Problemy w rozwoju i samorealizacji człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IP-IIIMT10.1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy w rozwoju i samorealizacji człowieka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Pedagogika szkolna z ter. ped. - IIst- I rok - sem. letni Przedmioty dla programu WFZ-0207-2SO (Ped. szkolna z terapią pedagogiczną, stacjonarne II st) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ablewicz | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ablewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Cele kształcenia: | Cel teoretyczny: zapoznanie z wiedzą dotyczącą przebiegu i znaczenia procesu samorealizacji człowieka w procesie jego dorastania oraz budowaniu sprzyjających relacji w jego środowisku wychowawczym. Cel praktyczny: teoretyczne przygotowanie pedagoga szkolnego do diagnozy relacji interpersonalnych w sytuacjach szkolnych z perspektywy ich znaczenia dla rozwoju osobowości i poczucia samorealizacji ucznia. |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA: W efekcie przeprowadzonych zajęć student zna: 1. definicje pojęcia "samorealizacja" oraz pojęcia synonimiczne i bliskoznaczne, 2. koncepcje człowieka ujmujące go jako zdolnego do podejmowania samorealizacji (Maslow, Rogers, Kozielecki), 3. potrzeby i problemy emocjonalne człowieka wynikające z etapów jego rozwoju i jakości relacji z innymi osobami, 4. lęk społeczny, jego przejawy i konsekwencje, 5. psychopedagogiczne koncepcje samorealizacji proponowane przez J. Mellibrudę oraz humanistyczno-egzystencjalną antropologię Gestalt, 6. posiada wiedzę na temat funkcji umiejętności interpersonalnych w procesie samorealizacji człowieka oraz Tutoringu jako metody wspierającej indywidualny rozwój człowieka UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi: 1. przeprowadzić analizę porównawczą znaczeń pojęć podstawowych 2. przedstawić cechy charakterystyczne dla poszczególnych koncepcji człowieka prezentujących go jako zdolnego do samorealizacji, 3. określić i przeanalizować na przykładach czynniki wspierające samorealizację, bądź ją blokujące, 4. dokonać retrospekcyjnej analizy osobistego procesu samorealizacji, 5. zrobić mapę aktualnych potrzeb oraz wskazać działania je realizujące, KOMPETENCJE: W efekcie przeprowadzonych zajęć student poszerza samoświadomość i nabywa umiejętność w zakresie: 1. prowadzenia wstępnej autodiagnozy i ewaluacji osobistych procesów samorealizacji (uczenia się z własnego doświadczenia), również w pracy zespołowej 2. wymiany wiedzy i doświadczeń z innymi członkami grupy |
|
Wymagania wstępne: | wiedza z zakresu wprowadzenia do pedagogiki, komunikacji interpersonalnej, psychologii wychowawczej |
|
Forma i warunki zaliczenia: | obecność na wykładzie w min. 90% |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | egzamin: test pisemny, prezentacja |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | zgodnie z harmonogramem roku akademickiego na Uniwersytecie Jagiellońskim |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja, ćwiczenia warsztatowe |
|
Bilans punktów ECTS: | 2 |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot posiada trzy główne bloki tematyczne: 1. Historyczne rozumienie procesu samorealizacji z perspektywy filozoficznej, społecznej oraz psychologicznej. 2. Humanistyczno-egzystencjalna antropologia człowieka oraz jest wyznaczniki do pracy pedagogicznej. 3. Wczesne relacje w rodzinie jako główne stymulatory twórczego rozwoju dziecka oraz ich znaczenia w kształtowaniu się poczucia samorealizacji i zdolności do realizacji osobistych zasobów. 4. Lękowe podłoże relacji interpersonalnych oraz zjawisko "relacji odwróconej" w rodzinie. |
|
Pełny opis: |
Tematy: Pojęcia "samorealizacja" oraz pojęcia synonimiczne i bliskoznaczne; Koncepcje człowieka akcentujące proces samorealizacji (Maslow, Rogers, Kozielecki, Dąbrowski); Psychopedagogiczne koncepcje samorealizacji proponowane przez J. Mellibrudę oraz humanistyczno-egzystencjalną antropologię Gestalt w kontekście pracy pedagoga; Potrzeby rozwojowe człowieka wynikające z etapów jego rozwoju oraz reakcje środowiska jako wspieranie bądź zaburzanie procesu samorealizacji; Problematyka "odwróconych relacji" Lęk społeczny i jego przejawy jako przyczyna zakłóceń w procesie samorealizacji. |
|
Literatura: |
Literatura: ,Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. V., Toruń, Wyd. „Żak”, s. 622-626, Kozielecki J., (2006) Psychologia nadziei, Toruń, Wyd. „Żak”, r. II, s. 37-46, r. VII., s. 134-155, Maslow A. H. Motywacja i osobowość, rozdz. 11, Mellibruda J., (2001) Poszukiwanie siebie, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia, cz. I., III., IV. Psychoanalityczne teorie rozwoju. Niezbędnik (2015), red. H. J. Grzegorzewska-Klarkowska, Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, cz. III., Scheffer H. R. (2012), Psychologia dziecka, Warszawa, Wyd. PWN, rozdz. 10, s. 332-355 Sunderland M (2019) Odwrócona relacja, GWP, Sopot. Williams M., Teasdale J., Segal Z., Kabat-Zinn J., Warszawa, Wyd. Czarna Owca, cz. I. Żłobicki W., (2009) Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby, Kraków, Wyd. Impuls, rozdz. 4.2., Literatura uzupełniająca: Dąbrowski K. Trud istnienia, Warszawa, Wyd. Antyk Marcin Dybowski, s. 80-83 Hilliard E.B., (2010) Żyj pełnią życia pomimo nieśmiałości i lęku. W drodze do pewności siebie, Warszawa, Wyd. Czarna Owca, cz. II, III, IV., Kabat-Zinn J., (2007) Gziekolwiek jesteś, bądź. Przewodnik uważnego życia, Wyd. IPSI Press. Łastik A., (2010) Poznaj swój głos…twoje narzędzie pracy, Warszawa, Wyd. Studio EMKA. |
|
Uwagi: |
Zakres treści oraz literatura mogą ulec zmianie w. ok 10 % ze względu na bieżące potrzeby uaktualnienia problematyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ablewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.