Naukowa informacja o leku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFa.FAR-5NS-O-NauInf | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Naukowa informacja o leku | ||
Jednostka: | Zakład Farmacji Klinicznej | ||
Grupy: |
przedmioty farmacja, studia jednolite magisterskie, niestacjonarne, V rok, sem. zimowy, obowiązkowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Cios | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest samodzielne i efektywne korzystanie z dostępnych źródeł informacji z zakresu farmacji i nauk pokrewnych oraz poznanie zasad tworzenia Charakterystyki Produktu Leczniczego i redagowania ulotki informacyjnej o leku dla pacjenta. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: B.W27 Korzysta z internetowych baz danych, wymienia przykładowe bazy danych; E.W18 Zna podstawowe źródła informacji o leku (książki, czasopisma, bazy danych) zawierające wiadomości na temat produktu leczniczego; E.W19 Wymienia elementy Charakterystyki Produktu Leczniczego i redagowania ulotki informacyjnej o leku dla pacjenta; E.W20 Zna różnice między ulotką informacyjną o leku a ulotką dołączaną do suplementów diety oraz innych produktów dostępnych w aptece; E.W21 Posługuje się Charakterystyką Produktu Leczniczego i wyrobu medycznego w celu optymalizacji farmakoterapii. W zakresie umiejętności: D.U18 Udziela informacji o działaniu leku w sposób zrozumiały dla pacjenta; E.U41 Korzysta z różnych źródeł informacji o lekach, w tym w języku angielskim, i krytycznie interpretuje te informacje. W zakresie kompetencji społecznych: B.K1 Posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji. |
|
Wymagania wstępne: | Student przed rozpoczęciem zajęć z przedmiotu: - zna podstawowe kategorie leków; - zna klasyfikacje działań niepożądanych; - umie wyszukać piśmiennictwo naukowe, dokonuje jego oceny; - korzysta z różnych źródeł informacji o lekach; - dokonuje samodzielnej oceny wiarygodności i jakości źródeł informacji; - pracuje z edytorami tekstu i programami do tworzenia prezentacji i notatek; - obsługuje komputer w zakresie edycji tekstu, grafiki, gromadzenia i wyszukiwania danych oraz przygotowania prezentacji; - wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia modułu wymagana jest obecność na wszystkich zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny ciągłej oraz przygotowanie pisemnego opracowania ulotki informacyjnej o leku dla pacjenta. Ulotka będzie oceniana w skali od 0 do 10 punktów. Aby uzyskać zaliczenie należy zdobyć minimum 6 punktów |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie obejmuje ocenę ciągłą prowadzoną podczas zajęć oraz ocenę końcową realizowaną w oparciu o krótkie omówienie ciekawej strony internetowej, pisemne opracowanie problemu dotyczącego farmakoterapii oraz pisemne opracowanie ulotki informacyjnej o leku dla pacjenta. W ramach oceny ciągłej prowadzonej w trakcie zajęć prowadzący ocenia merytoryczną oraz techniczną jakość przygotowanych materiałów, poprawność prezentacji, jakość udziału w pracach grupy, umiejętność krytycznej analizy informacji. Po każdych zajęciach informacja o wynikach oceny podawana jest do wiadomości studentów. Ocena wystawiana jest na podstawie sumy punktów z oceny ciągłej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody programowane: wykorzystanie komputera Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, seminarium, dyskusja dydaktyczna, Metody podające: prelekcja, prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: Seminaria - 15 h Praca własna studenta: Zapoznanie z materiałami niezbędnymi do realizacji pracy w trakcie zajęć: 10 h Przygotowanie prezentacji, przygotowanie ulotki informacyjnej o leku dla pacjenta: 5 h w sumie: 30 h = 1 pkt ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Seminaria: I. Wprowadzenie do zagadnień z naukowej informacji o leku. II. Podział i ogólna charakterystyka źródeł informacji. Sporządzanie wykazu piśmiennictwa. III. E-zasoby jako nowoczesne źródła informacji: bazy danych Medline, PubMed i Embase. Sieci komputerowe i możliwości ich wykorzystania do wyszukiwania danych na temat interakcji leków – wyszukiwanie i interpretacja informacji, ocena wyszukiwarek. Internet jako źródło informacji dla farmaceuty i pacjenta na temat choroby i leku. Ocena stron internetowych skierowanych do pacjenta. IV. Publikacje i publikowanie: typy i ocena wiarygodności publikacji, opis bibliograficzny, elementy prawa autorskiego. V. Zasady tworzenia Charakterystyki Produktu Leczniczego. Redagowania ulotki informacyjnej o leku dla pacjenta. Monitorowanie niepożądanych działań leków, źródła pozyskiwania danych, dokumentacja oraz formy przekazywania informacji. VI. Współczesne aspekty współpracy lekarza i farmaceuty oraz farmaceuty i pacjenta. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Malone PM i wsp.: Drug Information: A Guide for Pharmacists. McGraw-Hill, 2006. ISBN: 0-07-110548-4. 2. Knox C i wsp.: DrugBank 3,0: a knowledgebase for drugs, 'Omics' research on drugs. Nucleic Acids Res.: 2010, 1-7. 3. Wexler Ph: TOXNET: An evolving web resource for toxicology and environmental health information. Toxicology 2001, 157, 3-10. 4. Sangkuhl K i wsp.: PharmGKB: Understanding the effects of individual genetic variants. Drug Metab Rev 2008, 40(4), 539-551. Literatura uzupełniająca: 1. Antczak M., Nowacka A.: Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik. Warszawa, Wydaw. SBP, 2008. ISBN 97883614640307 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.