student pozna i będzie mógł wytłumaczyć znaczenie i wykorzystanie roślinnych kultur tkankowych dla badań podstawowych, celów komercyjnych i zachowania bioróżnorodności. Student zdobędzie informacje o mechanizmach procesów zachodzących w roślinnych kulturach tkankowych. Celem modułu jest także poznanie metodyki planowania i przeprowadzenia doświadczeń z zakresu roślinnych kultur tkankowych. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy student umie wytłumaczyć znaczenie roślinnych kultur tkankowych dla badań podstawowych, zachowania bioróżnorodności oraz zna przykłady ich komercyjnego wykorzystania. Student umie wymienić biotyczne i abiotyczne czynniki wpływające na warunki roślinnych kultur tkankowych. Umie zdefiniować procesy typowe dla roślinnych kultur tkankowych. Zna zasady planowania doświadczenia w celu uzyskania oczekiwanej odpowiedzi eksplantatu, zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w roślinnych kulturach tkankowych. W zakresie umiejętności student potrafi wykonać pożywkę hodowlaną o określonym składzie, wysterylizować i pobrać eksplantaty. Student potrafi bazując na literaturze przedmiotu zaproponować i przeprowadzić doświadczenie, aby rozwiązać dany problem, np. potrafi wybrać taki skład pożywki, warunki kultury, typ eksplantatu, aby uzyskać mikropropagację. Student potrafi prowadzić obserwacje i dokumentację fotograficzną kolejnych etapów kultury. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • egzamin w formie zadań otwartych; • warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% punktów; • warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wykładach (minimum 80% frekwencja) i zaliczenie ćwiczeń poprzez udział w zajęciach praktycznych (minimum 80% frekwencja) oraz poprawność merytoryczna złożonego sprawozdania. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | W zakresie wiedzy efekty zostaną zweryfikowane za pomocą egzaminu składającego się z: pytań otwartych, testowych (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru), opisów rysunków, tekstu wymagającego uzupełnienia. Zostaną one uznane za osiągnięte jeśli student uzyska powyżej 50 % punktów z egzaminu. W zakresie umiejętności uzyskanie efektów kształcenia zostanie zweryfikowane podczas ćwiczeń oraz na podstawie sprawozdań. Podczas ćwiczeń student powinien wykazać, że potrafi: na podstawie instrukcji wykonać pożywki, założyć i prowadzić roślinne kultury in vitro, zaplanować i przeprowadzić, konsultując się z prowadzącym, doświadczenie. Sprawozdania powinny zawierać merytorycznie poprawny opis i dokumentację prowadzonych na zajęciach doświadczeń oraz prawidłowe wnioski. Wszystkie sprawozdania powinny być w pełni poprawne. |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające (wykład informacyjny), • metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna podczas wykładu i ćwiczeń), • metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne). |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład 20 godz. ćwiczenia 40 godz. Praca własna studenta: • przygotowanie do egzaminu 20 godz. • przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń 20 godz. w sumie: 100 godz. = 4 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Skrócony opis: |
Sposób realizacji: wykład z prezentacjami multimedialnymi oraz ćwiczenia laboratoryjne. | |
Pełny opis: |
Wykłady: 1) zarys najważniejszych odkryć i dokonań w roślinnych kulturach tkankowych, 2) biotyczne i abiotyczne czynniki, a warunki kultury, 3) roślinne komórki macierzyste i totipotencja, 4) tkanka kalusowa jako etap w procesach regeneracyjnych, 5) zmienność somaklonalna korzyści, wady, zastosowanie, 6) embriogeneza somatyczna: indukcja, fizjologiczne i genetyczne podstawy tego procesu, 7) etapy mikropropagacji na wybranych przykładach opublikowanych protokołów, 8) kultury protoplastów, uzyskiwanie mieszańców somatycznych, 9) androgeneza i gynogeneza: indukcja, fizjologiczne i genetyczne podstawy tych procesów, 10) sztuczne nasiona i krioprezerwacja, 11) zapłodnienie i zapylenie in vitro oraz kultury izolowanych zarodków, 12) kultury zawiesinowe, produkcja wtórnych metabolitów, 13) wybrane przykłady zastosowania roślinnych kultur tkankowych w badaniach podstawowych, celach komercyjnych i zachowaniu bioróżnorodności. Ćwiczenia: I) specyfika pracy z zachowaniem zasad sterylności, przygotowanie pożywek hodowlanych, dobór fitohormonów, makro- i mikroelementów, sterylizacja materiału roślinnego, II) prowadzenie obserwacji, dokumentacja fotograficzna, interpretacja wyników, wyciąganie wniosków, III) założenie i prowadzenie kultur wg podanych instrukcji, 1) indukcja tkanki kalusowej, 2) indukcja zarodków somatycznych, 3) mikropropagacja wybranych gatunków roślin użytkowych, 4) wpływ stężenia i kombinacji fitohormonów na odpowiedz eksplantatów, 5) izolacja i kultura zarodków zygotycznych na różnych etapach rozwoju, 6) zapylenie in vitro, 7) izolacja protoplastów, IV) założenie i prowadzenie kultury z materiału roślinnego i wg planu zaproponowanego przez studenta. | |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1) Davey MR, Anthonhy P. 2010. Plant cell culture. John Wiley & Sons Inc. 2) Gaj M. 2001. Somatyczna embriogeneza w kulturach in vitro Arabidopsis thaliana L. Heynh. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. 3) Mujib A, Samaj J (ed.) 2006. Somatic embryogenesis, Plant Cell Monographs 2., Springer Berlin-Heidelberg 4) Musiał K, Przywara L. 2001. Gynogeneza u roślin. Kosmos 50: 39-48. 5) Wozny A, Przybył K (red.). 2004. Komórki roślinne w warunkach stresu, t. II: Komórki in vitro. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań | |
Uwagi: |
Fakultatywny dla ścieżek: Biologia molekularna, Biologia organizmów, Studia II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.