Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura angielska III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF.FA-SLII3.1n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura angielska III
Jednostka: Instytut Filologii Angielskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bazarnik
Prowadzący grup: Katarzyna Bazarnik, Izabela Curyłło-Klag, Ewa Kowal, Bożena Kucała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

To acquaint students with major trends as well as key figures in British literary life of the 19th and 20th century

Forma i warunki zaliczenia:

class attendance (2 absences per semester allowed) and class participation (discussions: live or in writing, presentations)


Winter Semester:

short written assignments (in class or set as homework)

online end-of-semester test, including quiz on the reading list (winter semester) and questions based on the exam format


Summer Semester:

• short guided essay (you will get specific guidelines from the course instructor) and/or written home assignment (exam practice: questions based on the exam format)

• online quiz on the reading list (summer semester)


Final examination at the end of the academic year:

• Format: written

• Content: covers both the lectures and the classes (the reading list discussed in class, also the home reading list as well as obligatory essays and book chapters)

• Example questions: see the handout on Pegaz and/or Teams


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

continuous assessment of students' contribution to class discussions

short written assignments (homework or in-class)

quizes on the reading list

short guided essay

final written examination


Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Metody dydaktyczne:

The course covers lectures and classes.

The lectures will be taught online via MS Teams in the slots scheduled in the timetable.

The classes will be taugh in class, or on Teams, depending on the situation.

Students are expected to be present in class or online and participate in discussions (in the case of online teaching via (video) conversations and/or chats).


Some classes may take the form of written interaction via Pegaz discussion forum.


All course materials (the reading list, handouts, written assignments, and tests) will be available on Pegaz and Teams.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filologia angielska, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

a survey course in English literature and culture from the Victorian age to the present

Pełny opis:

a survey course in English literature and culture from the Victorian age to the present

Literatura:

Filologia angielska (FA)

English Literature, Year II, Reading List 2021/22

Novels and short stories

Winter semester:

Emily Brontë, Wuthering Heights

Charles Dickens, Great Expectations

Thomas Hardy, “On the Western Circuit”

Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (home reading)

Joseph Conrad, Heart of Darkness

James Joyce, A Portrait of the Artist as a Young Man

D.H. Lawrence, “Odour of Chrysanthemums”

Virginia Woolf, To the Lighthouse

Summer semester

George Orwell, 1984

William Golding, Lord of the Flies

Doris Lessing, “One off the Short List”

Angela Carter, “The Company of Wolves”

Kazuo Ishiguro, Never Let Me Go

Ian McEwan, Enduring Love

Hanif Kureishi, “My Son the Fanatic” (home reading)

Zadie Smith, White Teeth (selected chapters)

Ali Smith, “After Life”

Poetry

Winter semester:

Alfred Tennyson, “The Lady of Shalott”, In Memoriam 54; home reading: “The Charge of the Light Brigade”

Robert Browning, “My Last Duchess”

Elizabeth Barrett Browning, “The Cry of the Children” (home reading)

Matthew Arnold, “Dover Beach”

Dante Gabriel Rossetti, “The Blessed Damozel” (home reading)

Christina Rossetti, “After Death” (home reading)

Thomas Hardy, “Hap”

W.B. Yeats, “Easter 1916”, “Sailing to Byzantium” (one for home reading)

T.S. Eliot, “The Love Song of J. Alfred Prufrock”, The Waste Land Part One

Rupert Brooke, “The Soldier”

Wilfred Owen, “Dulce Et Decorum Est”

Summer semester

Dylan Thomas, "A Refusal to Mourn the Death, by Fire, of a Child in London”

W.H. Auden, “The Unknown Citizen”

Philip Larkin, “Toads”

Seamus Heaney, “The Tollund Man”

Carol Ann Duffy, “Education for Leisure”

Edwin Morgan, “The First Men on Mercury”

Drama

Winter semester:

G.B. Shaw, Mrs Warren’s Profession (home reading)

Samuel Beckett, Waiting for Godot

Summer semester

Harold Pinter, The Birthday Party

John Osborne, Look Back in Anger (home reading)

Background reading

Obligatory (1-3 covering the winter semester):

1. Robin Gilmour, “Introduction: The Novel and the Age,” in: The Novel in the Victorian Age: A Modern Introduction. London: Edward Arnold, 1986.

2. Erich Auerbach, “The Brown Stocking,” in: Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. Princeton: Princeton University Press, 1974. (or other editions)

3. Virginia Woolf, “Modern Fiction,” in: The Norton Anthology of English Literature (any edition)

4. David Lodge, “Two Kinds of Modern Fiction,” in: The Modes of Modern Writing: Metaphor, Metonymy and the Typology of Modern Literature. London: Edward Arnold, 1983.

optional:

• Bronisława Bałutowa, Powieść angielska XX wieku. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.

• Malcolm Bradbury, The Modern British Novel 1878-2001. Rev. ed. London: Penguin Books, 2001.

• The Norton Anthology of English Literature, vol.2. Gen. ed. M.H. Abrams. New York and London: W.W. Norton, 2000 (or later editions)

• Joseph Bristow (ed.). The Cambridge Companion to Victorian Poetry. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

• Deidre David (ed.). The Cambridge Companion to the Victorian Novel. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

• David James (ed.). The Cambridge Companion to British Fiction since 1945. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

• Laura Marcus and Peter Nicholls (eds.), The Cambridge History of Twentieth-Century English Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

• Andrew Sanders, The Short Oxford History of English Literature. Oxford: Oxford University Press, 2004.

• Randall Stevenson, A Reader’s Guide to the Twentieth Century Novel in Britain. New York: Harvester Wheatsheaf, 1993.

websites:

http://www.victorianweb.org/

https://www.poetryfoundation.org/

Uwagi:

Some classes may take the form of written interaction via Pegaz discussion forum. Students will be informed about the dates of these classes beforehand.

“Biorę udział w akcji TęczUJ Zajęcia z domu, ale nie z szafy: przy mnie możesz czuć się bezpiecznie"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c