Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pamięć autobiograficzna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IPs-N-OB06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pamięć autobiograficzna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Celem kursu jest przedstawienie najbardziej kontrowersyjnych zagadnień związanych z osobistymi wspomnieniami oraz prezentacja warsztatu badawczego charakterystycznego dla tej dziedziny. Kurs przygotowuje do samodzielnego stawiania problemów badawczych oraz prowadzenia badań w zakresie omawianej problematyki. Dostarcza wiedzy o istotnych implikacjach dla psychologii osobowości i psychologii klinicznej (techniki narracyjne) oraz psychologii sądowej (zeznania świadków). Jest przygotowaniem do seminarium magisterskiego „Pamięć w kontekście życia codziennego” lub seminariów o zbliżonej tematyce. Kurs będzie odpowiadał na pytanie, jaka jest natura osobistych wspomnień (M. A. Conway), w jaki sposób i kiedy powstają (K. Nelson) oraz czemu służy ich posiadanie oraz relacjonowanie innym (J. Robinson). Poruszane będą takie problemy jak przyczyny niepamięci dziecięcej oraz różnice między kobietami i mężczyznami w zakresie pamięci autobiograficznej. Dyskutowana będzie kwestia, czy zdarzenia emocjonalne mają w pamięci autobiograficznej szczególny status (U. Neisser) oraz czym jest w istocie efekt lampy błyskowej. Analizowane będą przypadki nadzwyczajnej pamięci autobiograficznej (E. Parker) oraz sposoby ich weryfikacji. Dla zilustrowania funkcji pamięci autobiograficznej prezentowane będą organiczne i funkcjonalne przypadki jej zaburzeń.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Maruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy obejmujący trzy rodzaje pytań: 1) pytania z jednokrotnym wyborem, 2) wymagające krótkiego uzupełnienia, 3) wymagające oceny prawdziwości twierdzenia; do zaliczenia egzaminu wymaganych jest 50% odpowiedzi poprawnych; do punktów na egzaminie dodawane są punkty zebrane przez uczestników kursu za aktywność dodatkową (prezentacje, projekty badawcze, zebrane wspomnienia); do egzaminu dopuszczane są wszystkie osoby spełniające kryteria obecności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b