Makrofagi, neutrofile, komórki dendrytyczne - biologia komórki fagocytującej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBT-BCH323 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0510) Biological and related sciences
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Makrofagi, neutrofile, komórki dendrytyczne - biologia komórki fagocytującej | ||
Jednostka: | Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bzowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bzowska, Krzysztof Guzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Uzyskanie przez studentów wiedzy dotyczącej biologii komórek fagocytujących oraz ich funkcji w układzie odpornościowym oraz utrzymywaniu homeostazy organizmu. Wykształcanie umiejętności wyszukiwania, analizy i syntezy informacji oraz krytycznego opracowania i dyskusji publikacji naukowych. |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA Student po zaliczeniu kursu: • ma podstawową wiedzę w zakresie immunologii, biologii oraz biochemii komórki [BT1K_W08, BT1K_W17, BCH1K_W12, BCH1K_W13, BCH2K_W01, BCH2K_W04, BCH2K_W05] czyli o zna typy komórek fagocytujących układu odpornościowego człowieka, o zna najważniejsze receptory profesjonalnych komórek fagocytujących umożliwiające rozpoznanie i fagocytozę bakterii oraz komórek własnych organizmu, o zna i rozumie koncepcję synaptycznego rozpoznania wzorów molekularnych PAMP, ACAMP i DAMP, o zna najważniejsze szlaki przekazu sygnału uruchamiane w wyniku rozpoznania i/lub fagocytozy bakterii oraz komórek własnych organizmu, o umie scharakteryzować znaczenie komórek fagocytujacych w odpowiedzi immunologicznej oraz utrzymaniu homeostazy. • ma wiedzę w zakresie technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach funkcji komórek fagocytujących [BT1K_W21, BT2K_W07, BCH2K_W12], • ma wiedzę w zakresie aktualnych problemów i odkryć na temat komórek fagocytujących [BT2K_W04, BCH2K_W10]. UMIEJĘTNOŚCI Student po zaliczeniu kursu: • umie korzystać z narzędzi internetowych w celu pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu immunologii, biologii i biochemii komórki [BT1K_U06; BCH1K_U03, BCH2K_U02], • rozumie literaturę naukową w języku angielskim dotyczącą tematyki kursu [BT1K_U05, BT2K_U02, BCH2K_U02], • potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę [BT1K_U14, BCH1K_U18], • wykazuje umiejętność krytycznego opracowania oryginalnej pracy naukowej dotyczącej tematyki kursu w formie 20-30 min prezentacji w języku polskim oraz umiejętność przedyskutowania tej pracy z grupą studentów i prowadzącym [BT1K_U07, BT1K_U13, BT2K_U08, BT2K_U10, BCH1K_U15, BCH2K_U11], • potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębianiu zrozumienia zagadnień dotyczących tematyki kursu [BCH1K_U19, BCH2K_U12]. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student po zaliczeniu kursu: • zna zakres i ograniczenia posiadanej przez siebie wiedzy fachowej i rozumie potrzebę jej ciągłego poszerzania [BT2K_K01, BCH1K_K01, BCH2K_K01], • rozumie potrzebę zachowania krytycyzmu wobec informacji dostępnych w środkach masowego przekazu, odnoszących się do tematyki kursu oraz akceptuje potrzebę popularyzowania specjalistycznej wiedzy [BT2K_K02, BCH1K_K06, BCH2K_K02]. |
|
Wymagania wstępne: | zaliczenie kursu Immunologia (WBt-BT120), Immunologia dla Biochemii (WBt-BCH375), Immunologia – kurs dla kierunku biofizyka (WBt-BT246) lub innego równoważnego. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia jest obecność oraz aktywne uczestnictwo w wykładach i seminariach, przygotowanie i wygłoszenie prezentacji oraz zaliczenie testu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Metoda oceny ciągłej: Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na seminariach oraz prezentacji wybranej oryginalnej publikacji naukowej. Dodatkowymi kryteriami oceny są: terminowość oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu prezentacji, określonych przez prowadzącego zajęcia. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to: - bieżąca ocena i ewentualna korekta prezentacji w trakcie seminariów, - dyskusja oceniająca po każdej prezentacji. Maksymalna liczba punktów z oceny ciągłej wynosi 40. Metoda podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru złożony z 30 zadań zamkniętych zawierających jedną poprawną odpowiedź i trzy dystraktory. Każde zadanie ma wartość 2 punktów. Oceny wyliczane są względem najlepszego wyniku przyjętego jako 100%. |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające – wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, objaśnienia lub wyjaśnienia, seminarium oparte na prezentacjach studenckich, • metody problemowe aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, samodzielne opracowanie wybranego tematu. |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: • wykład – 15 h • seminaria – 30 h Praca własna studenta: • samodzielna nauka dotycząca zagadnień omawianych na wykładach – 25h • przygotowanie do seminarium – 20h W sumie: 90 h = 3 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
Znaczenie fagocytozy w odporności wrodzonej i nabytej oraz utrzymywaniu homeostazy organizmu. Profesjonalne komórki fagocytujące: makrofagi, monocyty, neutrofile, komórki dendrytyczne. Mechanizmy internalizacji fagocytowanego obiektu. Receptory umożliwiające rozpoznanie i/lub fagocytozę drobnoustrojów oraz własnych komórek martwych. Wzory molekularne związane z patogenami (PAMPs), komórkami apoptotycznymi (ACAMPs) i uszkodzeniem komórki niezainfekowanej (DAMPs). Koncepcja synaptycznego rozpoznania wzorów molekularnych. Odbiór informacji, jej propagacja oraz konsekwencje w zależności od etapu i przebiegu procesu fagocytozy oraz cech biochemicznych i fizycznych fagocytowanego obiektu. Rozpoznanie patogenów wewnątrzkomórkowych, cytoplazmatyczne rozpoznanie wzorów molekularnych – inflamasomy. Dywersja w układzie odpornościowym - modyfikacja rozpoznania wzoru i/lub procesu fagocytozy przez patogeny. Konsekwencje rozpoznania wzorów molekularnych – aktywacja i/lub śmierć komórki. Mechanizmy i konsekwencje sterylnego zapalenia. | |
Literatura: |
Dodatkowe informacje, literatura oraz aktualna edycja materiałów ilustracyjnych (PDF) dostępne są na stronie kursu (USOS). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.