Medycyna katastrof
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFa.FAR-4ST-O-MedKat | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Medycyna katastrof | ||
Jednostka: | Wydział Farmaceutyczny | ||
Grupy: |
przedmioty farmacja, studia jednolite magisterskie, stacjonarne, IV rok, sem. zimowy, obowiązkowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin ![]() Seminarium, 10 godzin ![]() Wykład w formie kształcenia na odległość, 14 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Orlicki | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Długosz, Tomasz Górecki, Jerzy Jaskuła, Katarzyna Kącka, Karol Łyziński, Jacek Nitecki, Paweł Orlicki, Dorota Podgórska, Tomasz Sanak, Barbara Seweryn, Marek Siuta, Arkadiusz Trzos | |
Strona przedmiotu: | https://medycynakatastrof.wl.cm.uj.edu.pl/pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Wiedza: - zna metody oceny podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia oraz zasady udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy; - zna i rozpoznaje sytuację zagrażającą zdrowiu lub życiu człowieka. - zna objawy zaburzenia podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia życia i zdrowia. - zna aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo- oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych - zna zasady udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy poszkodowanemu w wypadku - zna zasady ewakuacji i transportu pacjentów Umiejętności: - rozpoznaje sytuacje zagrażające zdrowiu lub życiu człowieka, stosuje zasady kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz udziela kwalifikowanej pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia; - wykonuje podstawowe /bezprzyrządowe i przyrządowe/ zabiegi resuscytacyjne - wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego, - wykonuje czynności mające na celu podtrzymanie i stabilizację podstawowych funkcji życiowych – w tym czynności układu oddechowego i krążenia. - wykonuje inne czynności ratunkowe /np. ewakuację, transport/ - udziela pierwszej pomocy ofiarom nagłych zachorowań i wypadków - wykonuje zabezpieczenie i stabilizuje różne obszary ciała uszkodzone w wyniku działania czynników zewnętrznych Kompetencje społeczne W zakresie kompetencji społecznych absolwent: - ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne; - ma świadomość społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych; - posiada nawyk wspierania działań pomocowych i zaradczych. - odpowiedzialnie przygotowuje się do podejmowania kwalifikowanej pierwszej pomocy - współpracuje w grupie biorąc odpowiedzialność za terminowe i rzetelne wykonanie powierzonych zadań Podstawowym celem programu nauczania jest zapoznanie studentów ze specyfiką postępowania ratunkowego z pacjentem urazowym oraz w wybranych stanach nagłych na wstępnym etapie (przedszpitalnym) udzielania mu profesjonalnej pomocy medycznej. Głównym celem do osiągniecia podczas realizacji zajęć jest nauczenie rozpoznawania stanów zagrożenia życia i samodzielnego podejmowania decyzji w trakcie realizacji poznawanych procedur ratowniczych i medycznych. |
|
Efekty kształcenia: | A.W2. zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy, narządy zmysłów, powłoka wspólna); A.W3. zna prawidłową budowę i funkcje komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego oraz rozumie współzależności ich budowy i funkcji w warunkach zdrowia i choroby; A.W22. posiada wiedzę o pozytywnych i negatywnych efektach oddziaływań zewnętrznych czynników fizycznych na organizm. A.U1. potrafi przedstawiać topografię narządów ciała ludzkiego, posługując się nazewnictwem anatomicznym; A.U2. potrafi stosować nazewnictwo anatomiczne do opisu stanu zdrowia i choroby; A.U16. potrafi wyjaśniać wpływ czynników środowiskowych, w tym temperatury, przyspieszenia ziemskiego, ciśnienia atmosferycznego, pola elektromagnetycznego oraz promieniowania