Ekologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBT-BCH516 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0521) Ekologia i ochrona środowiska
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia | ||
Jednostka: | Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii | ||
Grupy: |
przedmioty obowiązkowe dla 1 roku biochemii BCH - licencjat |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ryszard Laskowski | |
Prowadzący grup: | Ryszard Laskowski | |
Strona przedmiotu: | http://www.cyfronet.krakow.pl/~uxlaskow/ekologia_BBB.htm | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi procesami ekologicznymi na poziomie biosfery, ekosystemu i populacji. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia dot. zjawisk i procesów ekologicznych (produkcja, dekompozycja, obieg pierwiastków, sukcesja, interakcje międzygatunkowe, nisza ekologiczna, biocenoza, strategie adaptacyjne itd.) na poziomie biosfery, ekosystemu i populacji oraz ma świadomość skutków oddziaływania człowieka na biosferę W zakresie umiejętności: Student potrafi wyszukiwać i krytycznie selekcjonować dane i informacje z zakresu współczesnej ekologii. Umie dokonać przybliżonych, ilościowych oszacowań wielkości i natężenia zjawisk ekologicznych (np. procesów produkcji i dekompozycji, obiegów pierwiastków, demografii). W zakresie kompetencji społecznych: W ocenie praktycznych problemów związanych z szeroko pojętą ekologią student kieruje się argumentami naukowymi, potrafi odróżnić sferę obiektywnej rzeczywistości przyrodniczej od sfery wartości; na przykład potrafi dostrzec i docenić zależność między bogactwem gatunkowym i procesami oraz interakcjami ekologicznymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej, a także ocenić wpływ działalności człowieka na środowisko organizmów żywych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza: Egzamin pisemny w formie testu; warunkiem zaliczenia jest wykazanie znajomości ponad połowy omawianych na wykładach procesów ekologicznych oraz skutków oddziaływania człowieka na biosferę. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny (prezentacja multimedialna) połączony z konwersatorium |
|
Skrócony opis: |
Ekologia ekosystemów, ekologia fizjologiczna, ekologia populacji; biomy, procesy produkcji i dekompozycji biomasy, biogeochemia, bioróżnorodność. | |
Pełny opis: |
Kurs składa się z wykładów i konwersatoriów, na których dyskutowane sa zagadnienia wcześniej omówiane na wykładzie albo z którymi studenci zapoznali się czytając pdręcznik. Zakres obejmuje zagadnienie z ekologii biosfery, biomów, procesów produkcji i dekompozycji biomasy, biogeochemii, bioróznorodności, funkcjonowania ekosystemów, biocenoz i populacji, a takze implikacji dla zagadnień praktycznych: gospodarki zasobami naturalnymi, ochrony środwiska człowieka i ochrony bioróżnorodności. Szczegółowy program może być dostosowany do zainteresowań studentów. Zaliczenie na podstawie pisemnego testu oraz aktywności na konwersatoriach. Materiały pomocnicze do wykładów: http://www.cyfronet.krakow.pl/~uxlaskow/ | |
Literatura: |
1. Weiner, J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. PWN. 2. Mackenzie A., Ball A.S, Virdee S.R. 2000. Ekologia. Krótkie wykłady. PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.