Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy w rozwoju i samorealizacji człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IP-IIIMT10.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy w rozwoju i samorealizacji człowieka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Pedagogika szkolna z ter. ped. - IIst- I rok - sem. letni
Przedmioty dla programu WFZ-0207-2SO (Ped. szkolna z terapią pedagogiczną, stacjonarne II st)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Ablewicz
Prowadzący grup: Krystyna Ablewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Tryb prowadzenia zajęć:

stacjonarne

Cele kształcenia:

Cel teoretyczny: zapoznanie z wiedzą dotyczącą przebiegu i znaczenia procesu samorealizacji człowieka w procesie jego dorastania oraz budowaniu sprzyjających relacji w jego środowisku wychowawczym.

Cel praktyczny: teoretyczne przygotowanie pedagoga szkolnego do diagnozy relacji interpersonalnych w sytuacjach szkolnych z perspektywy ich znaczenia dla rozwoju osobowości i poczucia samorealizacji ucznia.

Efekty kształcenia:

WIEDZA:

W efekcie przeprowadzonych zajęć student zna:

1. definicje pojęcia "samorealizacja" oraz pojęcia synonimiczne i bliskoznaczne,

2. koncepcje człowieka ujmujące go jako zdolnego do podejmowania samorealizacji (Maslow, Rogers, Kozielecki),

3. potrzeby i problemy emocjonalne człowieka wynikające z etapów jego rozwoju i jakości relacji z innymi osobami,

4. lęk społeczny, jego przejawy i konsekwencje,

5. psychopedagogiczne koncepcje samorealizacji proponowane przez J. Mellibrudę oraz humanistyczno-egzystencjalną antropologię Gestalt,

6. posiada wiedzę na temat funkcji umiejętności interpersonalnych w procesie samorealizacji człowieka oraz Tutoringu jako metody wspierającej indywidualny rozwój człowieka

UMIEJĘTNOŚCI:

student potrafi:

1. przeprowadzić analizę porównawczą znaczeń pojęć podstawowych

2. przedstawić cechy charakterystyczne dla poszczególnych koncepcji człowieka prezentujących go jako zdolnego do samorealizacji,

3. określić i przeanalizować na przykładach czynniki wspierające samorealizację, bądź ją blokujące,

4. dokonać retrospekcyjnej analizy osobistego procesu samorealizacji,

5. zrobić mapę aktualnych potrzeb oraz wskazać działania je realizujące,

KOMPETENCJE:

W efekcie przeprowadzonych zajęć student poszerza samoświadomość i nabywa umiejętność w zakresie:

1. prowadzenia wstępnej autodiagnozy i ewaluacji osobistych procesów samorealizacji (uczenia się z własnego doświadczenia), również w pracy zespołowej

2. wymiany wiedzy i doświadczeń z innymi członkami grupy


Wymagania wstępne:

wiedza z zakresu wprowadzenia do pedagogiki, komunikacji interpersonalnej, psychologii wychowawczej

Forma i warunki zaliczenia:

obecność na wykładzie w min. 90%


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

egzamin: test pisemny, prezentacja

Terminy egzaminów i zaliczeń:

zgodnie z harmonogramem roku akademickiego na Uniwersytecie Jagiellońskim

Metody dydaktyczne:

wykład, wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja, ćwiczenia warsztatowe

Bilans punktów ECTS:

2

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści podstawowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Przedmiot posiada trzy główne bloki tematyczne:

1. Historyczne rozumienie procesu samorealizacji z perspektywy filozoficznej, społecznej oraz psychologicznej.

2. Humanistyczno-egzystencjalna antropologia człowieka oraz jest wyznaczniki do pracy pedagogicznej.

3. Wczesne relacje w rodzinie jako główne stymulatory twórczego rozwoju dziecka oraz ich znaczenia w kształtowaniu się poczucia samorealizacji i zdolności do realizacji osobistych zasobów.

4. Lękowe podłoże relacji interpersonalnych oraz zjawisko "relacji odwróconej" w rodzinie.

Pełny opis:

Tematy:

Pojęcia "samorealizacja" oraz pojęcia synonimiczne i bliskoznaczne;

Koncepcje człowieka akcentujące proces samorealizacji (Maslow, Rogers, Kozielecki, Dąbrowski);

Psychopedagogiczne koncepcje samorealizacji proponowane przez J. Mellibrudę oraz humanistyczno-egzystencjalną antropologię Gestalt w kontekście pracy pedagoga;

Potrzeby rozwojowe człowieka wynikające z etapów jego rozwoju oraz reakcje środowiska jako wspieranie bądź zaburzanie procesu samorealizacji;

Problematyka "odwróconych relacji"

Lęk społeczny i jego przejawy jako przyczyna zakłóceń w procesie samorealizacji.

Literatura:

Literatura:

,Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. V., Toruń, Wyd. „Żak”, s. 622-626,

Kozielecki J., (2006) Psychologia nadziei, Toruń, Wyd. „Żak”, r. II, s. 37-46, r. VII., s. 134-155,

Maslow A. H. Motywacja i osobowość, rozdz. 11,

Mellibruda J., (2001) Poszukiwanie siebie, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia, cz. I., III., IV.

Psychoanalityczne teorie rozwoju. Niezbędnik (2015), red. H. J. Grzegorzewska-Klarkowska, Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, cz. III.,

Scheffer H. R. (2012), Psychologia dziecka, Warszawa, Wyd. PWN, rozdz. 10, s. 332-355

Sunderland M (2019) Odwrócona relacja, GWP, Sopot.

Williams M., Teasdale J., Segal Z., Kabat-Zinn J., Warszawa, Wyd. Czarna Owca, cz. I.

Żłobicki W., (2009) Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby, Kraków, Wyd. Impuls, rozdz. 4.2.,

Literatura uzupełniająca:

Dąbrowski K. Trud istnienia, Warszawa, Wyd. Antyk Marcin Dybowski, s. 80-83

Hilliard E.B., (2010) Żyj pełnią życia pomimo nieśmiałości i lęku. W drodze do pewności siebie, Warszawa, Wyd. Czarna Owca, cz. II, III,

IV.,

Kabat-Zinn J., (2007) Gziekolwiek jesteś, bądź. Przewodnik uważnego życia, Wyd. IPSI Press. Łastik A., (2010) Poznaj swój głos…twoje narzędzie pracy, Warszawa, Wyd. Studio EMKA.

Uwagi:

Zakres treści oraz literatura mogą ulec zmianie w. ok 10 % ze względu na bieżące potrzeby uaktualnienia problematyki

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Ablewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c