jonizującego na organizm; A.K1. jest świadomy konieczności stałego dokształcania się. B.K2. dąży do korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej. C.W4. zna podstawy medycyny opartej na dowodach; C.W14. zna metody oceny podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia oraz zasady udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy w chorobach układu sercowo-naczyniowego, oddechowego, nerwowego i w zatruciach; C.W15. posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa poszkodowanego oraz osoby ratującej w trakcie udzielania pierwszej pomocy, możliwych zagrożeń biologicznych i środowiskowych; C.U8. potrafi rozpoznawać stany zagrożenia życia z zastosowaniem praktycznych sposobów oceny układu oddechowego; C.U9. potrafi rozpoznawać nagłe zatrzymanie krążenia i stosować uniwersalny algorytm postępowania w zakresie podstawowych czynności reanimacyjnych u dorosłych i dzieci, w tym z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego; C.U10. potrafi udzielać pomocy poszkodowanemu w przypadku urazu, krwotoku lub zatrucia; |
|
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie przedmiotu obejmuje aktywne uczestnictwo w wykładach, seminariach i ćwiczeniach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń i seminariów objętych programem nauczania /poświadczone podpisem asystenta w książeczce zajęć/ oraz zaliczenie końcowego testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. Zaliczenie na ocenę. Zaliczenie przedmiotu wymaga spełnienia następujących warunków: 1. obecnością na zajęciach – możliwa jedna usprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach praktycznych i seminarium 2. wykazaniem się wiedzą teoretyczną i praktycznymi umiejętnościami wymaganymi podczas ćwiczeń i seminariów 3. uzyskaniem przynajmniej 20 pkt. /66,3% poprawnych odpowiedzi/ na teście zaliczeniowym Skala ocen 00-19 pkt. nast 20-22 pkt. dst 23-24 pkt. +dst 25-26 pkt. db 27-28 pkt. +db 29-30 pkt. bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie przedmiotu wymaga spełnienia następujących warunków: 1. obecnością na zajęciach – możliwa jedna usprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach praktycznych i seminarium 2. wykazaniem się wiedzą teoretyczną i praktycznymi umiejętnościami wymaganymi podczas ćwiczeń i seminariów 3. uzyskaniem przynajmniej 20 pkt. /66,3% poprawnych odpowiedzi/ na teście zaliczeniowym Skala ocen 00-19 pkt. nast 20-22 pkt. dst 23-24 pkt. +dst 25-26 pkt. db 27-28 pkt. +db 29-30 pkt. bdb |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady (14 godz.) – realizowane w formie konwersatoryjnej mający na celu wprowadzenie studentów w specyfikę ratownictwa medycznego i medycyny ratunkowej oraz katastrof. Seminaria (10 godz.) – stanowią forum dyskusyjne nad wybranymi zagadnieniami opracowanymi samodzielnie przez studentów według przedstawionego w Przewodniku programu. Ćwiczenia (6 godz.) – pozwalają studentom nabyć umiejętności praktycznych w wykonywaniu procedur ratunkowych i wstępnego leczenia pacjentów. Symulacje pozwalają na sprawdzenie i doskonalenie umiejętności praktycznych w środowisku zbliżonym do rzeczywistego miejsca udzielania pomocy pacjentom. |
|
Bilans punktów ECTS: | 1 Udział w wykładach – 14 godzin dydaktycznych Udział w seminariach – 10 godzin dydaktycznych Udział w ćwiczeniach praktycznych – 6 godzin dydaktycznych Test zaliczeniowy – 1 godz. |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY /14 godz./ Medycyna Katastrof i Medycyna Ratunkowa – definicje, cele i zadania w współczesnym świecie. Zagadnienia etyczne w katastrofach. Międzynarodowe prawo humanitarne. Systemy ratownictwa medycznego na świecie. Państwowy System Ratownictwa Medycznego. Ustawa o systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne Ocena zagrożenia życia na podstawie prostej oceny parametrów życiowych. Skutki działania różnych rodzajów energii na organizm ludzki. Zapobieganie