Psychologia zdrowia pracowników (warsztat)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-ZB30b |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia pracowników (warsztat) |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje zagadnienia z zakresu psychologii zdrowia rozważane w odniesieniu do grupy pracowników. Głównym celem kursu jest przedstawienie sposobów, technik i metod oceny skuteczności działań interwencyjnych wprowadzanych w organizacjach. Analizowane i projektowane będą interwencje skierowane na konkretny problem (np. interwencje antymobbingowe, antystressowe) rozwiązanie (np. interwencje wspierające zaangażowanie w pracę) oraz ich różne rodzaje wyróżnione ze względu na moment przeprowadzenia (I, II oraz III-rzędowe). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bliese, P.D., & Jex, S.M. (2002). Incorporating a multilevel perspective into occupational stress research: Theoretical, methodological and practical implications. Journal of Occupational Health Psychology, 7, 265-276. Le Blanc, P.M., Hox, J.J., Schaufeli, W.B., Peeters, M.C.W. & Taris, T.W. (2007). ‘Take Care!’ The evaluation of a team-based burnout intervention program for oncology care providers. Journal of Applied Psychology, 92, 213–227. Kirkcaldy, B., Malinowska, D., Staszczyk, S., & Tokarz, A. (2015). A scheme for workaholism intervention including cognitive, affective and behavioural techniques. W: A. S. Antoniou & C. Cooper (Eds.), Coping, Personality And The Workplace: Responding To Psychological Crisis And Critical Events. Gower Publishing. Posthuma, R. A., & Campion, M. A. (2009). Age stereotypes in the workplace: Common stereotypes, moderators, and future research directions. Journal of Management, 35, 158-188. Schat, A. C. H., & Kelloway, E. K. (2003). Reducing the adverse consequences of workplace aggression and violence: The buffering effects of organizational support. Journal of Occupational Health Psychology, 8, 110-122. van der Klink, J. J., L., Blonk, R. W. B., Schene, A. H. & van Dijk, F. J. H. (2001). Benefits of Interventions for Work-Related Stress. American Journal of Public Health, 91, 270–276. Zapf, D., Dorman, C. & Frese, M. (1996). Longitudinal studies in organizational stress research: A review of the literature with reference to methodological issues. Journal of Occupational Health Psychology, 1, 145-169. Literatura uzupełniająca: Houdmont, J. & Leka, S. (2010). Introduction in Occupational Health Psychology. In: J. Houdmont & S. Leka (Eds.), Occupational Health Psychology (pp.1-31). Chichester: Blackwell Publishing. Macik-Frey, M., Quick, J.C., Nelson, D.L. (2007). Advances in occupational health: From a stressful beginning to a positive future. Journal of Management, 33, 809-840. Stairs, M., Galpin, M. (2010). Positive Engagement: From Employee Engagement to Workplace Happiness. In: P. A. Lindley, S. Harrington, N. Garcea (red.), Handbook of Positive Psychology and Work. Oxford University Press, Oxford. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie 4 pytań otwartych na podstawie lektur podanych przez prowadzącą i treści przekazywanych na zajęciach, zaliczenie od 51% pkt. Projekt interwencji organizacyjnej dotyczącej zdrowia pracowników skierowany do konkretnej grupy opracowany w formie prezentacji multimedialnej (30 punktów). Aby zaliczyć kurs trzeba spełnić dwa wyżej opisane wymagania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.