Biologia molekularna – kurs zaawansowany
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBT-BT2-003 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Biologia molekularna – kurs zaawansowany | ||
Jednostka: | Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 35 godzin ![]() Kształcenie na odległość, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Miękus | |
Prowadzący grup: | Jarosław Czyż, Jerzy Dobrucki, Ewelina Fic, Aneta Kasza, Joanna Kozieł, Agata Lichawska-Cieślar, Katarzyna Miękus, Wojciech Strzałka, Benedykt Władyka, Ewa Zuba-Surma, Dariusz Żurawek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Uzyskanie przez studentów wiedzy z zakresu biologii molekularnej, genetyki i biotechnologii; Zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami, odkryciami i problemami współczesnej biologii molekularnej, genetyki i biotechnologii; Zapoznanie studentów z metodami badawczymi z zakresu współczesnej biologii molekularnej, genetyki i biotechnologii; Uzyskanie przez studentów umiejętności wykorzystania literatury naukowej w celu poszukiwania informacji i krytycznej analizy wyników; Uzyskanie umiejętności zespołowego opracowania zagadnienia naukowego i prowadzenia dyskusji naukowej; |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student po zaliczeniu kursu: -ma poszerzoną i pogłębioną podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie biologii i genetyki molekularnej i biotechnologii oraz orientuje się w najnowszych osiągnięciach z tego zakresu (BT2K_W01) - ma wiedzę w zakresie wybranych aktualnych problemów i odkryć w biotechnologii i w naukach pokrewnych (BT2K_W04) - ma wiedzę w zakresie metodologii badań naukowych ze szczególnym uwzględnieniem metod stosowanych w biotechnologii, genetyce molekularnej (BT2K_W07) Umiejętności: Student po zaliczeniu kursu: - biegle wykorzystuje literaturę naukową w języku polskim i angielskim z zakresu biochemii, biomedycyny i biotechnologii (BT2K_U02) - posiada umiejętność wyszukiwania informacji dotyczących teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z genetyką i biologią molekularną; potrafi krytycznie analizować wybrane wyniki w literaturze naukowej (BT2K_U03) -potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczących współczesnych badań naukowych z zakresu biotechnologii i nauk pokrewnych (BT2K_U010) - ma umiejętności językowe w zakresie biologii i genetyki molekularnej (BT2K_U12, P2A_U12) Kompetencje społeczne Student po zaliczeniu kursu: - rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i potrzebę systematycznego zapoznawania się z postępem wiedzy i odkryciami naukowymi z dziedziny nauk przyrodniczych (BT2K_K01) -potrafi indywidualnie i zespołowo opracować zagadnienie naukowe i prowadzić na ten temat dyskusję (BT2K_K03) - jest świadomy, problemów etycznych związanych z zastosowaniem biotechnologii i z manipulacjami genetycznymi (BT2K_K04) |
|
Wymagania wstępne: | Ukończenie studiów licencjackich |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie z oceną. Student może uzyskać po 10 punktów na każdych zajęciach (3 punkty z oceny z materiału powtórkowego; 3 punkty z aktywnego udziału w zajęciach i 4 punkty z oceny z pisemnego sprawdzianu na koniec każdego konwersatorium). Aby uzyskać zaliczenie kursu należy zdobyć co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie całego kursu. Student ma prawo do jednej usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach, ale zobowiązany jest do zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Student ma prawo do niezaliczenia materiału z dwóch zajęć tzn. do uzyskania mniej, niż 6 punktów z danych zajęć, o ile całkowita liczba punktów zdobytych na wszystkich zajęciach przekroczy 60%. Liczba punktów zdobytych na każdych zajęciach jest ostateczna. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Kurs łączy metody zdalnego nauczania oraz stacjonarne zajęcia konwersatoryjne. Student za pomocą platformy e-learningowej PEGAZ, zapoznaje się z zamieszczonymi materiałami, bierze udział w dyskusji na forum i wykonuje test wstępny. Ocena każdych zajęć składa się w 30% (3 punkty) z oceny sprawdzianu wstępnego, na którym będą przeważały pytania dotyczące materiału powtórkowego, w 30% (3 punkty) z oceny aktywnego udziału w zajęciach i 40% (4 punkty) z oceny z pisemnego sprawdzianu na koniec każdych zajęć. Student może zdobyć dodatkowe bonusowe punkty uczestnicząc w dyskusji na forum oraz wykonując dodatkowe zadanie domowe. Zdobyte w ten sposób punkty mogą zrekompensować niższą ocenę ze sprawdzianu lub dyskusji czy zadań obowiązkowych, jednakże nie podnoszą oceny z danych zajęć powyżej progu 10 punktów. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Zdalne nauczanie (e-learning); Metody podające: – objaśnienie lub wyjaśnienie – prezentacje multimedialne; Metody problemowe – metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, rozwiązywanie zadań biochemicznych |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w konwersatoriach 60 godzin (w tym 30 godzin zdalne nauczanie) Praca własna studenta: Rozwiązywanie testów i zadań problemowych powtórkowych 15 godzin Czytanie wskazanej literatury, samodzielne zdobywanie wiedzy na zadany temat 60 godzin Rozwiązywanie testów i zadań problemowych dotyczących nowych zagadnień 30 godzin Suma 180 godzin |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje spotkania konwersatoryjne z zakresu biologii molekularnej, genetyki i biotechnologii. Student na zajęcia zapoznaje się z materiałami na zajęcia zdeponowanymi na platformie Pegaz: materiałami z zakresu podstawowego, testu z materiałów z zakresu podstawowego, materiałów na zajęcia (2 artykułów lub innych materiałów wybranych przez prowadzącego). Student przed zajęciami rozwiazuje test wstępny na platformie na który przygotowuje się z zadanych materiałów (zakres podstawowy) Test składa się z 10 pytań (testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru lub inne wybrane przez prowadzącego); na rozwiązanie testu student ma 10 minut. Test wstępny jest aktywny w tygodniu poprzedzającym zajęcia (niedziela-niedziela). Na zajęciach prezentowane i dyskutowane są tematy obejmujące najnowsze zagadnienia biologi molekularnej, genetyki i biotechnologii. Zajęcia prowadzone sa przez specjalistów z różnych dziedzin biologii molekularnej. Praca obejmuje dyskusje w grupach, prezentacje, wymianę informacji. Na zakończenie zajęć student pisze krótki sprawdzian obejmujący zagadnienia zarówno podstawowe (poruszane na platformie) jak i omawiane na zajęciach. | |
Pełny opis: |
Kurs łączy metody zdalnego nauczania oraz stacjonarne zajęcia konwersatoryjne. Student za pomocą platformy e-learningowej PEGAZ, zapoznaje się z zamieszczonymi materiałami z zakresu podstawowych zagadnień biologii molekularnej, genetyki i biotechnologii. Na seminarium zostaną poruszone zagadnienia obejmujące: przestrzenną organizację procesów jądrowych, funkcje genomu jądrowego i mitochondrialnego komórki człowieka, metody modyfikacji genomu, terapię genowej, wektory ekspresyjne i białka rekombinowane, wirusy jako narzędzia do badań genomu bakteryjnego i mechanizmy regulacji ekspresji genów u Prokariota, kompartmentalizację komórki eukariotycznej, regulację ekspresji genów w komórkach roślinnych oraz biologię komórek macierzystych | |
Literatura: |
Materiały przygotowane do pobrania na platformie e-learningowej „PEGAZ” |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.