Zoologia - kręgowce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-922 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zoologia - kręgowce | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla I roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 150 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 150 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sebastian Hofman | |
Prowadzący grup: | Sebastian Hofman, Anna Pecio, Rafał Piprek, Edyta Podmokła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | zna i rozumie podstawowe pojęcia taksonomii filogenetycznej dającej pierwszeństwo pokrewieństwom przed podobieństwem powierzchownym; jest świadoma niezgodności między tradycyjnymi podziałami a nowym spojrzeniem wzbogaconym o dane genomowe i paleontologiczne, rodzącym się sposobem ujmowania rozmaitości na różnych poziomach. Zna miejsce kręgowców, i swoje, w drzewie życia. K_W05, K_W12; potrafi wyjaśnić rozwojowe pochodzenie struktur właściwych kręgowcom, modyfikacje wspólnego planu budowy, powstawanie nowych narządów i funkcji, lub też ich zanik związany z adaptacjami środowiskowymi. Umie podać przykłady takich modyfikacji. Zna rozmaitość kręgowców współczesnych i niektórych grup wymarłych, ich budowę i tryb życia na tle ich historii i pokrewieństw; potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin biologii nauk pokrewnych w wyjaśnianiu cech organizmów i rozmaitości kręgowców. K_U10; uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany; potrafi planować swoją edukację; K_U13. widzi potrzebę uczenia się przez całe życie i rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. K_K0; interpretuje różnorodność kręgowców kontekście filogenetycznym i ewolucyjnym, w oparciu o badania empiryczne. K_K05: |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Udział w wykładach jest obowiązkowy. Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń w formie pisemnej. Warunkiem zaliczenia modułu jest zdanie pisemnego egzaminu; próg punktowy dla oceny pozytywnej wynosi 50%. Warunkiem dopuszczenie do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie kolokwiów cząstkowych w formie pisemnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające – prezentacja multimedialna Metody praktyczne – ćwiczenia i konwersatoria Identyfikacja kręgowców |
|
Bilans punktów ECTS: | Aktywność nakład pracy Udział w wykładach 30 h Udział w ćwiczeniach 30 h Przygotowanie się do ćwiczeń 45 h Przygotowanie do zaliczenia 15 h Przygotowanie do egzaminu 30 h Suma 150 h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Metody porównawcze, podobieństwa organizmów i dane o szczątkach kopalnych jako dwa źródła informacji filogenetycznych. Kladogramy jako hipotezy filogenetyczne, znaczenie taksonomii. Podstawowe założenia analizy kladystycznej, podobieństwa plezjo- i apomorficzne, zasady tworzenia grup taksonomicznych. Najstarsze kopalne pozostałości kręgowców, cechy synapomorficzne kręgowców: pozostałe strunowce jako grupa odniesienia. Różnorodność kopalnych i współczesnych ryb, rola wielkich wymierań w ewolucji. Osmoregulacja. Pochodzenie czworonogów, różnorodność współczesnych płazów. Bogata przeszłość i skromna obecność gadów wśród współczesnych kręgowców. Endotermia i stałocieplność, kręgowce na wysokich obrotach: ptaki i ssaki, korzyści i ograniczenia. Miejsce człowieka wśród kręgowców. | |
Literatura: |
H. Szarski. 1998. Historia zwierząt kręgowych. PWN. Z. Grodziński red. 1979. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN H. Szarski red. 1976. Anatomia porównawcza kręgowców. F. H.Pough, C.M.Janis, J.B.Heiser. 2005. Vertebrate Life. Pearson Prentice Hall.K.F.Liem, W.E.Bemis, W.F.Walker, Jr, L. Grande. 2001. Functional Anatomy of the Vertebrates. An evolutionary perspective. Błaszak Cz. (red.). 2015. Zoologia. Szkarłupnie - płazy. Tom 3. PWN Dzik J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. WUW Genome 10K: A Proposal to Obtain Whole-Genome Sequence for 10 000 Vertebrate Species. Journal of Heredity 2009:100(6):659–674 Lektura uzupełniająca: Nasza wewnętrzna menażeria. Neil Shubin, 2009. Prószyński Biologia. Villee 2009. Multico. Aktualne przewodniki terenowe do identyfikacji kręgowców. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.