Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zdrowia pracowników (warsztat)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IPs-N-ZB30b
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia zdrowia pracowników (warsztat)
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs obejmuje zagadnienia z zakresu psychologii zdrowia rozważane w odniesieniu do grupy pracowników. Głównym celem kursu jest przedstawienie sposobów, technik i metod oceny skuteczności działań interwencyjnych wprowadzanych w organizacjach. Analizowane i projektowane będą interwencje skierowane na konkretny problem (np. interwencje antymobbingowe, antystressowe) rozwiązanie (np. interwencje wspierające zaangażowanie w pracę) oraz ich różne rodzaje wyróżnione ze względu na moment przeprowadzenia (I, II oraz III-rzędowe).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bliese, P.D., & Jex, S.M. (2002). Incorporating a multilevel perspective into occupational stress research: Theoretical, methodological and practical implications.

Journal of Occupational Health Psychology, 7, 265-276.

Le Blanc, P.M., Hox, J.J., Schaufeli, W.B., Peeters, M.C.W. & Taris, T.W. (2007). ‘Take Care!’ The evaluation of a team-based burnout intervention program for oncology care providers. Journal of Applied Psychology, 92, 213–227.

Kirkcaldy, B., Malinowska, D., Staszczyk, S., & Tokarz, A. (2015). A scheme for workaholism intervention including cognitive, affective and behavioural techniques. W: A. S. Antoniou & C. Cooper (Eds.), Coping, Personality And The Workplace: Responding To Psychological
 Crisis And Critical Events.

Gower Publishing.

Posthuma, R. A., & Campion, M. A. (2009). Age stereotypes in the workplace: Common stereotypes, moderators, and future research directions. Journal of Management, 35, 158-188.

Schat, A. C. H., & Kelloway, E. K. (2003). Reducing the adverse consequences of workplace aggression and violence: The buffering effects of organizational support. Journal of Occupational Health Psychology, 8, 110-122.

van der Klink, J. J., L., Blonk, R. W. B., Schene, A. H. & van Dijk, F. J. H. (2001). Benefits of Interventions for Work-Related Stress. American Journal of Public Health, 91, 270–276.

Zapf, D., Dorman, C. & Frese, M. (1996). Longitudinal studies in organizational stress research: A review of the literature with reference to methodological issues. Journal of Occupational Health Psychology, 1, 145-169.

Literatura uzupełniająca:

Houdmont, J. & Leka, S. (2010). Introduction in Occupational Health Psychology. In: J. Houdmont & S. Leka (Eds.), Occupational Health Psychology (pp.1-31). Chichester: Blackwell Publishing.

Macik-Frey, M., Quick, J.C., Nelson, D.L. (2007). Advances in occupational health: From a stressful beginning to a positive future. Journal of Management, 33, 809-840.

Stairs, M., Galpin, M. (2010). Positive Engagement: From Employee Engagement to Workplace Happiness. In: P. A. Lindley, S. Harrington, N. Garcea (red.), Handbook of Positive Psychology and Work. Oxford University Press, Oxford.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie 4 pytań otwartych na podstawie lektur podanych przez prowadzącą i treści przekazywanych na zajęciach, zaliczenie od 51% pkt.

Projekt interwencji organizacyjnej dotyczącej zdrowia pracowników skierowany do konkretnej grupy opracowany w formie prezentacji multimedialnej (30 punktów).

Aby zaliczyć kurs trzeba spełnić dwa wyżej opisane wymagania.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c