obrażeniom .Postępowanie z pacjentem urazowym. Organizacja działań ratunkowych w miejscu wypadku i nagłego zachorowania .. Postępowanie ratownicze w ramach segregacji i przygotowania do transportu. Działania ratunkowe w szczególnych sytuacjach zagrożeń środowiskowych. Zdarzenia z udziałem materiałów CBRNiE. Zagrożenia terrorystyczne. Problemy psychologiczne ratownictwa z uwzględnieniem specyfiki katastrof. SEMINARIA /10godz./ 1.Ocena miejsca zdarzenia. Zabezpieczenie miejsca zdarzenia drogowego. Zgłaszanie do CPR Badanie pacjenta w schemacie ABCD. Skala AVPU. Wstrząs hipowolemiczny. Postępowanie przeciwwstrząsowe na miejscu zdarzenia /3 godziny/ 2. Postępowanie z pacjentem urazowym. Urazy głowy, szyi, kręgosłupa, klatki piersiowej, brzucha,miednicy i kończyn. Specyfika pomocy doraźnej u dzieci i kobiet ciężarnych /3 godz./ 3.Postępowanie w wybranych sytuacjach klinicznych. Stany bezpośredniego zagrożenia życia. ( ostry zespół wieńcowy, atak astmy, anafilaksja, udar, hypotermia, odmrożenia, hypertermia , wstrząs-różne postacie , krwawienie z nosa. / 4 godz./ ĆWICZENIA /6godz./ 1.Chory nieprzytomny- zatrzymanie krążenia- rozpoznanie, przyczyny, postępowanie Przypomnienie zasad BLS- AED i pozycji bocznej. Niedrożność górnych dróg oddechowych-rozpoznanie, rodzaje, przyczyny. Metody udrażnianie górnych dróg oddechowych. Pierwsza pomoc w zadławieniu. Praktyczne wykorzystanie chusty twarzowej, maski twarzowej, worka Ambu,tlenoterapii. 2.Badanie pacjenta urazowego ITLS i wstępne zaopatrzenie dostępnymi środkami. (Apteczka). Organizacja działań ratunkowych w zdarzeniach jednostkowych, mnogich, masowych i katastrofach. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa A. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa. Podręcznik dla studentów pod red. prof. dr hab. n. med. J. Andresa, Kraków 2011 B. John Emory Campbell, Roy Lee Alson: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Wydanie VIII. Wydawca: Medycyna Praktyczna, Rok wydania: 2017 r. Literatura uzupełaniająca: A. Dąbrowski M., Sanak T.: Tamowanie krwotoków. Opatrunki, opatrunki hemostatyczne oraz opaski zaciskowe stosowane w ratownictwie taktycznym. Na Ratunek 4/2014 B. Łyziński K., Długosz K., Trzos A.: Urazy kobiet w ciąży w praktyce ratownictwa medycznego . Na Ratunek 3/2015 C. Trzos A., Długosz K.: Zarządzanie działaniami ratowniczymi w zdarzeniach masowych i katastrofach. Propozycje rozwiązań systemowych. Na Ratunek. 4/6 2015 D. Trzos A., Krzowski Ł., Długosz K.: Specyfika działań ratownictwa medycznego w obliczu zagrożenia biologicznego. Na ratunek. 4/2017 E. Trzos A.: Działania ratunkowe w obliczu zagrożenia CBRNiE. Na ratunek. 6/2016 F. www.prc.krakow.pl – wytyczne ERC /Europejskiej Rady Resuscytacji/ https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/77518,zasady-udzielania-pierwszej-pomocy https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/77682,uciskanie-klatki-piersiowej https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/77600,zabiegi-resuscytacyjne-u-doroslych https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/77737,zadlawienie https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/77766,zachorowania https://alergie.mp.pl/aktualnosci/164975,wstrzas- anafilaktyczny-smiertelnie-grozny https://nagle.mp.pl/resuscytacja/dorosli/dorosli_filmy/88511,adrenalina-do-samodzielnego-podawania https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/77686,aed https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/77801,urazy https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/77872,ukaszenia-i-ugryzienia https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/165475,rana https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/165227,oparzenia https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/130305,rozmowa-z-dyspozytorem-pogotowia-ratunkowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.