Praktyczne aspekty pomocy psychologicznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-HB13-pr |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczne aspekty pomocy psychologicznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu: 1) umożliwienie studentom psychologii wykorzystanie zdobytej w czasie studiów wiedzy w kontakcie z osobami z orzeczoną niepełnosprawnością intelektualną, 2) poznanie od strony praktycznej specyfiki funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym. Problematyka zajęć będzie obejmowała zagadnienia związane z praktycznymi aspektami pracy psychologa z osobami o różnych stopniach niepełnosprawności intelektualnej. W pierwszej części kursu przypomniane zostaną zasady postępowania psychologa w kontakcie z osobą badaną. Wskazane będą możliwości i ograniczenia zastosowania niektórych technik (kwestionariuszy, testów projekcyjnych, testów inteligencji) używanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. W drugiej części kursu studenci będą mieli okazję do odbycia szeregu spotkań z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, co umożliwi odniesienie omówionych wcześniej kwestii do praktyki pracy psychologa. W ostatniej części kursu omówione zostaną prace studentów, które oprócz opisu przypadków zawierać będą sugestie co do sposobu dalszej pracy z poznanymi w trakcie zajęć osobami. Zajęcia będą się odbywać na terenie internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Krakowie. Każdy student będzie miał okazję do stworzenia autorskiego planu spotkań z wybranymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną, który w miarę możliwości zostanie zrealizowany pod opieką prowadzącego zajęcia. Kurs może być realizowany jako praktyka (USOS: WFz.IPs-N-HB13-pr). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Siwek S. (2006). Upośledzenie umysłowe. [W:] Borkowska A. R., Domańska Ł. (red.) Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: PWN. Kowalik S. (2007). Psychologia niepełnosprawności umysłowej. [W:] Sęk H. (red.) Psychologia kliniczna t. 2. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Gacek M.J. (2016). Kwestionariusz osobowości Edwarda Ziglera (EZPQ) - podstawy teoretyczne i struktura czynnikowa polskiej wersji narzędzia [w:] Otrębski W., Mariańczyk K. (red.) Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Gdańsk: Harmonia. Gacek M.J., Pilecka W. (2015). Bezradność edukacyjna dzieci i młodzieży z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej na etapie kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i zawodowego. Polskie Forum Psychologiczne, 2 (20), 216-235. Głodkowska J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP (s. 11-73). Ruczaj J., Gacek M.J. (2017). Trening rozpoznawania emocji dla osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej - studium przypadku. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 10, 208-221. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna stanowiąca opis i analizę spotkań z poznanymi w trakcie kursu osobami z niepełnosprawnością intelektualną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT PRK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Gacek | |
Prowadzący grup: | Michał Gacek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.