Składnia języka angielskiego: forma, znaczenie i funkcja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF.FA-SLII4.3n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Składnia języka angielskiego: forma, znaczenie i funkcja |
Jednostka: | Instytut Filologii Angielskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szczepańska-Włoch | |
Prowadzący grup: | Joanna Szczepańska-Włoch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Tryb prowadzenia zajęć: | zdalne |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu składni języka angielskiego i uświadomienie ścisłych związków pomiędzy składnią, interpretacją i funkcjami pragmatycznymi struktur zdaniowych. |
|
Efekty kształcenia: | Student ma uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu składni w systemie języka, zna aparat pojęciowo-terminologiczny składni kreskowej, a także ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat kategorii leksykalnych i składniowych, zasad budowy fraz w modelu składni kreskowej, rodzajów i funkcji składników fraz, struktury argumentowo-predykatowej i jej reprezentacji leksykalno-składniowej, ról tematycznych argumentów, własności formalnych i semantycznych modyfikatorów, wybranych alternacji ram składniowych predykatów werbalnych, struktury i składników zdań i zależności między ich własnościami formalnymi, semantycznymi i pragmatycznymi, w tym na temat schematów zdaniowych nacechowanych pod względem struktury informacyjnej. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykonanie w wyznaczonym terminie w trakcie semestru 3 prac pisemnych i uzyskanie co najmniej 50% punktów z każdego zadania (punktacja nie liczy się do oceny końcowej) ; pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (min. 60% punktów). Ocena z egzaminu wg następującej skali: 60-68% dostateczny 69-76% dostateczny plus 77-84% dobry 85-92% dobry plus 93-100% bardzo dobry Egzamin pisemny: online test exam na platformie Pegaz (75 minut). Zadania egzaminacyjne zamknięte: test luk, test Prawda/Fałsz, test wyboru (65%). Zadania otwarte (analityczne): 35%. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sprawdzanie efektów pracy z materiałem kursowym w trakcie semestru poprzez 3 prace pisemne (revisions) i uzyskanie co najmniej 50% punktów za każde zadanie oraz uzyskanie co najmniej 60% punktów na egzaminie pisemnym. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | E-learning (kurs na Teams) Metody podające - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 ETCS: 1: wykonanie w oparciu o treści przekazane w trakcie wykładu i lekturę zadanego materiału kursowego 3 zadań pisemnych w trakcie semestru i uzyskanie co najmniej 50% punktów z każdego zadania (punktacja nie liczy się do oceny końcowej) (45h) 2: praca własna (lektura materiałów kursowych), przygotowanie do końcowego egzaminu pisemnego i zdany końcowy egzamin pisemny (45h). |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filologia angielska, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do składni współczesnego języka angielskiego, skupiające się na formalnych własnościach(wybranych) konstrukcji składniowych i związkach pomiędzy własnościami formalnymi konstrukcji, ich znaczeniem i funkcjami pragmatycznymi. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do składni współczesnego języka angielskiego w ujęciu składni kreskowej, skupiające się na formalnych własnościach(wybranych) konstrukcji składniowych i związkach pomiędzy własnościami formalnymi konstrukcji, ich interpretacją i funkcjami pragmatycznymi. Zagadnienia omawiane w trakcie kursu: składnia jako program mentalny generujący frazy i zdania, kategorie leksykalne i składniowe, wybrane alternacje ram składniowych predykatów werbalnych, struktura zdań i zależności między własnościami formalnymi, semantycznymi i pragmatycznymi zdań, struktura informacyjna w strukturze zdania, nacechowane informacyjnie schematy zdaniowe współczesnej angielszczyzny. |
|
Literatura: |
Aarts, B. English syntax and argumentation. Palgrave Macmillan. 2001. Aarts, B. Oxford Modern English Grammar. Oxford University Press. 2011. Brinton, L and D. Brinton. The linguistic structure of Modern English (with online workbook). John Benjamins. 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.