Psychologia osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-A19 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
OGÓLNY CEL KURSU: Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi teoriami osobowości oraz specyfiką uprawiania tej dyscypliny psychologii. W czasie kursu prezentowane będą tak zwane wielkie teorie osobowości i w ich kontekście te aspekty podejmowanej przez nie problematyki, które są dzisiaj wciąż aktualne. PROBLEMATYKA: Problematyka kursu obejmować będzie: nurt psychodynamiczny w jego wewnętrznym zróżnicowaniu, teorie humanistyczno-egzystencjalne, nurt społeczno-uczeniowy i nurt poznawczy. W ramach każdej z teorii przedstawiona zostanie koncepcja człowieka, założenia i główne tezy teorii. Akcent zostanie położony zwłaszcza na te aspekty każdej z teorii, które były charakterystyczne dla niej oraz te, które przetrwały krytykę i są ciągle aktualne w badaniach naukowych i praktyce psychologicznej. |
Pełny opis: |
OGÓLNY CEL KURSU: Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi teoriami osobowości oraz specyfiką uprawiania tej dyscypliny psychologii. W czasie kursu prezentowane będą tak zwane wielkie teorie osobowości i w ich kontekście te aspekty podejmowanej przez nie problematyki, które są dzisiaj wciąż aktualne. PROBLEMATYKA: Problematyka kursu obejmować będzie: nurt psychodynamiczny w jego wewnętrznym zróżnicowaniu, teorie humanistyczno-egzystencjalne, nurt społeczno-uczeniowy i nurt poznawczy. W ramach każdej z teorii przedstawiona zostanie koncepcja człowieka, założenia i główne tezy teorii. Akcent zostanie położony zwłaszcza na te aspekty każdej z teorii, które były charakterystyczne dla niej oraz te, które przetrwały krytykę i są ciągle aktualne w badaniach naukowych i praktyce psychologicznej. SYLABUS DO WYKŁADÓW: 1. Osobowość – historia pojęcia, teoria osobowości – kryteria 2. Freud i psychoanaliza 3. Nieświadome motywy i emocje; mechanizmy obronne 4. Kontynuatorzy i buntownicy: Carl Gustaw Jung, Alfred Adler, Harry Stack Sullivan 5. Teoria relacji z obiektem Johna Bowlby’ego, psychologia Ja Heinza Kohuta i ujęcie psychodynamiczne Drew Westena 6. Teoria humanistyczna – Carl Rogers 7. Teoria egzystencjalna – Rollo May i Medard Boss 8. Współczesna psychologia egzystencjalna i subiektywna wiedza o sobie 9. Teoria społeczno-uczeniowa – Julian Rotter i Albert Bandura 10. Teoria poznawczo-behawioralna – Walter Mischel i Daniel Cervone 11. Cele i samokontrola 12. Teoria poznawcza – George Kelly i Kurt Lewin 13. Racjonalno-emotywna teoria osobowości – Albert Ellis 14. Biologiczne ujęcia osobowości 15. Osobowość i psychopatologia SYLABUS DO ĆWICZEŃ: 1. Wprowadzenie, prezentacja kursu, lektur i wymagań. 2. Psychoanaliza Freuda 3. Pomiar nieświadomych motywów i mechanizmów obronnych 4. Jung i Adler: porównanie z Freudem 5. Neopsychoanaliza: Horney i współczesna psychologia kulturowa 6. Rogers i znaczenie wiedzy o sobie 7. Ja podzielone – egzystencjalne ujęcia osobowości i terapii 8. Psychologia pozytywna 9. Problematyka Ja - na styku psychologii osobowości i psychologii społecznej. Podstawowe znaczenie samooceny. 10. Spór osoba-sytuacja. Zależność cechy od kontekstu. Podpis behawioralny. 11. Konstrukty osobiste i ich pomiar 12. Osobowość jako system przekonań - konsekwencje praktyczne 13. Osobowość z perspektywy psychologii porównawczej 14. Zaburzenia osobowości 15. Omówienie prac i podsumowanie kursu |
Literatura: |
LITERATURA DO WYKŁADÓW: Literatura obowiązkowa: Cervone, D. i Pervin. L.A. (2011) Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo UJ. Literatura uzupełniająca: Hall, C.S., Lindzey, G. i Campbell, J.B. (2006). Teorie osobowości. Wydanie nowe. Warszawa: PWN LITERATURA DO ĆWICZEŃ: 2. Freud, Z. Poza zasadą przyjemności 3. Freud, A. Ego i mechanizmy obronne, rozdz. 6-10. 4. Jung, C.G. Typy psychologiczne, rozdz. 10. Adler, A. Sens życia, rozdz. 8 i 9. 5. Horney, K. (1982) Neurotyczna osobowość naszych czasów. Warszawa: PWN, rozdz. 1. Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa, rozdz. 11. 6. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Poznań: Rebis, rozdz. 2 i 6 7. May, R. Psychologia i dylemat ludzki, rozdz. 7 i 13 8. Carr, A. Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Rozdz. 9. Poznań: Zysk i s-ka. 9. Strelau, J. i Doliński, D. (2008). Psychologia, Tom 1, rozdz. 8.9. Współczesne koncepcje Ja, s.731-749. Gdańsk: GWP. 10. Frankfort-Nachmias, C. i Nachmias, D.(2001) Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka, 2001, rozdz. 9. 11. Czapiński, J. (1978). Metodologia Rep Testu — podstawy teoretyczne, przykłady technik, ocena wartości pomiarowych. W: Wołoszynowa, L. (red.), Materiały do nauczania psychologii. (S. III, t. 3, s. 277 - 306). Warszawa: PWN. 12. Beck, A.T., Alford, B.A. (2005). Terapia poznawcza jako teoria integrująca psychoterapię. Kraków Wydawnictwo UJ, rozdz. 5 i 6 13. Reece, J., Campbell, N., Urry, L.A. (2012). Biologia. Poznań: Rebis rozdz. 51 Zachowania zwierząt. 14. Millon, Th. i Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie, rozdz. 2 Współczesne podejścia. Instytut Psychologii Zdrowia. |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI K_U08 3: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii osobowości. Potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić badania empiryczne w tym obszarze. Sprawnie posługuje się terminologią z zakresu psychologii osobowości. Potrafi zinterpretować zachowania osób i zjawiska społeczne, odwołując się do różnych ujęć teoretycznych osobowości. KOMPETENCJE K_K08 3: Interpretuje zachowanie osoby w kategoriach różnych koncepcji i modeli osobowości. Uznaje względną stabilność i spójność zachowania człowieka. Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, równoważąc czynniki sytuacyjne i osobowościowe w jego wyjaśnianiu. Jest świadomy/a własnych cech osobowości i ich potencjalnego wpływu na swoje zachowanie. WIEDZA K_W08 3: Posiada poszerzoną wiedzę z dziedziny psychologii osobowości. Rozpoznaje unikalny, integrujący charakter problematyki osobowości w dziedzinie psychologii. Jest świadomy/a złożoności relacji psychologii osobowości do innych obszarów psychologii. Zna główne koncepcje osobowości i jej współczesne modele oraz badania w tym obszarze. Rozumie kontrowersje dotyczące spójności i stabilności zachowania człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: egzamin Do zaliczenia ćwiczeń konieczne jest uzyskanie 7 punktów (z 12 możliwych: napisanie raportu z badań, zaliczenie kolokwiów) Punkty z ćwiczeń wliczane są do punktów z egzaminu. Do zaliczenia egzaminu potrzeba 50% poprawnych odpowiedzi Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.