Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczne aspekty pomocy psychologicznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IPs-N-HB13-pr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczne aspekty pomocy psychologicznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs ma na celu: 1) umożliwienie studentom psychologii wykorzystanie zdobytej w czasie studiów wiedzy w kontakcie z osobami z orzeczoną niepełnosprawnością intelektualną, 2) poznanie od strony praktycznej specyfiki funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym. Problematyka zajęć będzie obejmowała zagadnienia związane z praktycznymi aspektami pracy psychologa z osobami o różnych stopniach niepełnosprawności intelektualnej. W pierwszej części kursu przypomniane zostaną zasady postępowania psychologa w kontakcie z osobą badaną. Wskazane będą możliwości i ograniczenia zastosowania niektórych technik (kwestionariuszy, testów projekcyjnych, testów inteligencji) używanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. W drugiej części kursu studenci będą mieli okazję do odbycia szeregu spotkań z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, co umożliwi odniesienie omówionych wcześniej kwestii do praktyki pracy psychologa. W ostatniej części kursu omówione zostaną prace studentów, które oprócz opisu przypadków zawierać będą sugestie co do sposobu dalszej pracy z poznanymi w trakcie zajęć osobami. Zajęcia będą się odbywać na terenie internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Krakowie. Każdy student będzie miał okazję do stworzenia autorskiego planu spotkań z wybranymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną, który w miarę możliwości zostanie zrealizowany pod opieką prowadzącego zajęcia. Kurs może być realizowany jako praktyka (USOS: WFz.IPs-N-HB13-pr).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Siwek S. (2006). Upośledzenie umysłowe. [W:] Borkowska A. R., Domańska Ł. (red.) Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: PWN.

Kowalik S. (2007). Psychologia niepełnosprawności umysłowej. [W:] Sęk H. (red.) Psychologia kliniczna t. 2. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Gacek M.J. (2016). Kwestionariusz osobowości Edwarda Ziglera (EZPQ) - podstawy teoretyczne i struktura czynnikowa polskiej wersji narzędzia [w:] Otrębski W., Mariańczyk K. (red.) Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Gdańsk: Harmonia.

Gacek M.J., Pilecka W. (2015). Bezradność edukacyjna dzieci i młodzieży z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej na etapie kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i zawodowego. Polskie Forum Psychologiczne, 2 (20), 216-235.

Głodkowska J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP (s. 11-73).

Ruczaj J., Gacek M.J. (2017). Trening rozpoznawania emocji dla osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej - studium przypadku. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 10, 208-221.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna stanowiąca opis i analizę spotkań z poznanymi w trakcie kursu osobami z niepełnosprawnością intelektualną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Gacek
Prowadzący grup: Michał Gacek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 4
Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 3
Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c