Seminarium licencjackie BT- Postępy biologii eksperymentalnej roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBT-BT490-B | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie BT- Postępy biologii eksperymentalnej roślin | ||
Jednostka: | Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii | ||
Grupy: |
przedmioty obowiązkowe dla III roku biotechnologii |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Bereta, Przemysław Malec | |
Prowadzący grup: | Przemysław Malec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | 1. Nauczenie studentów samodzielnego zdobywania wiedzy na temat najnowszych osiągnięć biotechnologii i biologii eksperymentalnej roślin. 2. Zdobycie umiejętności przedstawiania przeglądu literaturowego oraz własnych wyników pracy eksperymentalnej w postaci prezentacji multimedialnej. 3.Przygotowanie studentów do podejmowania dyskusji naukowej i bronienia swoich tez na podstawie rzetelnej wiedzy. 4.Uświadomienie studentom wagi uczciwości intelektualnej. 5.Przygotowanie studentów do napisania pracy licencjackiej. |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA Student po zaliczeniu kursu: 1. zna najnowsze osiągnięcia nauki na styku biotechnologii i biologii roślin, w szczególności dotyczące technik eksperymentalnych stosowanych w biologii roślin, mechanizmów regulacji procesów życiowych roślin na poziomie molekularnym oraz biotechnologicznych zastosowań wiedzy o roślinach [BT1K_W08, BT1K_W21], 2. ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w biologii i biotechnologii komórki [BT1K_W21], 3. zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego [BT1K_W22]. UMIEJĘTNOŚCI: Student po zaliczeniu kursu: 1. czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu biologii i biotechnologii roślin w języku polskim i angielskim [BT1K_U05, BT1K_U15], 2. samodzielnie zdobywa informacje naukowe korzystając z m.in. z narzędzi internetowych, w tym baz danych oraz wyszukiwarek publikacji naukowych [BT1K_U06, BT1K_U15], 3. potrafi przygotować i przedstawić prezentację multimedialną wykorzystując odpowiednie programy komputerowe [BT1K_U07, BT1K_U13, BT1K_U14], 4.potrafi opisać przeprowadzone samodzielnie doświadczenia oraz przedstawić i zinterpretować ich wyniki [BT1K_U10, BT1K_U13]. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student po zaliczeniu kursu:: 1. rozumie potrzebę aktualizowania wiedzy kierunkowej [BT1K_K01], 2. jest świadom możliwości i wartości jakie niesie ze sobą podjęcie dalszej edukacji (np. na studiach II i III stopnia lub studiach podyplomowych [BT1K_K01] 3. jest świadomy, że rozwojowi biotechnologii roślin mogą towarzyszyć nowe dylematy bioetyczne i jest przygotowany na konieczność samodzielnego ich rozstrzygania [BT1K_K03], 4. rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach swoim i innych osób [BT1K_K04]. |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursu „Biochemia” |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie kursu uzyskuje student, który uczestniczył w zajęciach (dopuszczalne dwie usprawiedliwione nieobecności) oraz otrzymał pozytywne oceny za przygotowanie i przedstawienie dwóch prezentacji multimedialnych. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | 1. Na podstawie przedstawianych prezentacji multimedialnych prowadzący zajęcia wyciąga wnioski na temat osiągnięcia założonych efektów kształcenia (samodzielnie zdobyta wiedza na prezentowany temat, umiejętność przedstawienia zagadnienia naukowego, posługiwanie się terminologią naukową, umiejętność przedstawienia i interpretacji wyników własnych doświadczeń naukowych). 2. Prowadzący ocenia zdobyte kompetencje społeczne na podstawie przedstawionych prezentacji oraz na podstawie dyskusji na tematy naukowe oraz etyczne prowadzone podczas seminariów. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - anegdota |
|
Metody dydaktyczne: | • Metody podające – prezentacja multimedialna • Metody problemowe – metody aktywizujące – seminarium, dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, klasyczna metoda problemowa • Metody podające – objaśnienie lub wyjaśnienie, anegdota |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: seminarium – 30 h Praca własna studenta: • samodzielna nauka dotycząca zagadnień omawianych na seminarium – 50 h; • przygotowanie prezentacji – 5 h. W sumie: 85 h = 3 pkt ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Celem kursu „Seminarium licencjackie – Postęp w biologii eksperymentalnej roślin” jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami biologii eksperymentalnej i biotechnologii roślin oraz zachęcenie ich do rozwijania własnych zainteresowań naukowych i biotechnologicznych, do poszukiwań intelektualnych i do stawiania pytań. Kurs uczy krytycznej analizy literatury naukowej a także interpretacji wyników własnych eksperymentów. Studenci zdobywają doświadczenie w przygotowaniu i przedstawieniu prezentacji multimedialnych. Pierwsze zajęcia to pogadanka i dyskusja na temat zasad etyki zawodowej w pracy naukowej i badawczo-rozwojowej, definicji własności intelektualnej oraz plagiatu a także na temat tego, jak należy w praktyce (podczas przygotowywania prezentacji, pracy licencjackiej i innych prac twórczych) przestrzegać poszanowania praw własności intelektualnej. Przedstawione są również zasady przygotowania i przedstawienia prezentacji multimedialnej z uwzględnieniem merytorycznego przygotowania mówcy, konieczności dostosowania treści do czasu prezentacji oraz do grupy docelowej (słuchaczy), graficznego przedstawienia treści, języka (piękna polszczyzna, dykcja) etc. Pozostałe zajęcia to seminaria z prezentacjami multimedialnymi przygotowywanymi przez studentów. W pierwszej części semestru studenci przygotowują seminaria na podstawie najnowszej literatury naukowej z dziedziny biologii eksperymentalnei i biotechnologii roślin. Część tematów seminariów jest zaproponowana przez prowadzącego i obejmuje m.in. następujące zagadnienia: wybrane techniki eksperymentalne stosowane w biologii roślin, biotechnologiczne aspekty fotosyntezy, wykorzystanie roślin do produkcji biopaliw, szanse i zagrożenia związane z uprawami roślin GMO. Część tematów wybierają samodzielnie studenci a prowadzący jedynie akceptuje ich wybór. W drugiej części semestru studenci prezentują wyniki swoich doświadczeń, które będą stanowiły podstawę ich prac licencjackich. Każdej prezentacji (zarówno dotyczącej zagadnień literaturowych jak i własnej pracy studentów) towarzyszy dyskusja naukowa studentów moderowana przez prowadzącego. Prowadzący ocenia (werbalnie) prezentacje studenckie; podkreśla ich mocne i słabe strony. | |
Literatura: |
Artykuły przeglądowe i oryginalne dotyczące najnowszych osiągnięć z dziedziny biologii eksperymentalnej i biotechnologii roślin zaproponowane przez prowadzącego i/lub uczestników. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.