Biologiczne mechanizmy zachowania I – anatomia funkcjonalna mózgu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-A02a |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne mechanizmy zachowania I – anatomia funkcjonalna mózgu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem dydaktycznym kursu jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawami wiedzy o budowie i funkcjach układu nerwowego. W trakcie kursu przedstawione zostaną w formie wykładu podstawowe wiadomości na temat funkcji mózgu, takich jak między innymi percepcja wzrokowa, czynności motoryczne, , uwaga, pamięć i mowa. Zostaną również omówione zasady najważniejszych technik obrazowania czynności i struktury układy nerwowego. Opanowanie na poziomie zadowalającym powyższych zagadnień wymaga podstawowej wiedzy w zakresie anatomii i fizjologii układu nerwowego. Zagadnienia te są tematyką ćwiczeń. |
Pełny opis: |
Celem dydaktycznym kursu jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawami wiedzy o budowie i funkcjach układu nerwowego. W trakcie kursu przedstawione zostaną w formie wykładu podstawowe wiadomości na temat funkcji mózgu, takich jak między innymi percepcja wzrokowa, czynności motoryczne, emocje, uwaga, pamięć i mowa. Zostaną również omówione zasady najważniejszych technik obrazowania czynności i struktury układu nerwowego. Opanowanie na poziomie zadowalającym powyższych zagadnień wymaga podstawowej wiedzy w zakresie anatomii i fizjologii układu nerwowego. Zagadnienia te są tematyką ćwiczeń. SYLABUS DO WYKŁADÓW: 1. Wprowadzenie. Zagadnienia ogólne. 2. Badania biologicznych mechanizmów zachowania – metody. 3. Metody badania mózgu I. 4. Metody badania mózgu II. 5. Ewolucja układu nerwowego, rozwój mózgowia. 6. Ogólne prawa percepcji. 7. Mechanizmy percepcji wzrokowej. 8. Percepcja słuchowa – mózgowe podłoże języka i mowy. 9. Zmysły chemiczne. 10. Asymetria funkcjonalna ludzkiego mózgu. 11. Uwaga i świadomość. 12. Kontrola poznawcza. 13. Pamięć (mechanizmy systemowe). 14. Mózgowe korelaty poznania społecznego. 15. Podsumowanie. SYLABUS DO ĆWICZEŃ: 1. Zajęcia wprowadzające 2. Budowa komórki nerwowej 3. Potencjał spoczynkowy i czynnościowy 4. Przekaźnictwo chemiczne 5. Układy neuromodulacyjne 6. Anatomia kresomózgowia I 7. Anatomia kresomózgowia II 8. Podział UN, terminologia anatomia rdzenia kręgowego 9. Anatomia pnia mózgu 10. Podsumowanie anatomii mózgu 11. Budowa układu wzrokowego i mechanizmy fotorecepcji. 12. Układ słuchowy i czucie równowagi 13. Układ czucia somatycznego 14. Mechanizmy kontroli ruchowej 15. Podsumowanie |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA DO WYKŁADU: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA DO WYKŁADU: Piotr Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Vizja PRESS&IT, Warszawa 2009 LITERATURA DO ĆWICZEŃ: Ćwiczenia 2: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 2 Ćwiczenia 3: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 2 Ćwiczenia 4: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 3 Ćwiczenia 5: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 3 Ćwiczenia 6: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 4 Ćwiczenia 7: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 4 Ćwiczenia 8: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 4 Ćwiczenia 9: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 4 Ćwiczenia 10: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 4 Ćwiczenia 11: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 6.1 Ćwiczenia 12: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdzial 7.1, 7.2 Ćwiczenia 13: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdzial 7.2 Ćwiczenia 14: James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Rozdział 8.1, 8.2 |
Efekty uczenia się: |
K_W05: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu biologicznych podstaw życia psychicznego człowieka w stopniu umożliwiającym analizę tekstów naukowych z tej dziedziny. Zna i rozumie teorię ewolucji. Posiada wiedzę z zakresu neurobiologii człowieka. Rozumie związki między psychologii z biologią jako naukami. K_W06: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych. Orientuje się w głównych kierunkach badań i podstawowych rozwiązaniach teoretycznych w tej dziedzinie. Rozumie powiązania psychologii poznawczej z innymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza kognitywistyką i neuronauką. K_U05: Potrafi ze zrozumieniem czytać i krytycznie analizować teksty naukowe z dziedziny neurobiologii i neuropsychologii, socjobiologii i psychologii ewolucyjnej. Uwzględnia czynniki biologiczne w wyjaśnianiu zachowania człowieka. Potrafi w sposób krytyczny odnieść się do uproszczonych lub nieadekwatnych popularyzacji wiedzy naukowej w tej dziedzinie. K_K05: Uznaje wpływ czynników biologicznych i ewolucyjnych na zachowanie człowieka i potrafi uwzględnić je w odniesieniu do zachowania własnego i innych osób w sytuacji wykonywania czynności zawodowych. Uwzględnia złożoność determinacji zachowania człowieka, nie zaniedbując i nie pomniejszając wpływu czynników biologicznych. K_K17: Uznaje znaczenie technologii multimedialnej dla przekazu wiedzy. Prezentacje wyników swoich badań (w formie prac, artykułów, prezentacji multimedialnych) przygotowuje z uwzględnieniem ich wartości komunikacyjnej z punktu widzenia odbiorcy. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin testowy jednokrotnego wyboru (próg zaliczenia 50%+1) warunek dopuszczenia do egzaminu - frekwencja na ćwiczeniach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.