Scientific publication skills and strategies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.D.IPs-18 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Scientific publication skills and strategies | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski | ||
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapewnienie jego uczestnikom dogłębnego zrozumienia procesu publikacji naukowej, jej mechanizmów i znaczenia w ich karierze naukowej, a także zestawu praktycznych umiejętności i heurystyki, które pozwolą im skutecznie poruszać się po kaprysach tego procesu. Kurs będzie oparty na rzeczywistych procesach przeglądu z mojej własnej historii publikacji (zobacz, na przykład, Szwed i wsp., Neuron, 2003; Bola i wsp., PNAS, 2017), a jeśli to konieczne, z historii moich kolegów (np. psychologia społeczna). Z konieczności kursy będą skupiać się na psychologii poznawczej i neuronauce. Kurs rozpocznie się od wykładu na temat tego, jak działa proces publikacji, oraz na temat odpowiednich ról redakcyjnych, redaktorów i recenzentów oraz samych naukowców. Omówimy oczywiste i mniej oczywiste aspekty publikacji w ich życiu naukowym. Po wstępie przedstawię kilka przykładów rękopisów i odpowiedzi pierwszych recenzentów na ich życie. Uczestnicy kursu utworzą 2-3 osobowe grupy. Każda grupa otrzyma zadanie: 1) opracowania strategii odpowiedzi i pisemnej odpowiedzi dla recenzentów na jeden z manuskryptów 2) odgrywania roli recenzenta i redaktora w celu uzyskania odpowiedzi innych grup i napisania odpowiedzi do autorów. Ta część przyjmie formę indywidualnych konsultacji z grupami podczas pisania odpowiedzi. Wszystkie prace powstałe podczas kursu zostaną następnie przedstawione i omówione. W ostatniej części kursu 3) przydzielę istniejące, ostatnio opublikowane artykuły do każdej grupy, zgodnie z doświadczeniem grupy. W tej części zadaniem grup będzie sformułowanie krytyki artykułu, tak jak zrobiłby to krytyczny recenzent ("strzelanie" w dokumentach). |
||
Literatura: |
How to succeed in science: a concise guide for young biomedical scientists. Jonathan W. Yewdell. Nat Rev Mol Cell Biol. 2008 May; 9(5): 413–416. doi: 10.1038/nrm2389 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2685175/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18401347 https://theconversation.com/predicting-who-will-publish-or-perish-as-career-academics-18473 Building a Successful Career in Scientific Research: A Guide for PhD Students and Postdocs by Phil Dee A Scholar's Guide to Getting Published in English: Critical Choices and Practical Strategies, by Mary Jane Curry, Theresa Lillis |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.