Pragmatyka i komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF.FEN-SLIII4.2n | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pragmatyka i komunikacja międzykulturowa | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Angielskiej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Władysław Chłopicki, Andrzej Kurtyka, Jerzy Świątek | |
Prowadzący grup: | Władysław Chłopicki, Andrzej Kurtyka, Jerzy Świątek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Student powinien znać centralne zagadnienia z zakresu pragmatyki językowej. Powinien także potrafić analizować teksty i wypowiedzi z perspektywy pragmatycznej, jak również świadomie wykorzystywać we własnych tekstach i wypowiedziach środki językowe realizujące określone znaczenia pragmatyczne. W zakresie wiedzy student: NF1A_W01 (NFEn1A_W01) ma podstawową i uporządkowaną wiedzę z zakresu aparatu pojęciowo-terminologicznego stosowanego w językoznawstwie, a w szczególności w pragmatyce językoznawczej + NF1A_W06 (NFEn1A_W08 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstu z perspektywy pragmatyki językowej + W zakresie umiejętności student: NF1A_U09 (NFEn1A_U09) potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstu oraz przeprowadzić jego analizę i interpretację z perspektywy pragmatycznej + |
|
Wymagania wstępne: | Wstęp do językoznawstwa |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obecność na zajęciach i pisemny test końcowy |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Na ćwiczeniach wymagana jest obecność. Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, przygotowania do zajęć oraz realizacji zadań domowych Metody kształtujące dla oceny ciągłej to: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu - dyskusja oceniająca po wykonaniu wszystkich zadań przez studentów Metody podsumowujące: - ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu pisemnego |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 |
|
Skrócony opis: |
Przegląd podstawowych problemów pragmatyki | |
Pełny opis: |
1. Definicja pragmatyki, przegląd podstawowych problemów, modele komunikacyjne 2. Kontekst, kotekst, wiedza encyklopedyczna 3. Deiksa 4. Referencja, implikatura, presupozycja 5. Akty mowy 6. Zasada kooperacji, implikatura konwersacyjna 7. Teoria relewancji 8. Teorie grzeczności 9. Analiza konwersacyjna/ pragmatyka międzykulturowa 10. Test końcowy | |
Literatura: |
Cuttings, J. (2008). Pragmatics and Discourse. A resource book for students. 2nd ed. Routledge. Grundy, P. (2008). Doing Pragmatics Oxford University Press. Leech, G. (1983). Principles of Pragmatics. New York:Longman. Levinson, S. (1983) Pragmatics, Cambridge University Press Mey, J. (2001). Pragmatics: An Introduction. 2nd ed. Blackwell. Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford University Press. Additional sources: Awdiejew A. (1987), Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzeń, Kraków Marmaridou, S. (2000), Pragmatic Meaning and Cognition, John Benjamins. Cruse, D. A. (2004), Meaning in Language : An Introduction to Semantics and Pragmatics, 2nd ed. Oxford UP. Huang, Y. 2006, Pragmatics. Oxford Textbooks in Pragmatics. Schiffrin, D. (1994). Approaches to Discourse. Blackwell Searle, J. R. (1969). Speech acts. Cambridge:Cambridge University Press |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.