Historia literatury włoskiej IIb (XVII-XVIII w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-IFR464 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury włoskiej IIb (XVII-XVIII w.) | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej | ||
Grupy: |
filologia włoska - stacjonarne I stopnia; I,II,III rok; obowiązkowe do całego toku studiów |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | włoski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 27 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 27 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Miszalska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Miszalska, Magdalena Wrana | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza Student: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii literatury w systemie nauk humanistycznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej NFIt1A_W01 + zna podstawowe pojęcia terminologiczne z teorii i metodologii badań literackich dotyczące rodzajów i gatunków literackich, prądów literackich, podstawowych metod analizy tekstu literackiego (pojęcia narratologiczne, figury retoryczne, terminologia wersyfikacyjna, podstawowe pojęcia teatrologiczne) NFIt1A_W02 ++ ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie literatury włoskiej okresu baroku i oświecenia. Zna tendencje i prądy literackie tej epoki, podstawowe formy literackie; zna głównych autorów włoskiego baroku i oświecenia oraz ich twórczość zgodnie z poniżej przedstawionymi treściami modułu; rozumie status społeczny artysty i społeczne uwarunkowania jego twórczości NFIt1A_W03 +++ ma podstawową wiedzę o powiązaniach literatury włoskiej okresu baroku i oświecenia z innymi literaturami romańskimi (zwłaszcza z literaturą hiszpańską i francuską); Jest świadom historycznych uwarunkowań literatury tego okresu, zna jej źródła filozoficzne. Jest świadom znaczenia literatury i kultury włoskiej dla kultury europejskiej, zwłaszcza poezji barokowej oraz teatru w takich jego głównych formach jak komedia dell'arte i opera. Zdaje sobie sprawę z przewrotu oświeceniowego i z jego znaczenia dla kultury europejskiej późniejszych epok. NFIt1A_W04 +++ zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich okresu średniowiecza, zarówno tekstów poetyckich, prozatorskich jak i dramatycznych. NFIt1A_W06 +++ Umiejętności Student: potrafi samodzielnie zdobywać czytać teksty historycznoliterackie i krytyczne dotyczące literatury i kultury omawianego okresu; dobierać literaturę uzupełniająca dotyczącą tematyki modułu NFIt1A_U07 + potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów literackich, zdefiniować i opisać ich formę; rozpoznać ich poetykę (poezja konceptu, poezja klasycyzująca, poezja religijna, nowela, powieść, traktat, dialog, esej, komedia, tragedia, libretto operowe); potrafi przeprowadzić ich analizę i interpretację w oparciu o wiedzę o epoce używając prostych metod analizy tekstowej. Potrafi odnaleźć słowa kluczowe, typowe elementy imaginarium w celu określenia znaczeń utworu, jego miejsca w procesie historyczno-kulturowym i jego oddziaływania społecznego NFIt1A_U09 +++ wykorzystując różnorodne techniki komunikacyjne potrafi prezentować przygotowane zagadnienie i dyskutować na tematy dotyczące literatury baroku i oświecenia NFIt1A_U11 ++ Kompetencje społeczne Student: rozumie potrzebę rozwoju posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy NFIt1A_K01+ ma świadomość wartości dziedzictwa kultury włoskiej, jej znaczenia dla kultury europejskiej (w tym kultury polskiej); rozumie podobieństwa i różnice poszczególnych kultur i jest świadom potrzeby zachowania tego dziedzictwa NFIt1A_K05++ |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Podstawa zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach ocenianie ciągłe w trakcie ćwiczeń Zaliczenie na podstawie pracy rocznej pisanej w języku polskim lub włoskim. Tematy prac zostaną podane na początku semestru egzamin ustny po polsku lub po włosku Na egzaminie obowiązuje następująca skala ocen (1-100 pkt.): 0-60 pkt. – ocena ndst 61-68 pkt. – ocena dst 69-76 pkt. – ocena + dst 77-84 pkt. – ocena db |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Na wykładach i ćwiczeniach wymagana jest obecność. W czasie ćwiczeń studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz przygotowania do zajęć. Student powinien przeczytać teksty zadane przez wykładowcę oraz przygotować się do omawiania/dyskusji podanych tematów dotyczących zadanych lektur. