Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Składnia języka angielskiego: forma, znaczenie i funkcja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF.FA-SLII4.3n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Składnia języka angielskiego: forma, znaczenie i funkcja
Jednostka: Instytut Filologii Angielskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szczepańska-Włoch
Prowadzący grup: Joanna Szczepańska-Włoch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Tryb prowadzenia zajęć:

zdalne

Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu składni języka angielskiego i uświadomienie ścisłych związków pomiędzy składnią, interpretacją i funkcjami pragmatycznymi struktur zdaniowych.

Efekty kształcenia:

Student ma uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu składni w systemie języka, zna aparat pojęciowo-terminologiczny składni kreskowej, a także ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat kategorii leksykalnych i składniowych, zasad budowy fraz w modelu składni kreskowej, rodzajów i funkcji składników fraz, struktury argumentowo-predykatowej i jej reprezentacji leksykalno-składniowej, ról tematycznych argumentów, własności formalnych i semantycznych modyfikatorów, wybranych alternacji ram składniowych predykatów werbalnych, struktury i składników zdań i zależności między ich własnościami formalnymi, semantycznymi i pragmatycznymi, w tym na temat schematów zdaniowych nacechowanych pod względem struktury informacyjnej.

Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Wykonanie w wyznaczonym terminie w trakcie semestru 3 prac pisemnych i uzyskanie co najmniej 50% punktów z każdego zadania (punktacja nie liczy się do oceny końcowej) ; pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (min. 60% punktów).

Ocena z egzaminu wg następującej skali:

60-68% dostateczny

69-76% dostateczny plus

77-84% dobry

85-92% dobry plus

93-100% bardzo dobry


Egzamin pisemny: online test exam na platformie Pegaz (75 minut).

Zadania egzaminacyjne zamknięte: test luk, test Prawda/Fałsz, test wyboru (65%). Zadania otwarte (analityczne): 35%.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Sprawdzanie efektów pracy z materiałem kursowym w trakcie semestru poprzez 3 prace pisemne (revisions) i uzyskanie co najmniej 50% punktów za każde zadanie oraz uzyskanie co najmniej 60% punktów na egzaminie pisemnym.


Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Metody dydaktyczne:

E-learning (kurs na Teams)

Metody podające - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna

Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe


Bilans punktów ECTS:

3 ETCS:

1: wykonanie w oparciu o treści przekazane w trakcie wykładu i lekturę zadanego materiału kursowego 3 zadań pisemnych w trakcie semestru i uzyskanie co najmniej 50% punktów z każdego zadania (punktacja nie liczy się do oceny końcowej) (45h)

2: praca własna (lektura materiałów kursowych), przygotowanie do końcowego egzaminu pisemnego i zdany końcowy egzamin pisemny (45h).

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści podstawowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filologia angielska, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Wprowadzenie do składni współczesnego języka angielskiego, skupiające się

na formalnych własnościach(wybranych) konstrukcji składniowych i związkach

pomiędzy własnościami formalnymi konstrukcji, ich znaczeniem i funkcjami

pragmatycznymi.

Pełny opis:

Wprowadzenie do składni współczesnego języka angielskiego w ujęciu składni kreskowej, skupiające się na formalnych własnościach(wybranych) konstrukcji składniowych i związkach pomiędzy własnościami formalnymi konstrukcji, ich interpretacją i funkcjami pragmatycznymi. Zagadnienia omawiane w trakcie kursu: składnia jako program mentalny generujący frazy i zdania, kategorie leksykalne i składniowe, wybrane alternacje ram składniowych predykatów werbalnych, struktura zdań i zależności między własnościami formalnymi, semantycznymi i pragmatycznymi zdań, struktura informacyjna w strukturze zdania, nacechowane informacyjnie schematy zdaniowe współczesnej angielszczyzny.

Literatura:

Aarts, B. English syntax and argumentation. Palgrave Macmillan. 2001.

Aarts, B. Oxford Modern English Grammar. Oxford University Press. 2011.

Brinton, L and D. Brinton. The linguistic structure of Modern English (with online workbook). John Benjamins. 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c