Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Percepcja twarzy i relacje społeczne – podłoże mózgowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IPs-N-FB05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Percepcja twarzy i relacje społeczne – podłoże mózgowe
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z aktualnym stanem wiedzy na temat procesów związanych z percepcją twarzy. Przedstawione zostaną hipotezy dotyczące rozwoju tych mechanizmów oraz deficyty w ich funkcjonowaniu pojawiające się w wyniku uszkodzeń systemu nerwowego. Omówione zostaną również hipotezy dotyczące procesów identyfikacji twarzy oraz percepcji ekspresji emocjonalnej. Całość będzie ilustrowana wynikami badań z użyciem technik elektrofizjologicznych (EEG, potencjały mózgowe, MEG) oraz technik neuroobrazowania (fMRI, PET).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Adolphs, R. (1999). Social cognition and the human brain. Trends in Cognitive Sciences, 3, 469-479.

Breen, N., Caine, D. i Coltheart, M. (2000). Models of face recognition and delusional misidentification: A critical review. Cognitive Neuropsychology, 17, 55-71.

Bruce, V. i Young, A. W. (1986). Understanding face recognition. British Journal of Psychology, 77, 305-327.

Keltner, D. i Ekman, P. (2005). Wyrażanie emocji twarzą, [w:] M. Lewis i J. M. Haviland-Jones (red.) Psychologia emocji (s. 307-323). Gdańsk: GWP. LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina of Poznań.

Haxby, J. V., Hoffman, E. A. i Gobbini, M. I. (2002). Human neural systems for face recognition and social communication. Biological Psychiatry, 51, 59-67.

LeDoux, J. i Phelps, E. (2005). Sieci emocjonalne w mózgu, [w:] M. Lewis i J. M. Haviland-Jones (red.) Psychologia emocji (s. 210-229). Gdańsk: GWP.

Wronka, E. (2008). W poszukiwaniu biologicznej twarzy inteligencji emocjonalnej. [w:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.) Inteligencja emocjonalna - fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: PWN.

Wronka, E. (2012). Mózgowe podłoże rozpoznawania ekspresji emocjonalnej. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Literatura uzupełniająca:

Allison, T., Puce, A. i McCarthy, G. (2000). Social perception from visual cues: Role of the STS region. Trends in Cognitive Sciences, 4, 267-278.

Behrmann, M. i Avidan, G. (2005). Congenital prosopagnosia: face-blind from birth. Trends in Cognitive Sciences, 9, 180-187.

Brothers, L. (1990). The social brain: a project for integrating primate behaviour and neurophysiology in a new domain. Concepts in Neuroscience, 1, 27-51.

Eimer, M. i Holmes, A. (2007). Event-related brain potential correlates of emotional face processing. Neuropsychologia, 45, 15-31.

Haxby, J. V., Hoffman, E. A. i Gobbini, M. I. (2000). The distributed human neural system for face perception. Trends in Cognitive Sciences, 4, 223-233.

Nelson, C. A. (2001). The Development and Neural Bases of Face Recognition. Infant and Child Development, 10, 3-18.

Palermo, R. i Rhodes, G. (2007). Are you always on my mind? A review of how face perception and attention interact. Neuropsychologia, 45, 75-92.

Vuilleumier, P. i Pourtois, G. (2007). Distributed and interactive brain mechanisms during emotion face perception: Evidence from functional neuroimaging. Neuropsychologia, 45, 174-194.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin testowy jednokrotnego wyboru

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eligiusz Wronka
Prowadzący grup: Eligiusz Wronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 5
Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 3
Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eligiusz Wronka
Prowadzący grup: Eligiusz Wronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c