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to: - dyskusja oceniająca sposób przygotowania zadanych zagadnień - przygotowanie przez studentów opracowań ustnych na zadany temat. Metody podsumowujące: - ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu ustnego. Egzamin z 2 pytań otwartych o różnym stopniu złożoności oraz pytania dotyczącego przygotowanej lektury. Jedno z pytań może dotyczyć tekstu literackiego, omawianego na zajęciach. Pytania egzaminacyjne mają za zadanie sprawdzić wiedzę na temat włoskiej literatury średniowiecza oraz umiejętności odczytania tekstu literackiego należącego do określonej epoki i noszącego cechy określonego nurtu czy poetyki. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Bilans punktów ECTS: | 60 godz. zajęć – 2 ECTS przygotowanie do zajęć: lektura tekstów do ćwiczeń i wykładów 30 godz. – 1 ECTS przygotowanie do egzaminu 30 godz – 1 ECTS |
|
Skrócony opis: |
Literatura okresu baroku, Arkadii i Oświecenia. Prądy, kierunki, gatunki literackie. najważniejsi autorzy. Związki z kulturą europejską. | |
Pełny opis: |
Wykład – Specyfika Baroku Arkadii i Oświecenia we Włoszech: prądy filozoficzne, artystyczne i literackie. Centra kultury, instytucje kulturalne. Gatunki i formy literackie. Protagoniści włoskiej kultury i literatury: Chiabrera, Marino, Campanella, Galileusz, Metastasio, Beccaria, Parini. Liryka Baroku, Arkadii i Oświecenia, podobieństwa i różnice, podstawy teoretyczne (poetyki), tematyka, środki stylistyczne. Rozwój wiersza od manieryzmu po neoklasycyzm i preromantyzm; główne grupy poetyckie i autorzy. Proza naukowo - publicystyczna XVII i XVIII w. Prasa oświeceniowa. Ćwiczenia: teatr włoski XVII i XVIII wieku; analiza tekstów z zakresu historii teatru, współczesne teksty krytyczne, traktaty z omawianej epoki dotyczące teatru, wybrane teksty teatralne, służące zilustrowaniu omawianych zagadnień (Scala, Goldoni, Gozzi, Della Valle, Alfieri, Rinuccini, Metastasio). | |
Literatura: |
Literatura podstawowa (bibliografia essenziale) 1/P. Salwa, K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, Warszawa, Semper, 1996, t. 1. 2/ J.Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Historia teatru i dramatu włoskiego od XIII do XVIII wieku, Universitas, Kraków 2008 3/ G. Ferroni, Storia della letteratura italiana, Torino 1995. 4/ S. Guglielmino, H. Grosser, Il sistema letterario, Milano, Principato, 1987, t. 3 (Seicento, Settecento). 5/ Brockett O., Storia del teatro, Venezia 1988 (rozdziały poświęcone teatrowi włoskiemu). 6/ Historia teatru, pod red. Johna Russela Browna, Warszawa 1999 (rozdziały poświęcone teatrowi włoskiemu). Literatura uzupełniająca: (Bibliografia di approfondimento) 1/ M. Pazzaglia, Gli autori della letteratura italiana, Torino 1995, 2/ P. Ghibellini, G. Oliva, G. Tesio, Lo spazio letterario, Brescia, 1989 3/ Taviani F., M. Schino, Il segreto della commedia dell’arte, Firenze 1986. 4/ P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, Wrocław 1998 5/ Ferrone S., Carlo Goldoni. Vita, opere, critica, messinscena, Firenze, 1990 Lektury: Libri di lettura 1/ T. Campanella, Città del sole (fragm.) 2/Galilei, Dialogo dei due massimi sistemi (frag.) 3/ G. Parini, Il giorno (fragmenty) [frammenti] 4/ Wybrane poezje z XVII i XVIII w. [poesie scelte] 5/ C. Beccaria, Dei delitti e delle pene (frag.) 6/ Scala F., Il teatro delle favole rappresentative, Milano 1976 (wybrane scenariusze) [scenari scelti] 7/ Goldoni C.: Il teatro comico, Vedova scaltra, La famiglia dell’antiquario, La locandiera, (dowolne wydanie) [edizione a scelta]; Memorie (fragmenty) [frammenti] 8/ Gozzi C., L’augelino belverde (fragmenty) [frammenti] 9/ Della Valle F., La reina di Scozia (fragmenty) [frammenti] 10/ Alfieri V., Oreste, Saul, Mirra (dowolne wydanie) [edizione a scelta] 11/ Della tirannide, Del principe e delle lettere (fragmenty) [frammenti] 12/ Rinuccini O., Arianna (fragmenty) [frammenti] 13/ Metastasio P., Dione abbandonata, L’olimpiade (fragmenty) [frammenti] |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.