Wprowadzenie do bio-feedbacku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-MB17 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do bio-feedbacku | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem warsztatu jest zapoznanie z podstawami teoretycznymi bio-feedbacku oraz najczęściej stosowanymi technikami. Dużą część kursu stanowią zajęcia warsztatowe, podczas których uczestnicy będą w praktyce stosować najważniejsze techniki bio-feedbacku. 1. Omówienie technik pomiarowych (EEG, EMG, EDA, HRV) 2. Zarys anatomii ośrodkowego i autonomicznego układu nerwowego. 3. Protokoły badania biofeedback. Podstawowe techniki relaksacyjne. 4. Podstawy neurofeedbacku. 5. Zastosowanie EMG do bio-feedbacku. 6. Zastosowanie HRV do bio-feedbacku. 7. Zastosowanie EDA do bio-feedbacku 8. Zastosowanie eye-trackingu do bio-feedbacku. |
||
Pełny opis: |
Celem warsztatu jest zapoznanie z podstawami teoretycznymi bio-feedbacku oraz najczęściej stosowanymi technikami. Dużą część kursu stanowią zajęcia warsztatowe, podczas których uczestnicy będą w praktyce stosować najważniejsze techniki bio-feedbacku. 1. Omówienie technik pomiarowych (EEG, EMG, EDA, HRV) 2. Zarys anatomii ośrodkowego i autonomicznego układu nerwowego. 3. Protokoły badania biofeedback. Podstawowe techniki relaksacyjne. 4. Podstawy neurofeedbacku. 5. Zastosowanie EMG do bio-feedbacku. 6. Zastosowanie HRV do bio-feedbacku. 7. Zastosowanie EDA do bio-feedbacku 8. Zastosowanie eye-trackingu do bio-feedbacku. |
||
Literatura: |
• Sosnowski, T., Jaśkowski, P. (2008). Podstawy psychofizjologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), „Psychologia: Podręcznik akademicki”. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Tom 2, strony 643-679. • Krista West (2007) "Biofeedback", Chelsea House Publications. Rozdział 2 • Inna Z. Khazan (2013) "The Clinical Handbook of Biofeedback: A Step-by-Step Guide for Training and Practice with Mindfulness", Wiley-Blackwell. Diagnoza - rozdziały 4-7 , Techniki - rozdziały 9-12. • John N. Demos (2005) "Getting Started with Neurofeedback". W. W. Norton & Company. Rozdziały 4,5,7. • Mark S. Schwartz, Frank Andrasik (2005) "Biofeedback: A Practitioner's Guide" The Guilford Press. Rozdział 18. |
||
Efekty uczenia się: |
K_W05: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu biologicznych podstaw życia psychicznego człowieka w stopniu umożliwiającym analizę tekstów naukowych z tej dziedziny. Zna i rozumie teorię ewolucji. Posiada wiedzę z zakresu neurobiologii człowieka. Rozumie związki między psychologii z biologią jako naukami. K_W12: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychometrii. Zna podstawy teoretyczne pomiaru zmiennych psychologicznych, konstruowania i stosowania testów psychologicznych, a także ich adaptacji językowej i kulturowej. Zna zasady prowadzenia badań i diagnozy z zastosowaniem testów psychologicznych, a także interpretacji ich wyników. Rozumie konieczność pomiaru własności psychometrycznych testu. K_U05: Potrafi ze zrozumieniem czytać i krytycznie analizować teksty naukowe z dziedziny neurobiologii i neuropsychologii, socjobiologii i psychologii ewolucyjnej. Uwzględnia czynniki biologiczne w wyjaśnianiu zachowania człowieka. Potrafi w sposób krytyczny odnieść się do uproszczonych lub nieadekwatnych popularyzacji wiedzy naukowej w tej dziedzinie. K_U12: Potrafi rozpoznać narzędzie spełniające kryteria psychometryczne. Odróżnia testy psychologiczne od swobodnych technik diagnostycznych. Potrafi skonstruować narzędzie do pomiaru zmiennej psychologicznej. Zna podstawowe testy psychologiczne i potrafi dokonać wyboru najbardziej adekwatnego narzędzia. Potrafi w sposób kompetentny zastosować je w celach badawczych i diagnostycznych. Jest w stanie przeprowadzić pogłębioną, krytyczną analizę wyników testów, tak w wymiarze ilościowym, jak i jakościowym. K_K05: Uznaje wpływ czynników biologicznych i ewolucyjnych na zachowanie człowieka i potrafi uwzględnić je w odniesieniu do zachowania własnego i innych osób w sytuacji wykonywania czynności zawodowych. Uwzględnia złożoność determinacji zachowania człowieka, nie zaniedbując i nie pomniejszając wpływu czynników biologicznych. K_K12: Zdaje sobie sprawę z ograniczeń wiedzy o człowieku uzyskanej w toku badania z użyciem testu psychologicznego. Rozumie konieczność stosowania testu wyłącznie przez osoby uprawnione. Zachowuje bezstronność w interpretacji wyników testów. Unika nieuprawnionej generalizacji wyników testu. Popularyzuje wiedzę o pomiarze zmiennych psychologicznych w sposób rzetelny i odpowiedzialny. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa. Zaliczenie w formie pracy pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Binder, Michał Kuniecki | |
Prowadzący grup: | Marek Binder, Michał Kuniecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.