Metody analiz ilościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.D-A2.34 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody analiz ilościowych |
Jednostka: | Wydział Filozoficzny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
1. Znaczenie analiz struktury czynnikowej konstruktów w badaniach społecznych. 2. Warunki brzegowe stosowania analizy czynnikowej 3. Analiza czynnikowa a analiza głównych składowych. 4. Macierz korelacji polichorycznej/tetrachorycznej a macierz korelacji Pearsona. 5. Metody określania optymalnej liczby czynników. 6. Metody rotacji w eksploracyjnej analizie czynnikowej. 7. Miary dopasowania modeli czynnikowych. 8. Konfirmacyjna a eksploracyjna analiza czynnikowa. 9. Modele mieszane (ESEM). 10. Testowanie międzygrupowej i wzdłużnej niezmienności pomiarowej w ramach konfirmacyjnej analizy czynnikowej. 11. Modele wyższego rzędu oraz podwójnego czynnika. 12. Testowanie rzetelności struktur latentnych. W trakcie zajęć wykorzystywane będą dwa programy do analiz statystycznych: SPSS oraz R (przede wszystkim Lavaan oraz psych). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press. Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych: Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zakrzewska, M. (1994). Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Literatura uzupełniająca: Humenny, G., & Grygiel, P. (2015). Wielowymiarowa struktura latentna w perspektywie analizy czynnikowej. W A. Pokropek (Red.), Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania (s. 130–165). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W efekcie przeprowadzonych zajęć doktorant: 1. Zna znaczenie analiz struktury czynnikowej konstruktów w badaniach społecznych. 2. Zna warunki brzegowe stosowania analizy czynnikowej 3. Zna różnice między analizą czynnikową a analizą głównych składowych. 4. Wie czym różni się macierz korelacji polichorycznej/tetrachorycznej od macierzy korelacji Pearsona. 5. Zna podstawowe metody określania optymalnej liczby czynników. 6. Zna metody rotacji w eksploracyjnej analizie czynnikowej. 7. Zna miary dopasowania modeli czynnikowych. 8. Wie na czym polegają różnice między konfirmacyjną a eksploracyjną analizą czynnikową. 9. Zna specyfikę modeli mieszanych (ESEM). 10. Wie na czym polega testowanie międzygrupowej i wzdłużnej niezmienności pomiarowej w ramach konfirmacyjnej analizy czynnikowej. 11. Zna pojęcie modeli wyższego rzędu oraz podwójnego czynnika. 12. Zna sposoby testowania rzetelności struktur latentnych. Umiejętności W efekcie przeprowadzonych zajęć doktorant: 1. Potrafi określić znaczenie analiz struktury czynnikowej konstruktów w badaniach społecznych. 2. Umie wymienić warunki brzegowe stosowania analizy czynnikowej 3. Potrafi wskazać różnice między analizą czynnikową a analizą głównych składowych. 4. Umie wykazać specyfikę macierz korelacji polichorycznej/tetrachorycznej oraz macierzy korelacji Pearsona oraz zastosować je do odpowiednich danych. 5. Posiada praktyczną umiejętność określania optymalnej liczby czynników. 6. Umie wybrać odpowiednie metody rotacji w eksploracyjnej analizie czynnikowej. 7. Potrafi zinterpretować miary dopasowania modeli czynnikowych. 8. Umie odróżnić konfirmacyjną analizę czynnikową od analiz ekploracyjnych. 9. Potrafi wykorzystać w praktyce modele mieszane (ESEM). 10. Posiada umiejętność testowania międzygrupowej i wzdłużnej niezmienności pomiarowej w ramach konfirmacyjnej analizy czynnikowej. 11. Potrafi estymować modele wyższego rzędu oraz podwójnego czynnika. 12. Umie przeprowadzić testowanie rzetelności struktur latentnych. Kompetencje W efekcie przeprowadzonych zajęć doktorant: 1. Dysponuje kompetencjami w zakresie dobierania poprawnej techniki analizy czynnikowej do realizowanego projektu badawczego. 2. Posiada kompetencje analitycznego spojrzenia na realizowany projekt badań pod kątem jego przydatności dla teorii i praktyki badań edukacyjnych. 3. Posiada kompetencje samodzielnego przeprowadzenia analizy struktury czynnikowej, przygotowania raportu z nich wraz z prezentacją wyników. 4. Posiada świadomość konieczności pogłębiania swojej wiedzy z zakresu analizy struktur latentnych celem prowadzenia bardziej zawansowanych analiz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest 1. 90% obecności na zajęciach 2. przedłożenie projektów Pozytywnie zaliczone zaliczenie końcowe – min. 60% Ocena końcowa jest wynikiem średnich z cząstkowych ocen uzyskanych z projektu oraz zaliczenia końcowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.